Inlägg från: swiitii |Visa alla inlägg
  • swiitii

Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3

Jag ammar också jätteofta, så fort han visar intresse så lägger jag honom vid bröstet, ammar minst 10-15ggr per dygn. Började med napp för 1½ vecka sen också men han äter fortfarande lika mycket. Dock så har jag minskat amningstiden till högst 10min per bröst för att han gick uåå dåligt förra veckan. Därför vill han äta oftare och min mjölkproduktion ökar. Han gick bara upp 85gr på hela förra veckan. Men från måndag till idag så har han gått upp 130gr, så det ökar :)

• swiitii

Ni som ammar, hur hårt suger era små liv?
    Min BM frågade mig om han suger ordentligt, men har ju inget att jämföra med...

Vet inte om jag inte har mycket mjölk, ammar ofta, väldigt ofta. Har tom gjort så att jag endast ammar 10min högst åt gången på varje bröst så då blir det att jag ammar oftare. Men jag har inte särskilt spända bröst och kan inte pumpa ut så mycket....
    Jag får spända bröst när jag inte ammat på ena bröstet på några timmar....

• swiitii
    Adnil76 skrev 2010-04-26 17:16:20 följande:
    Hej! Jag vill inte på nåt sätt underminera ditt BVC, men hur blir det när du bara ammar 10min i taget? Låter bakvänt tycker jag. Den riktigt feta mjölken kommer ju först på slutet. Eller du kanke pumpar ut efteråt? Min Kalle har blivit lite bekväm av sig så han snuttar ibland bara de första 5 minutrarna (då mjölken forsar fram och är söt och god) och vill sen inte ha mer, fast han är hungrig. Knasunge! :) Asså dethär med amning är en hel vetenskap... Ujujuj...
    Jo jag tycker det också....men provar allt, vill ju att han ska gå upp. Idag hade han gått upp ytterliggare 95gr så nu har han gått upp 225gr denna veckan istället för 85gr förra veckan, så det är ju på rätt håll iaf, men fortfarande lite segt.
    Jag tror jag ska amma som jag gjorde i början igen (tills han själv släpper) och sen ge ersättning 1-2 ggr på kvällen för att mätta extra, har märkt att han sover lite bättre när han fått ersättning+amning på kvällen också.

Ni som har barn som går upp mycket och bara ammar, hur ser era rutiner ut, hjälp mig! :D
  • swiitii
    Adnil76 skrev 2010-04-26 21:13:41 följande:
    swiiti: Tycker att det låter som en bra plan detdär med att låta honom äta tills han släpper och sen boosta på med ersättning inför kvällen. Så gör jag med. I den mån det går. Just nu vill Kalle knappt ta varken bröst eller flaska utan mest bara skrika och va missnöjd... :( Känns så himla drygt och ledsamt. Jag hoppas det vänder snart.
    Åh vad jobbigt! Nej Jamie tar både bröst bra och dricker ur amningskoppen bra, så det är inga problem. Vid halv 9 tiden så gav jag honom 45ml ersättning och sen ammade jag från båda brösten. Ammade nog en halvtimme på ena och sen så var han mätt efter 5-10 min på andra.
    Sen satt han med pappa och då kräkte han för första gången sen han var några dagar gammal. Känns hemskt att säga det men det är ett bra tecken, eftersom då vet vi att magen är full och han ätit lite för mycket och kräker ut det extra. så nu får vi se hur länge han sover :)
  • swiitii

NI som har provat lite olika magdroppar för dom små, vilka är bäst?

Har märkt att Jamie har legat och vridet på sig nu inatt och försökt få ut lite fisar men verkar ha lite problem. Låg och masserade hans mage ett tag och då fick han ut en del gas, men vill ju underlätta så mycket som möjligt för honom.

• swiitii

Var på BVC igår och efter vår dåliga vecka förförra gången så hade "lilleman" gått upp 295gr denna veckan, inte illa :)

• swiitii

Vi ska också ha dop.

Men ett namnkalas är ju lika roligt för er som inte vill ha dop!
    Bara att ha festen efteråt :)
    Ni kan ju ändå ha faddrar och kanske att dom skriver ett tal till er bebis och sen skriver ni som föräldrar något som ni vill säga kanske där ni deklarerar namnet

• swiitii

God kväll tjejer!

Har inhandlat miniform här nu. Så nu får vi se om det blir någon skillnad på lillen. Han har inte varit så ledsen, men märkt att han vridet och vänder sig i sömnen ibland och trycker, så det kanske underlättar.

Sen måste jag bara gnälla av mig. Amningen har för det mesta gått bra här. Förutom 3-5 dagar (ej sammanhängande) där Jamie bestämmer sig för att han inte vill suga. Jag fattar inte varför. Nu har han varit igång igen. Hela natten och hela dagen idag så har han bara skrikit vid bröstet, han vrider och vänder sig. Jag har mjölk, det sprutar t.o.m på honom, så det är inte att där inte är något. Har provat att pumpa ut mjölk innan och sen försökt amma igen, om han nu tycker trycket är för stort.
    Han stoppar bröstet i munnen, men suger inte, utan bara snuttar.
    Han vet ju hur man suger, det går bra alla andra dagarna, så förstår inte varför han håller på så här. Inatt fick jag hålla på 2h åt gången innan han väl tog bröstet och åt ordentligt.
    Sist han åt ordentligt var vid 11 idag. Sen dess har han bara druckit vad som sprutat i munnen på honom. Jag känner mig så maktlös, vet inte vad jag ska göra.
    Jag vet att med största sannolikhet så är det tillbaka till normalt imorgon.

Men han har ändå varit pigg och vaken mellan sovstunderna, så han är absolut inte slö.
    Jag har försökt att amma sittande, vänster bröst, höger bröst, vänster igen, liggande.... Men inget duger....
    Blir så frustrerad!

• swiitii
    bananflugan82 skrev 2010-05-05 21:36:05 följande:
    Det är samma här, fast med flaskan då! Oliver kan vra jätteknepig. Tar den, suger lite och börjar sen vrida och vända på sig, blir arg. Han är som en mask i famnen! Sen suger han inte ordenligt, det precis som att han glömmer hur han ska suga, för att förklara det på bästa sätt. Han liksom bara ligger och snuttar.
    Det är så jobbigt. Man blir frustrerad och arg, sen får man dåligt samvete för att man blir arg. Lugnar sig igen och försöker för 38328e gången att få ungen att få rätt grepp då han ännu en gång brister ut i gråt, underbart! *grrrr*
  • swiitii
    Liian skrev 2010-05-06 13:50:35 följande:
    swiitii: Låter som att han har ont i magen. Så kunde Lovis oxå vara .Ville ligga hela tiden vis bröstet, men snuttade mest och vred och vände. Vi kör med minifom 5 gånger om dagen. Börjar ge vid 14-15 och sedan med typ 2 timmars mellanrum (oavsett hur ofta hon äter). Jag tycker att det som hjälpte bäst var när man lyckades att få henne att somna en stund så att hon blev riktigt hungrig innan hon åt. Annars blev det bara mer magont av att "småäta". Jag gick upp 20 kg men för 2 veckr sedan hade jag bara 4 kg kvar =-). Vet inte hur det är nu, men jag kan ha de flesta av mina gamla kläder igen. Har haft mina jeans (stretch) i två veckor typ. Har dock inte haft ont alls efter förlossningen vilket har gjort att jag kunnat gå mkt och snabbt med en gång typ. Goseplutt: Hur är det att träna igen?? Var det jobbigt att komma igång?? Jag längtar som en tok efter träning och dans. Ska på efterkontroll 19:e maj och sedan är det gymmet som gäller. Ammar du? Pumpar du ur innan då? JAg läste att man ska vänta ett halvår med löpning men du känner inget obehag eller??
    Jag köpte miniform igår och började ge 10 droppar innan VARJE gång han äter, enligt anvisningar från vår BVC sköterska, får se om det hjälper. Inatt kl 1 började han äta igen och har ätit bra sen dess. Han har såna dagar ibland. Fast han har bara det humöret vid bröstet, alltså inte annars, kan det vara magont ändå?

Hur länge ska man hålla på med miniform?
Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3