• Friid4
    Paincake skrev 2011-01-09 20:51:30 följande:
    Äntligen vardag imorgon och öppna förskolan börjar igen. Guuuuu, vad jag har saknat det. Släppa ungen på golvet, ta en kaffe och en nybakad fralla och snacka skit med andra mammor (och pappor) i lugn och ro och veta att Caps sysselsätter sig nästan själv en stund med alla leksaker.

Fast först ska vi på besök på en förskola. Hoppas jag inte tycker om den för den hade längst kö  
    Yes, Love öppnaförskola!
    Vi ska också iväg idag, även på torsdag =)
  • Friid4

Ja, många tänder alla har :) Malte har 4, två uppe o två nere..

Har tänkte lite på hans mat o så.. Försöker mer o mer ta bort burkmaten och mer och mer ge mat han kan äta själv.. Tex idag åt han blodpudding o keso till lunch och sen stekt potatis och korv till middag..
    Så idag blev det inge burkmat, men det är smidigt om man är iväg o så eller har bråttom.
    Men blir rätt enformigt om han ska äta själv.. För han tycker inte om fisk, ris eller hemgjorde köttbullar.
    Inte så mkt för såser, fast har ju gått när han äter våran mat.. så får börja göra lite mer sås o så, blir lite kladdigare men so what? bara o torka av Skrattande
    Det han äter är Makaroner, köpta köttbullar, kyckling, stekt poatatis och korv, blodpudding med keso, Kokta morötter.

Har även slutat ge gör till frukost, utan han får Yoghurt o smörgås. Och sen gröt vid halv 8 tiden.

Någon mer än jag som ger mat dem kan äta själva? isf något tips på någon bra mat?

• Friid4
    Souvenir skrev 2011-01-12 18:53:23 följande:
    Har någon av bebisarna här inne eget rum( som de sover i)? Oliver har ett eget rum, sen innan han blev född haha, men han sover fortfarande i egen säng i vårt rum. Vi började för några månader sen att han sov vilorna på dagarna i sitt eget rum (han har en myshörna med madrasser o kuddar på golvet) och det gick jättebra men den jävla babymonitorn funkade inte då, vi hörde honom inte i den om man var i vardagsrummet. Nu har vi köpt sladd till monitorn, då ska det tydligen bli bättre men vi har inte kommit till o börja om igen. Men det ska vi göra så snart vi alla är friska från den hemska förkylningen vi dras med.
    Malte sover i sitt rum, ligger mitt emot vårt sovrum med en liten hall emellan.. Så vi hör honom lätt om han vaknar, sover även med halv öppna dörrar. Han har sovit i sitt rum sedan augusti.

Jag är så jäkla glad, nu i 3 dagar har malte sovit hela nätter.. Eller jag tycker att det är hela nätter 22-05.30, då får han komma int till oss och får en flaska o somnar om till 07.30..
    Vad tycker ni är hela nätter?

Såg för en halv timma sen att maltes hörntand är på väg ner.. Lite genomskinligt.. så hans 5de tand..

Malte lägger sig 22 på kvällarna, när jag berättat det har många åsikter o tycker att det är på tok för sent.
    men jag tycker att så länge han är glad o nöjd så.. och har märkt att när han lägger sig runt 22 så sover han längre o bättre på natten.. som förut när han la sig 20 så vaknade han vid 12-1... Så för oss gör det ingenting om han lägger sig vid 22, hinner sambon mysa och busa med honom mer också =) Eller vi börjar göra oss i ordning vid 22, sen ska han byta blöja, få pyjamas och får flaskan i min famn, så han sover väl runt 22.15 =)

Haha, malte har två Lekar han älskar... En är när man springer o gömmer sig och knackar på väggen/dörren och ropar på honom, kommer han snabbt krypandes. så springer vi fram o tillbaka, sen när han ser mig jagar jag honom.. haha, så roligt =)
    Och sen KUDDKRIG, kastar kuddar på honom o ropar kuddkrig. börjar han as garvar och försöker kasta tillbaka kuddarna :P Så söt =)
  • Friid4

Grattis till oliver och Ludvig! Gud vad fort det går. Om typ 2 månader, den 20 mars fyller Malte 1 år! Helt sjukt.

En sak Malte också tycker om är att krypa runt i soffa och han har faktiskt ganska bra koll. Så ibland klättrar han upp när jag sitter på golvet ( han kommer upp med hjälp av hans sackosäck som ligger intill soffan). Så han kryper runt och igår märkte jag att han kunde ta sig ner själv 1 gång. Men idag har han gjort det ytterligare 3 gånger. Trodde aldrig att han redan skulle fatta hur han tar sig ner.han liksom backar ner med fötterna först.

• Friid4
    Goseplutt skrev 2011-01-14 20:53:54 följande:
    Åhh GRATTIS (i efterskott) till Ludvig och Oliver! Om inga fler föddes i jan-feb (?) ligger Livia bra till, hon fyller 1 år 2:a mars =)

Vad som är hela natten tycker jag är upp till var och en men för oss är det nog från ca 19 till morgonen (mellan 6 och 8.30 typ). Livia sover hela natten för det mesta men någon gång ibland (senast för ett par veckor sedan kanske) vaknar hon till på kvällen och vill att man myser lite med henne innan hon somnar om.
    Hur mycket sover era på dagen nu? Livia sover typ 2,5-3,5 timma på dagen uppdelat på 2 ggr, tycker det känns mycket men dte kanske inte är det? Är det någon som har gått ner till en vila per dag?

Nehå, inatt ska jag gå upp vid 3 (jag vet att det låter idiotisk och det är det kanske me men vi ska iväg och spela bortamatch) så det är väl bäst att försöka lägga sig nu.
    jaså, ja kl 3 är natt :P Vad spelar du nu igen?

Ja, hela nätter tycker jag egentligen är att dem sover hela natten utan o vakna och när dem vaknar är det morgon liksom.. Men han har ju somnat vid 22 o sovit till 05.30-06.. fast inatt vaknade han vid 3 o hade svårt o somnar om så fick komma in till oss och han kan verkligen itne somna om i våran säng utan flaskan.. Så var bara för sambon o gå ner o göra en flaska till, eftersom han brukar vilja ha en vid 6 också..
    Men jag tycker nu han typ sover en hel natt när han sover 22-ca06. fast han får komma in till oss då o somnar om till 07.30.. så drömmen vore ju att han sover 22-08 tex..

Ang vila på dagen så sover malte ca 1 1/2 - 2 timmar uppdelat på 2 ggr. Han sover typ 10-12 o vid 15-16.30.. ungefär.. ibland blir det 11-13 o sen 15.30-17.. olika beroende på hur trött han är, men skiljer som mest på 1 timma..
  • Friid4

Goseplutt:
    Skrev önskelista här om dagen. Ger några av det jag skrivit..
    * plast bilar
    * Bobby car med släp
    * ute rutshkana
    * babygunga
    * duplo lego
    * ute pool
    * liten studsmatta
    * basket o fotboll

Vet dock inte vad vi ska köpa. Dags o börja kolla lite mer på det..

Han har börjat tycka om att köra med vilar, skit kul att det kommer redan. Han håller bilen i handen o kör fram o tillbaka på golvet. O kryper iväg o kör med bilen.

Så runt hans födelsedag ska vi väl ta ner två större garage som han fått ärva av kusinen.

• Friid4

Ja, sånt hoppdjur är bra förslag..
    Har också funderat på astrid Lindgren filmerna. Aldrig tidigt o börja

Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3