Inlägg från: bananflugan82 |Visa alla inlägg
  • Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3
  • bananflugan82
    Hej tjejer!! 

Kan rapportera att våra pojkar Oliver och Ludvig har kommit i vecka 32+5.
    I onsdags den 13e gick vattnet kl 5 på morgonen och vi åkte in till förlossningen. Fick bricanyl för att inte värkarna skulle starta och kortison för pojkarnas lungor. Allt var lugnt och jag fick veta att jag fick ligga kvar tills bebbarna bestämde sig för att komma ut!
    Kl 17 på eftermiddagen fick jag molvärk, inte så farligt. Kl 17.30 gick jag upp för att gå och kissa och känner då att navelsträngen ramlat ut en bra bit! Jag larmar och det blir en väldig fart. Jag är öppen 1cm och ändå har navelsträngen ramlat ut, dubbelvikt. Det blir urakut snitt, pojkarna är ute på några minuter. Allt gick bra, men det kunde gått väldigt, väldigt illa. Vi har haft gudarna med oss för det var hela tiden full pulsation i Olivers navelsträng (som låg först i säte) och ctg visade hans hjärtslag under tiden jag gjordes i ordning. Att något sånthär händer i egentligen omöjligt. Personalen på sjukhuset har aldrig varit med om något liknande.

Dom fick ha CPAP dom två första dagarna, men andas nu helt själva. Får dropp för extra energi och sondmatas, och snart får dom antagligen ligga tillsammans och slippa alla sladdar. 2010g och 2145g vägde våra små liv!
    Jag är hemma på "permis" nu över natten för att hämta energi och smälta allt... kommer att tillbringa dagarna hos pojkarna och sova hemma, tills vi kan ha dom hos oss mer tillsammans i ett familjerum.
  • bananflugan82

Tack så jättemycket allihopa, ni är så söta!

En liten uppdatering.
    Vi är fortfarande kvar på neo med våra pojkar men får förhoppningsvis komma hem med hemsjukvård i nästa vecka. Skönt eftersom man lever som i en bubbla på sjukhuset. Dom har sina sonder kvar men har börjat öva på flaska, eftersom min mjölk inte vill komma igång. Dom klarar maten bra och ökar i vikt, Ludvig ligger på 1190 och Oliver 2150. Heeeeelt underbara! Sover och äter mest.

Hoppas allt är bra med er också!!

• bananflugan82
    HelenaOlivia skrev 2010-01-23 15:11:10 följande:
    Tack för att du orkar skriva till oss. Härligt att höta att ni mår bra och att killarna ökar i vikt och äter och att ni snart får komma hem, mysigare och va hemma men bra att ni får den hjälp och vård ni behöver.
    Ja, det ska bli skönt att få koma hem sen så småningom! Men vi har det bra på neo också. Men man vill ju gärna tillbaks till verkligheten.
    Och jag skrev ju fel... Ludvig väger inte 1190, han väger ju 1990 såklart.
  • bananflugan82

Idag har vi fått komma hem med hemsjukvård! Så skönt! Men nog är man nojjig.... springer till sängen stup i kvarten bara för att kolla...
    Nu ska dom egentligen bara lära sig äta själva, så blir vi utskrivna sen. Dom jobbar på flaskan för fullt, får i sig lite åt gången innan dom blir trötta och somnar. Då får vi ta resten på sonderna. Idag låg vikten på Oliver på 2350 och Ludvig på 2340, så dom växer så det knakar!

• bananflugan82
    HelenaOlivia skrev 2010-01-29 20:03:26 följande:
    Åh!!! Skönt att få komma hem!Kul att dom växer och blir starkare.Kan tänka mig att man är super nojjig i början och bara måste kolla att de andas hela tiden. Längtar tills vår kommer ut.
    Ja, jag lugnade ner mig sen.. har faktiskt kunnat sova inatt. Man vill ju veta att dom är ok heeela tiden....
  • bananflugan82

Har lagt ut bild nu också på våra småttingar.

• bananflugan82
    Souvenir skrev 2010-01-31 18:38:01 följande:
    "tänk att vår bebis som e kvar i magen väger mer än dina" - herregud vilket uppvaknande jag fick av den kommentaren och sen kolla på banaflugans bild på de små sötnosarna. nu gick det ordentligt upp för mig att man har en liten bebis i magen och att det inte är långt kvar. wow!
    Jag kan säga att jag tycker fortfarande det känns helt overkligt att dom faktiskt legat i min mage!! När jag var gravid och tittade på typ förlossningskliniken och såg bebisar som föddes i samma vecka som man var i, så hade jag ändå svårt att förstå att sådär stora var mina också. Och nu bara tittar jag på dom och det går liksom inte in... dom har legat och vuxit i min mage. Dom var inga små räkor, utan det är faktiskt riktiga människor. Helt otroligt.
  • bananflugan82
    Souvenir skrev 2010-02-02 13:42:38 följande:
    Hej allihopa, var hos BM idag och den lilla ugglan som vi kallar honom har börjat fixerat sig, fast han är fortfarande ruckbar. Jag har BF 2 mars. Magen mäter 34 cm och hjärtslagen 150. Jag har gått upp 20 kg men jag kan inte förstå var dom sitter, jag använder mycket av mina vanliga kläder fortfarande och tycker inte att jag är så stor förutom magen då. Är hemma med havandeskapspenning from igår och det känns som precis rätt tid.Jag har en fråga som ni kanske kan svara på. Jag undrar om min sambo behöver anmäla nånting på FKs hemsida, han har skickat in intyg om sin inkomst till dom, men behöver han registrera sig där på hemsidan nu innan han ska vara pappaledig eller kan man ordna det sen när det börjar bli dags? kram på er alla
    Vågen stannade på 19kg + på mig när mina pojkar tittade ut. Vet inte vad jag hade vägt om dom stannat tiden ut! Men jag la på mig en del vätska dom sista 2 veckorna, annars var det bara på magen på mig också! Kunde ha mina vanliga jeans in i det sista. Har 2kg kvar nu, efter 3 veckor, så det var bara vätska o bebisvikt på mig.

Angående pappadagarna så anmäler han det när bebisen föds, dagarna börjar räknas från dagen då ni åker hem från bb.
  • bananflugan82
    Sedorika skrev 2010-02-02 08:39:30 följande:
    bananflugan! blir helt till mig när jag ser dina småttingar. sååå söta! Måste sluta titta på bebisar, man längtar ju bara ÄNNU mer när man ser dom!Var det enäggisar förresten?=)
    Haha, ja, jag är glad nu att mina är på utsidan så man kan mysa med dom.

Ja, dom säger att det är enäggs! Och dom är väldigt lika. Man kan se lite, lite skillnad ibland tycker man, men sen ser man dom från ett annat håll o då är dom jättelika... det ska bli spännande när dom blir större och se.
Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3