Inlägg från: bananflugan82 |Visa alla inlägg
  • bananflugan82

Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3

Här vänder dom inte från mage till rygg än, men Oliver har börjat visa att han är på gång med rygg till mage. Han kommer upp på sidan nu o ligger gärna så, helst när han ligger och äter, det gör ju det jättelätt att mata.... När dom ligger på mage så tar dom i men någon vändning kommer nog inte än. Har börjat sträcka sig lite efter leksaker som hänger över dom också. Det går så snabbt så fort dom lär sig nånting!

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • bananflugan82

Jag ger vatten, har otroligt varma killar, så det känns inte ok att dom ska ligga och vara så varma utan vätska. Jag vet att dom inte ska behöva det egentligen, men eftersom dom får ersättning på "fasta" tider ( varannan timme som dom själva bestämt) så vet ju inte jag om dom blir törstiga  där emellan. Jag ger dom i nappflska och dom dricker det dom vill ha. Ibland vill dom inte alls ha, men då har jag iaf erbjudit det.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • bananflugan82

Våra killar är nu 5 ½ månader och får välling på morgonen och gröt på kvällen, dom trycker i sig nästan 2 portioner var! Där emellan får dom ersättning. Ska börja med mat efter 6 månader. Dom har blivit nöjdare sen dom började få annan mat, så dom slipper den där sabla ersättningen hela tiden. Jag märker ju själv vad mina barn klarar av och vill ha, och det är det jag går efter.

• bananflugan82
    Goseplutt skrev 2010-06-30 15:42:25 följande:

bananflugan - Sover dina killar bättre på nätterna sedan ni börjat med gröt? Jag vet ju visserligen inte hur de sov innan heller. Vissa sover ju långa perioder tidigt och vissa vill äta på nätterna till de är flera år.... hmm hoppas inte skruttisen här tillhör den senare kategorin =)

Dom sover redan bra sen innan, vi har det lite lyxigt. Dom somnar för natten runt 21, vaknar för mat runt 04-05, och sover sen till 08-09.. Så dom sover inte bättre, på det sättet att dom inte vaknar för mat, för det gör dom fortfarande. Skillnaden är, att innan kunde vi ge dom mat precis innan dom somnade vid 21, för då var dom hungriga igen. Nu äter dom gröt runt 19, sen vill dom inte ha mer mat.
  • bananflugan82
    Goseplutt skrev 2010-07-06 21:34:42 följande:
    Ja det var jag som skrev att man inte ska ge färskpotatis. På vårt BVC har det varit väldigt noga med att påpeka det när man pratar om smakportioner.,de har sagt det både när vi varit där på besök och på föräldragruppen.

Hur är era bebisar när de ska svälja smakportionerna? Livia tycker att det är jätteobehagligt att svälja, vill gärna äta och ha det i munnen men inte svälja då klöks hon och ryser....På BVC sa de att det är mest en träningssak men jag avvaktar nog ett tag ändå och ser hur det fungerar om några veckor. Vill ju inte att hon ska förknippa mat med obehag.
    Du kan inte prova att spä ut det lite? Pova ta lite bröstmjölk och gör purén ännu tunnare, så kanske det går bättre. Vänta annars. Dom tar det när dom känner sig redo.
  • bananflugan82
    Silje84 skrev 2010-07-07 16:45:06 följande:

Måste bara skriva att vi har en mycket stor son nu :) va på BVC igår o då va han 66,7 cm o 8910g... 3 månader o 17 dagar dammal... hehehe.. Vi har kört med lite gröt med lite aprikos på o de verkar han gilla. Men vi har bara provat några få tal gånger.. Tänkte ta o prova morots puré snart.

Sova är han oxå väldigt duktig på, får dock sitta med han i famnen så att han somnar.. Men han brukar för de mesta somna vid halv nio o sover till typ tre äter lite o sover sen till halv nio :) såååå skönt faktiskt.

Kanske låter dumt, men är de någon mera än mig som är lite sugen på en till? Är super sugen, men ändå inte. Vill ju spendera var ända sekund med honom. Men å andra sidan så vill jag ha mina barn väldigt tätt inpå varandra. Hur känner ni?

Oj vilken bjässe! Vad mysigt. Jag gissar på att Oliver kommer att ligga på nånting sånt vid nästa vägning och dom är 6 månader.

En bebis till, njae...men det har väl att göra med att vi fick två på en gång. Jo, på ett sätt skulle jag vilja ha en till, men bara för få den absolut första bebistiden igen, för den gick så himla snabbt! Men annars så tror jag att man ska tänka efter innan man skaffar en till, tätt inpå. Jag känner dom som skaffat tätt, och ångrat det för att deras första har fått "växa upp" så snabbt. Man har helt plötsligt en bebis och en "halvbebis" som inte riktigt förstår varför ett syskon tar tid. Eller om ni får tvillingar.. Nu är ju mina i exakt samma ålder så det är ju inte riktigt samma sak, men om jag ska jämföra på ett ungefär, så nej, jag skulle inte skaffat tätt inpå!
    Men det finns många fördelar också med syskon tätt inpå! Så man får nog överväga både det bra och det "dåliga"

• bananflugan82

Vi hade fullt sjå att få lilla O att somna igår i värmen. Till slut la jag en blöt tvättservett på hans rygg och då kom han äntligen till ro! Alldeles för varmt för lilla stackarn. L somnade som vanligt.

Idag har jag stått i hettan och gjort egen barnmat. Blev jättegott, så jag hoppas dom ska tycka om det.

• bananflugan82

Hehehe, här körde jag lite hej vilt med smakisar....var inte så noga med att inte blanda och att inte prova frukt innan mat osv.. men mina killar gillar i stort sett allt, så det har inte varit några problem. man SKA egentligen vänta med frukt, för det säger ju sig själv att dom kanske annars hellre bara vill ha söta saker...

• bananflugan82

Våra killar sover verkligen urkasst! Dom har börjat vakna lika mycket som dom gjorde som små bebisar.. inatt har jag varit uppe 3 gånger och dom åt redan vid 02, annars brukar dom inte vilja ha mat förrän tidigast 05. Hoppas verkligen det vänder när det blir svalare! Och att dom då inte har vanan inne att vakna så ofta...

• bananflugan82

Här har killarna sovit ½-1 timma åt gången i månader... dom är vakna 1-2 timmar sen sover dom..

nattetid har dom börjat sova bra igen! Har blivit mycket svalare här nu igen, så nu sover dom bra.

Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3