-
Jo, det är nog ganska tidigt. Men jag och mina syskon fick tänder mellan 4-5 månader, och dom är ju 4½ månad nu, så dom har ju det i generna.Silje84 skrev 2010-05-27 23:21:01 följande:Men oj va tidigt, eller??Casper har sina händer i munnen mest hela tiden... Har även börjat suga på tummen *morrrr*... hade hälst skippat ett tumm barn, men men... kan ju inte gör så mycke åt de.. De är ju lite sött ändå. Men svårt att vänja av med sen...Igår va vi på 2 månaders kontroll o allt såg toppen ut :) så han fick en OK stämpel, tihi...Vägde o mätte gjorde vi oxå, 7270g o 63cm... En stor grabb vi har... 10 v i morgon... Ligger på den allra översta kurvan på både vikt o längd :D såååå underbart knubbig börjar han bli :) Han är så stor nu att han nästan vuxit ut liggdelen i vagnen... så snart kommer sitt delen upp... så då får vi komma på något sätt så han kan ligga, för han är ju ionte riktigt så stadig att han kan sitta än... Vet inte riktigt hur gamla dom är när dom börjar sitta?? någon som vet på ett ungefär?
-
Här är vi snart på väg in helt på strl 68 också. 62 börjar bli trångt och dom har redan en del i 68. Oliver är lite tjock för sin längd dock, för byxorna är för långa fast dom passar i midjan. Strl 3 på blöjor har vi haft länge, vi ska snart gå över på strl 4! Oliver närmar sig nog 7,5kg nu så det är dags.
-
Haha, solhattar är väl söta! Tycker dom ser ut som riktiga bebisar då. Jag hittade blå på Lindex som var helt ok.
-
Som det ser ut nu så ska jag vara hemma med killarna så länge jag orkar. Ska vara hemma tills dom blir 1 år, sen söka vårdbidrag eller vad det heter som man får om man inte använder sig av dagis, o på det får man vara hemma tills dom blir 2 år. Då kan jag ju jobba samtidigt, om vi kan lösa det med arbetstider.
Men vi får se hur det blir. Fortsätter det såhär, med gnälliga barn o att vara allmänt jobbigt så ska min man vara hemma samtidigt någon dag i veckan, för jag kommer inte att orkar vara själv. Vi har ju lyxen att kunna vara föräldraledig för varsitt barn.
-
Nu har vi varit på babymassage, Oliver stortjöt och sov sen igenom alltihop, Ludvig tyckte det var jättemysigt. Blev vägda och mätta också, är nu 4½ månad (3 månader korrigerat) Oliver väger 7100 och Ludvig 6800, båda är 64 långa.
-
Våra killar gillar musik. Vi har en skiva med musik till några barnlåtar på, så får man sjunga texten själv. Det räcker att jag sätter på skivan nu så skiner dom upp. Dom ligger och jollrar i takt med att jag sjunger. Likaså om man läser för dom, och har dom i knät så dom kan titta i boken. Supermysigt! Såklart är det inte boken i sig dom gillar, utan det är ju alla färger och att höra rösten när man läser för dom, men det är så himla roligt att dom börjar reagera på sånt nu, och tycker saker o ting är roligt.
-
Vi har också en massa pojkar i vår grupp, bara en flicka.
-
Vi ger ersättning och då ska inte heller vatten ebövas, men vi ger det emellanåt ändå nu när det är så varmt. Prova ge lite på sked, eller i flaska, så märker du om det gillas. Man behövr ju inte ge så mycket.
-
Efter 3 månader behöver man inte koka vattnet längre, om man inte vill. Så det är ju en smaksak hur man vill göra. Vi gör det inte längre. Jag har hört att på något BVC hade dom sagt att det inte behöver kokas alls, eftersom vi har så bra vatten här.
Och när jag ger bara vatten så tar jag från kranen, så får dom dricka från nappflaska.
Vi har förresten börjat prova att ge dom burkmat från 5 månder nu också, dom har fått smaka spagetti o köttfärsås och biff stroganoff, som det gick hem! Dom tyckte det var jättegott. Dom får bara någon tesked varje dag nu i början, så deras magar får vänja sig.
-
Vi började med puréer som finns från 4 månader, typ potatis/majs och morot o så. Gav 2-3 skedar, några dagar i rad av samma smak. Sen har dom fått smaka fruktpuré. Men bäst har dom gillat maten nu, som finns från 5-6 månader. Man märker nog ganska snabbt om dom är intresserade eller inte! Och det ska ju bli bättre med spyorna när dom så småningom går över på fast föda, så håll ut!Goseplutt skrev 2010-06-07 12:13:45 följande:Åhh nu är det inte så himla långt kvar till vi kan börja med smakisar, jag hoppas så att det ska fungera bättre än amning och ersättning. Livia äter inge vidare, trilskas mycket och nu har hon börjat vägra nappflaskan om hon inte är vrålhungrig - då tar hon kanske högst 30 ml. Förhoppningsvis blir det bättre med spyorna och sura uppstötningarna då också - mycket önsketänkande här.
Hur har det vart att introducera fast föda för dina bananflugan? Vad har ni gett dem?