Inlägg från: Baypower |Visa alla inlägg
  • Baypower

Vi som fått bebis/hade bf i September 2008 del 7

Vad dött det var här då?!
    Har regelbundna värkar kan jag informera om. Vi får se när vi åker in men jag gissar om en timme eller så. Håll tummarna för att bebis vill komma ut och att allt kommer gå bra.

• Baypower

ligger på bb med en liten kille på magen! något bloggande blev det inte tal om här. kom in fem över halv sex, 10 cm öppen och 42 min senare föddes lillkillen. mina rop på smärrtindring avfärdades så det blev en helt naturlig förlossning!! vi mår bra och åker hem imorgon om inte läkaren tycker annat. tack förr alla lyckönskningar och gratulationer.

• Baypower

Nu är vi hemkomna från BB. För att göra en relativt kort historia ännu kortare så började bf-dagen i åskmolnens tecken. Jag var på galet dåligt humör eftersom det inte fanns några förlossningssymptom. Vi drog iväg till Täby C vilket inte gjorde saken mycket bättre eftersom jag inte ville/kunde handla någonting till min feta gravidkropp.

Vid middagstid började jag ana återkommande mensvärk men det var så lite och så sällan så jag brydde mig inte. Vid 22 gick jag och la mig och då såg jag att delar av slemproppen lossnat och insåg att det är nog något på g i alla fall så jag såg till att packa det sista i bb-väskan och gick och la mig. Vid midnatt gick Dante och la sig och då vaknade jag. Och Felix!!!   Då hade jag lite värkar som kom kanske en gång i kvarten men som inte gjorde så fasligt ont. Efter 2½ timmes vakentid med Felix (som bara vägrade komma till ro) gav jag upp och lämnade över till Dante och gick och lade mig men insåg efter en timme att nu var det inte så sköna värkar längre och att jag inte ville ligga i sängen så jag gick ner och hängde på internet istället. Ungefär halv fem väckte jag Dante och sa att han fick nog stiga upp nu för nu ville jag ha lite stöd och sällskap men la också till att det inte var någon brådska. Samtidigt ringde jag till bb Stockholm och den barnmorska jag pratade med då tyckte att jag skulle åka in redan när det var 7-8 min mellan värkarna (eftersom Felix kom på 2 tim 20 min) samt ringa barnvakt. Dante hoppade in i duschen och nu började det faktiskt göra rejält ont så direkt efter att mina föräldrar kommit så lyckades jag klocka två värkar i rad och det var mindre än 3 minuter emellan så då drog vi iväg.

Väl inne blev jag inskriven 05.35. Bad om smärtlindring och fick svaret att sköterskan skulle hämta barnmorskan. Barnmorskan kom och jag bad om smärtlindring. Ja, det kommer sa barnmorskan men först kanske du kan lägga dig på sängen så att jag kan undersöka hur öppen du är. Sagt och gjort. 10 cm öppen och dags att föda barn. Låg på sidan hela tiden och precis som vid förra förlossningen så tycker jag ju att det är en befrielse när man äntligen får börja krysta. Dock hade jag fått förbehållet att förhålla mig passiv i varje värk så länge det bara gick (antar att det var för att det gått så fort och för att minska eventuella bristningar). 06.17 föddes hur som helst vår son. Han föddes i hinnorna - "en bankrånare", som bm kallade det - så i journalen står det att vattnet gick samtidigt som födselögonblicket.

Fick sy några stygn men inte värre än förra gången i alla fall. Den här gången kom moderkakan ut på egen hand (fick akupunktur förra gången). Det dröjde säkert 5-10 minuter innan vi fick se att det var en kille - helt tvärtemot min intuition även denna gång. Han är jättefin och underbar men har ett sovschema som är sova hela dagen äta hela natten!! Det måste ändras på Ska bli spännande att se Felix reaktion.

• Baypower

Har svårt att säga om de är lika eller inte och bilderna nedan visar Felix när han är 5 dagar gammal(t.h.) och lillebror när han bara är ca 4 timmar gammal (t.v.) så det kanske är lite orättvist. Söta är de båda två i alla fall

Åh, Felix var såå söt när han kom hem. Han gick fram till lillebror och klappade honom fint. Helt utan att vi sagt något. Och när lillebror blev ledsen så plockade han upp lillebrors snuttis och gav till honom och när Felix skulle lägga sig så gav han lillebror en puss!!   Självklart visade han prov på svartsjuka också men inte så farligt ändå. Ännu antar jag.

Och här är mina tre favvo-killar.

Vi har tre namn än så länge som vi väljer emellan, nämligen;
    Vincent
    Elliott
    Milton (jaa, Anai, vi har snott din äldsta sons namn vilket jag hoppas är okej!? Du får se det som smicker.)

Vad tycker ni?
  • Baypower

Skogsbollen: Har tyvärr inte heller något råd i frågan om eget rum för Felix har sovit i eget rum sen han var 2½ månad. Har ni testat att bara gå ut - vad gör han då? Annars brukar det allmänna rådet vara att man så att säga "fasar ut sig" ur rummet, d.v.s. flyttar längre och längre bort tills man är utanför rummet. Men, vad vet jag....... Däremot tycker jag att det är jättebra att ni tar tag i det nu och inte när bebis har kommit.

• Baypower

Tobiq: Nu är det din tur!!

Sjögurka: Han vägde 3790 g i jämförelse med Felix 3510 g så lite över normalkurvan. Men, med tanke på hur ofta han vill äta så lär han skjuta iväg. Såg att Otto är exakt 1 månad äldre än vår lillebror.

Jag gillar också namnet Elliott mest men det är det namnet som Dante gillar minst, så.........

Inatt har lillebror sovit lite bättre. Han har ätit ofta men sedan sovit ganska bra däremellan. Han verkar ha lite problem med magen men det antar jag är helt naturligt - magen ska ju vänja sig vid mat.

Imorse rann mina tårar när Felix höll sig fast i mig och grät hjärtskärande när Dante skulle ta honom till dagis. Han undrar säkert vad han har gjort eftersom han inte får vara hemma med mig men att den nya lilla bebisen får det. Jag älskar ju honom lika mycket som förut men det är ju svårt för honom att förstå. I hans värld har han helt ofrivilligt och plötsligt hamnat i en situation där han får hälften så mycket tid med mig.

• Baypower

Hörrni, magknip hos nyfödda. Har ni ridit ut stormen eller kontaktat bvc eller bara köpt droppar och i såna fall vad och var? Mjölken har runnit till lite tror jag om man ska tolka bajsets färg så det är ju bra i alla fall. Han äter dock fortfarande med 2-3 timmars mellanrum och kräks och bajsar en hel massa. Jag ska erkänna att jag helt hade glömt att man var tvungen att byta blöja på natten

Tobiq har nog en liten bebis nu!!

• Baypower

Nu har mjölken runnit till ordentligt och samtidigt som kroppen smalnar av eftersom så blir brösten större och större. Det ser verkligen sjukt ut insåg jag när jag tittade mig i spegeln i morse. Nu säger jag inte att jag är smal men jag jämför ju med hur jag såg ut för en vecka sedan och då kändes brösten små i jämförelse mot magen

Pojken har nu fått namnet Vincent. Jag gillar namnet och böjde mig för Dantes vilja. Tror att hans hela namn blir Vincent Carl Elliott Berg. Han sover ganska bra på natten ändå med amning ca var 3-4 timme. Däremot ammar han mycket på dagen men hellre det. Han har lite magknip tyvärr men det hade Felix också.

Idag ska vi på 5-dagars återbesök samt pku-prov. Då får vi se vad som hänt med vikten och längden på lillkillen.

Var håller Tobiq hus?? Jag är såå nyfiken.

• Baypower

Återbesöket gick bra och Vincent hade nästan kommit upp i födelsevikten redan. Saknades bara 40 g!! Det märks faktiskt att han blir mycket mättare och nöjdare efter amningarna nu så förhoppningsvis kommer sömnperioderna på nätterna kunna bli längre i framtiden. Jag menar, när de går bra upp i vikt så är det inte hela världen att det går längre mellan matningarna nattetid. Tycker jag i alla fall!!

• Baypower

Angående sovtid så sover Felix ca 1 timme på dagen. Vi väcker honom om han inte vaknar själv. Han sover ca 10,5 timmar på natten. Vet inte om det är lite eller inte men det verkar vara vad han behöver och då får det vara så.

Svar på tråden Vi som fått bebis/hade bf i September 2008 del 7