• JsN

Vi som shoppar danska barnkläder del 16

OsynligtSmåkryp skrev 2010-02-12 10:15:13 följande:
    Tur att någon vet!  Fast då blev det ju svårt, hade trott att 98/104 skulle räcka, storleken större lät megastort till lillfisan...Då får jag kanske hitta några andra överdragsbyxor som inte är i dubbelstorlekar.
    Pyttes 98/104 är megastora! Nu har ju pytte bara 86/92 i kläder ännu, men det finns inte en chans att använda regnbågsregnisarna detta året ens som extra.
  • JsN
    Buttelina skrev 2010-02-12 10:25:36 följande:
    jaa skitkul!! den är på 3 år dom håller sig uppe av hängslorna och skorna dessutom är dom lite små i grenen tycker jag, vet fler som "klagade" på det förra säsongen.
    Små i grenen? Det är väl bara att släppa ut hängslena då?
    OsynligtSmåkryp skrev 2010-02-12 10:29:24 följande:
    Ohh, du har inte möjlighet att mäta lite på byxorna vid tillfälle?Min lillgris har 104 i PoPs överdragisar och dom är alldeles lagom trots att hon är nätt och liten, så jag hoppas att 98/104 ska funka i Molo. 110/116 låter galet stor på någon som bara är 1 meter lång. Tack för bilderna på sötaste ungen! Hur lång var han där på ett ungefär?
    Benen är 42 cm. Gren till resår, vilket jag gissar är midjan är 26 cm och bredd vid resåren är 38 cm. Problemet för oss är nog mer att de är breda så de blir som en total säck på min smalfis.
  • JsN

Vid 21 månader åt pytte nästan bara burkmat också (helst 6-månadersvarianten) Visst var hen intresserad av mat och pillade gärna, men det gick inte att få något grepp om hur mycket (läs lite) mat hen verkligen fick i sig då var det lättare att välja vägar som säkerställde iaf ett visst kaloriintag. Har man barn som är små i maten så gäller det att hitta de sätt som fungerar och det är inte alltid de sätt som funkar på barn som är mer normalintresserade av mat. Tvärtom kan det vara bättre för matsituationen som helhet att man som förälder vet att barnet har fått vad det behöver och därför kan delta i den gemensamma måltiden helt på sina vilkor utan att behöva trugas alls. Jag tror att det är så att man inte utreder icke-gång före två år. Det anses ligga inom normalspannet att gå först vid två och det är inte ovanligt att barn hoppar fram på rumpan isf att krypa (Jag har flera med barn som gått sent som just aldrig krupit utan hoppat fram)

• JsN

*hmmm* Ni har inte barn som hoppar upp och ner från stolen och som påstår sig vara mätta efter tre tuggor va? Och som man kanske kan få i en hel portion om det får sitta i knät och bli matat. Och som ni vet ligger lågt på kurvorna och sjunker. Det är inte så jävla enkelt alla gånger att hålla matisituationen positiv och glad då utan tvång på att äta...

Vi äter oftast tillsammans och vissa dagar äter pytte själv kanske hälften av sin mat innan hen vill ha hjälp. Andra dagar vill hen bara inte alls. Därför väljer vi att ibland ge pytte mat först och sedan äta själva antingen efter att hen har somnat eller att hen får sitta med eller springa runt bäst hen vill.

• JsN
    Buttelina skrev 2010-02-12 10:59:14 följande:
    ja men det är ju inte det, det handlar om.. det är sin sak med barn som inte VILL äta vanlig mat... men att ge det för det är bekvämt är ju en annan femma eller hur?? hon VILL ju ha vanlig mat..upp till 18 månader ligger inom normalspannet, därefter kollar dom så att det inte är nått fysiskt fel...angående krypandet så skrev jag ju att det finns många som väljer att hoppa på rumpan, men att de flesta barn som är 21 månader KAN krypa, alltså förstår hur man gör..
    Att man som utomstående tror att barnet vill ha vanlig mat är inte samma sak som att det verkligen är så. Ledsen, men jag tror nog att det är mer än en som har tyckt vi varit fåniga som inte låtit vårt barn äta riktig mat.

Oj, kollar man verligen gång redan vid 18 månader? Båda mina kompisar med barn som börjat gå sent (och där ingen av dem krupit utan de båda hoppat på rumpan) har fått besked om att det var normalt till två. Nu gick båda dessa barn strax före två. (ett är normalstört och ett har ett "fel")
  • JsN
    OsynligtSmåkryp skrev 2010-02-12 11:14:21 följande:
    .Menade inte att trampa någon på tårna, jag kan förstå frustrationen vid maten, men alla måste ju få säga och uttrycka sina egna tankar utan att folk blir upprörda.
    Men att sitta och totalt döma ut folk som inte har en chans att försvara sig tycker inte jag är speciellt juste! Som utomstående har man sällan hela bilden och en ännu mindre bild om man bara fått berättat för sig.
  • JsN
    Busbellan skrev 2010-02-15 21:27:05 följande:
    Nej, nu är det snart dags att bänka sig framför tv:n igen, hoppas på en medalj till
    Japp, sitter bänkad. *ler* Vilken sportkväll. JAg zappade melan innebandyn och damernas 10 km, sedan blev det bara innebandy och nu herrarna på skidor. *håller tummarna* (Och borde gå och sova)
  • JsN
    h80 skrev 2010-02-17 13:08:45 följande:
    jag har en bekant som har jobbat som läkare i afrika o han säger alltid att coca cola har räddat livet på många uttorkade barn :) Vi kör alltid med coca cola vid kräkning o diarre, fungerar hur bra som helst. Det gör vi på jobbet också  (är barnsjuksköterska)
    Mamma blev ordinerad cocacola till mig när jag var liten just mot uttorkning. Socker och vätska (och enligt mig mindre äckligt att spy upp) JAg trodde cola var stoppande?
  • JsN
    paulisa skrev 2010-02-21 14:03:17 följande:
    Ser att ni pratar skor. Jag gillar converse. Dottern har ett par röda till våren.  Och ett par vita adidas med rosa detaljer i klassisk modell. Ett par röda vincent som jag köpte på rea som hon ska ha som dagisskor (fotriktiga och tåliga). Lite på jakt efter skor som är fina till klänning. Och så är jag sugen på prästkrageskor!! Så fina!
    Jag bgillar också converse! Pytte får nya röda om de gamla röda är urvuxna!
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 16