Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Allergitråden

Snutten skrev 2010-02-25 12:33:51 följande:
    Förresten: vad jag förstår brukar man klara välkokta morötter men Siri fick en liten bit väldigt välkokt morot häromdagen och blev ganska snabbt prickig i ansiktet. Hur funkar det för er?
    Jag tål inte morötter, men det har blivit lite bättre så jag numera kan äta små mängder kokt morot. Ugnsbakat kan jag äta mycket av. Men jag reagerar mer på hudkontakt än av att äta {#lang_emotions_undecided} Nån gång smörjde jag mig med morotsolja och det tokkliade så jag fick skrubba bort det (det var innan jag fattade att jag inte tålde morot, jag kunde äta råa morötter då och reflekterade inte över att det kliade i munnen). Skala morötter är ingen hit, och det kliar t.o.m. om jag får Albins puréer på handen.
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-02-25 22:26:56 följande:
    Ok, men då inbillar jag mig iallafall inte. Tycker nämligen att jag läser överallt att "alla" klarar kokta. Men när jag tänker efter så var faktisk den som hon fick smaka på sist ungsbakad. Får väl låta bli ett tag och så testa igen sedan, efter björkpollen perioden. Jag pratade med en sjuksköterska på avdelningen där de ska göra fiskprovokationen. Hon var SÅ himla snorkig. "Jaha, så hon har bara reagerat med andnöd EN gång. Det är väl inte så farligt." Öhhhh, jag har iallafall inte lust att testa hemma. Jag frågade också om Siri kunde få smaka på en bit fisk om hon inte reagerade luftburet och då sa hon att hon var tvungen att fråga allergimottagningen först. "vi kan ju inte hålla på och provocera hur som helst bara för att du vill det" Nähä men det är ju därför vi ska till er. Suck
    Nähä, så ni skulle testa hemma ist på fisklukten eftersom en gång är ingen gång? Med andnöd?? Men smaka om hon nu inte skulle reagera är livsfarligt?? Knäppgök! Hoppas provoceringen går bra i vilket fall och att S slipper snorkigheten.
  • Blå Flygare
    Aurora82 skrev 2010-02-25 21:58:20 följande:
    Åh vad hemskt, fyy vad respektlöst!! Skönt att ni gick till botten med det hela så att de verkligen fattar att det är allvar. Att plasta in listan vore ju nåt, även att lämna en digital. Tycker att det saknas mycket förståelse bara med allt merarbete för oss föräldrar med alla allergier, att dte vore väl inte för mycket begärt att de höll reda på sina listor själva. Nu har iallafall min sambo bett om en kopia på kockens lista så att vi har något att utgå ifrån. Ja det kan ju va så att kocken i vissa fall vill hjälpa till. Men jag blir så irriterad när hon liksom misstror mig när det gäller vissa allergier. Japp jag har läkarintyg borde väl kanske ge det till henne. Men där står ju bara de stora grejerna. Vill inte att hon får idéer... Höll på att svimma av häromveckan när jag va på dagis o lillen sitter och leker med lera, och personalen säger att det är gluten i leran, men att de kollar så att han inte får något i sig. (Tål inte spannmål.) Men det var ingen peronal vid det bordet! Hur kan de ha koll på det då? Jag sa att jag blir jätteorolig om han ska sitta med sån lera, och frågade om han har lekt med det innan. Dert visste de inte. Det har hänt så mycket på det dagiset... det finns ju ett allergidagis i stan, men den ligger en bra bit bort, och det ska väl inte vara så jäkla svårt att bara hålla han borta ifrån mat han inte tål?? Trikarn: vad smart med matlådor i ett eget frysfack!! Ryser när jag tänker tillbaka på lussefirandet i år och de var dags för fika. Det fanns bara en blandsaft o jag frågade vad den innehöll. Ena personalen sa att hon inte visste och "vad är det han inte tål?" (Lååång lista) Nä men dte är bättre jag får veta vad den innehåller sa jag... "Nä men ska jag hämta nåt annat till honom? Ska jag hämta lite vatten?" (Hade dem bara serverat saften om jag inte varit med???) Jag sa att jag kan följa med ut i köket o se vad de har... mjölk tål han ju iallafall numera.. vi hittade en skvätt päronsaft som han fick... men vafan ingen framförhållning. VATEEN. alltså han är tre år... är det så svårt att se till att alla är nöjda o glada? sedankom hon fram o kramade han o sa att "vilken tuuur att vi hade dina pepparkakor hemma så att du oxå fick kakor", medan alla andra 20 ungar med familjer sitter o äter vanliga pepparkakor... ville bara lipa. jag förstår att hon menade väl, att det bara handlar om okunskap, men jag ringde upp o prata med dem senare o sa att det är väl lika mycket tur att alla andra barnen fick pepparkakor... det borde finnas utbildning för alla skolpersonal och matpersonal angående allergier, både vad gäller säkerhet, allergier i sig men också BEMÖTANDE mot barnen, de ska inte behöva höra att dte är tur att de oxå fick en liten kaka. eller som vid ett annat tillfälle när alla barnen fick glass och min pojk fick ingenting för att de inte kunde ringa mej o fråga om han tål just den glassen. OJ nu blev det visst en hel roman detta, hoppas nån orkar läsa :) tack iallafall för era kloka råd. skönt att prata med andra i samma sits!!

Lekleran är faktiskt den sak jag tycker är bland det jobbigaste med S allergi. Att hon inte kan vara med i leken när de trollar, för madans de andra "bakar" och bjuder varandra får hon inte ta deras deg
  • Blå Flygare
    Mela78 skrev 2010-02-26 12:59:45 följande:
    Jag är lite kluven. Dottern E ska börja på förskola till hösten, har sökt plats på samma förskola där sonen redan går. I kommunen finns ingen allergiavdelning. Jag är lite nervös för hur det ska gå för E, hon är så känslig. Kan inte ens leka med samma leksaker som mjölk och äggätande barn utan att få allergiska reaktioner. Det har dock blivit bättre på sistone, hon är inte riktigt lika känslig längre. Funderar nu på om jag ska kontakta kommunen för att höra mig för om vad det finns för beredsap och kunskap när det gäller allergibarn, eller kanske prata med rektorn för det förskola som är aktuellt. Samtidigt känns det som att då kanske E inte får sin plats, att de ger hennes plats till någon annan för att de inte vill/orkar med ett barn med allergier? Och det är ju inte alls säkert att E är lika känslig om ett halvår som hon varit hittills, det har ju blivit märkbart bättre, speciellt när det gäller mjölkreationerna, och att jag isåfall blir betraktad som en hönsmamma och inte bli tagen på allvar när det gäller annat?
    Jag hade samma oro innan min dotter skulle börja, men hon blev allt mindre känslig och det funkade bra sen när hon gjorde det. Efter hon reagerade på tvålen (palmolive milk & honey) en gång så de märkte hur känslig hon var. De skaffade våtservetter att ha vid bordet så det kunde torka av sina händer mellan de hjälpte S och mjölkbarn. De torkade borden extra, bytta kläder på andra barnen efter måltider även när de bara spillt lite osv. De hade ingen resurs, utan ist gjorde de barngruppen mindre för att persnalen skulle hinna. Om de vill göra samma lösning på ert dagis måste de ju veta detta i tid. Men samtidigt kan hon ju vara mindre känslig då så det inte behövs. Men det är lättare att ta in ett extra barn än att "ta bort" ett
  • Blå Flygare
    JPL skrev 2010-02-26 13:53:55 följande:
    Jisses vilken fart det är här. Hinner inte alls med. Vet ni hur snabbt allergen går ut i bröstmjölk? Jag upplevde att bebisen reagerade tydligt på vete tre timmar efter provokation men läkaren säger att det är alldeles för snabbt. Visserligen har bebisr, enligt honom, snabb reaktion men det borde inte ha hunnit ut i mjölken tycker han. Jag tycker att det låter konstigt.
    Min dotter reagerade redan om jag ammade en halvtimme efter jag ätit mjölk, men sen blev det tydligare reaktion när det gått några timmar till.
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-02-28 11:32:50 följande:
    Hahaha! Jag "råkade" starta en tråd om dagisproblemet. Dvs "har dagis rätt att kräva schemaändringar två veckor i förväg?". Diskussionen spårade naturligtvis ur och det finns folk som på fullt allvar menar att de inte tycker att Siri ska gå på dagis för då får deras barn inte fisk och att vi ska flytta så hon kan gå på ett allergidagis. Däremot verkar det finnas ganska många ställen som har det kravet att man ska lämna in ändringar långt i förväg. Jag stör mig lite på att hos oss gäller det bara Siri och itne de andra barnen.
    Här ska vi lämna in permanenta ändringar 1 mån i förväg, men alla små ändringar har gått på ett par dagars varsel. Men det är om det går, de kan säga nej. Så jag vet inte vilken rätt man eg. har. Vem i kommunen är det man kontaktar om sånna här ärenden. Jag har glömt vem det var jag kontaktade när vi förväntades baka bröd och ta med till dagis...
  • Blå Flygare

S såg reklam för rädda barnen (eller vad det nu var) med svältande barn typ och undrade om det. Jag förklarade att det finns fattiga som inte har råd med mediciner. Då tyckte hon att vi kunde ge bort våra för vi har så många Det kan jag ju till del hålla med om...

• Blå Flygare
    Frisören skrev 2010-03-01 06:51:57 följande:
    Hej. Kikar in en snabbis och slänger in en fråga. Behöver era råd här... H mår inte bra som ni vet. Hon har sakta med säkert tappat 3 kanaler i vikt och 1 kanal på längd. Fredag:En kaskad spya på morgonen (kan hända ibland)  Var vi hos en ny dietist på KS. Hon räknade ut hennes tot. näringsintag under en BRA dag som fsk:ans dietist poängterat. Havana låg under i allt, spec. D-vitanim, järn och kalcium. Vi fick hem Duocal som är en näringsberikande produkt... Fre. somnar hon 18.30 sover till 9 nästa dag: 14h Lör: åkte vi in med henne. Hon hade sovit hela dagen, förutom ett kort uppvak vid 9. Det gick knappt att få liv i henne. Men hon kissade och drack, så vi fick åka hem eftersom hon har en tid hos läkaren idag. Hon hade även fått utslag på kroppen, likadana som hon får vid allergi, så när vi kom hem gav jag Aerius. Totalt sov hon 33 av 36 timmar. Åt lite när hon var vaken, lekte inget... osv. Sö: Utslagen mestadels borta. Börjar hon få dirée men allmäntillståndet var bättre. Mycket bättre. Hon äter lite leker sover som vanligt. Mot kvällen upphörde diareérna. Jag ska ta med henne till läkaren trots att hon haft diareé för någon hjälp MÅSTE hon få! Men frågan är, kan det ha varit den här Duocal som ställde till det så för henne?! Jag fattar inget... Hon fick även fågel 2ggr.under förra veckan, tror att det var i måndags och onsdags. Redan efter 1:a tyckte jag att jag såg lite utslag komma smygande. Men de gav fågel dagen efter ändå. Men kan en sen reaktion se ut såhär?
    Med tanke på att hon fått det innan verkar det ju misstänkt, men jag vet inte på vad i det hon skulle reagera. Kan det vara en extrem form av paltkoma? Hade det varit reaktion på glukossirap skulle hon rimligtvis reagera starkare på annan mat hon äter, samma med fetterna. Sen är det emugleringsmedlet jag inte känner till.

Funderar på varför vi inte fått den, vi har andra. Vår dietist sa att det inte fanns några fettpulver utan mjölk. Men vår dietist är inte känd för att ha koll S har ist fått två drycker hon totalratar (den ena säger hon är god, men det har så gräddig koncstens så jag tror det är det som sätter stopp för hon dricker den inte ändå) och ett pulver som jag blandar i vällingen och en del annat.
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-03-01 19:11:15 följande:
    Kan det vara kvalster? Det finns jätteeffektiva överdrag till madrasser och kuddat etc att köpa. Googla på kvalsterskydd eller liknande så kommer de upp.
    Och jag undrar om det är naturmatrial typ häst/får-stoppning. Jag tålde inte vår säng, men det gick över efter några år {#lang_emotions_innocent}
Svar på tråden Allergitråden