-
Men du, det är ju STOR skillnad! Kinderna såg ju också super fina ut- härligt!EL I skrev 2010-03-25 18:51:57 följande:Är det bara jag som inbillar mig eller har hans mage blivit mindre också trots allt? (Lagt in bilder i galleriet) Tycker den inte är lika utspänd även om den fortfarande är svullen. På ena bilden ser man även hans kinder! Det syns bara typ "ärrvävnad" på kinderna nu. Nästan enda gången han blir röd nu är när han varit ute och sen blir han det på dagis men där har han ju fortfarande fått lite vete i mackorna på mellis...samt havremjölk. Vad tror ni? Tror ni kinderna hör ihop med vetet också? Känns nästan så tycker jag...
-
Har era barn reagerat på vaccin?
-
Ok. H hhar nu reagerat med krfatig lokal reaktion. Hon reagerade förra gången med, men värre denna gång. Så nu får hon antihistaminer och ett besök hos barn för vidare bedömning eftersom reaktionen spridit sig trots antihistaminer=(
-
Har lagt in bilder i mitt galleri på H:s vaccination. En allergisk reaktion menar jag, men ALB:s akutläkare menar att det är en ev. inflammation. Dock skulle jag dubblera antihistaminer och återkomma vid försämring alltså om det sprider sig mer. Jag är ganska 100 på attd et kommer göra det för bilderna är tagna imorse och det ser ännu värre ut nu inte ens 48h efter vaccineringen=(
-
Hmm. Ingen aning skulle jag säga. Tror inte den innehåller något ägg. Det är inte MPR utan Infanrix Hexa.2små2stora skrev 2010-03-27 18:51:09 följande:Frisören: Får hon vanligt eller äggfritt vaccin?
Fick iaf åka in igen då läkaren hade ritat runt området med en marginal och om det spridit sig utanför detta skulle jag återkomma. Han hann inte ens gå av sitt skift förrens jag var där haha.
Han ritade ett ny markering och sa att jag skulle avvakta och se så det inte börjar sprida sig över hela kroppen eller att hon får feber och att det blir varigt. -
Jo jag vet det. Men hennes täcker hela låret det hör inte till de vanliga biverkningarna 3 bus. Men då är det säkert det, att det är ägg i. Men jag har inte märkt något på hennes andning eller så. Hon fick även Pandemrix spruoat som var odlat i ägg, ingen reaktion alls då. Så det är endast denna sprutan. Prevenar har hon inte heller reagerat på...2små2stora skrev 2010-03-27 21:00:38 följande:Allt vaccin odlas i ägg. Vanlig biverkning på det vaccinet är en röd, hård svullnad runt injektonsplatsen.
-
Om reaktionen är mer än 10 cm så räknas den som kraftig även om den är lokal
-
Ja, precis. För MPR ska hon inte få än just pga av ägget. Så det kändes lite snopet när du sa så 3 bus.
De gjorde ju prick test med vaccinet innan och det vart inget av det. Men som sagt nu är benet rejält svullet och ja, du kanske kan tänka att bilden är tagen 36 timmar efter vaccinet och att det nu gått mer än 48h. Det ökas på hela tiden.
Infanrix är inte mot influensa utan mot bla. stelkram, difteri, kikhosa och HIB tror jag det var? Det är den vanliga 1-års. Hon har inte fått den förrens nu just pga av reaktionen förra ggn. -
Men vad tror ni syrror? Han menade fortfarande på att det är en inflammation. Varför? Vad innebär det? Varför blir det så då just med denna och inte de andra? (Än så länge iag man ska inte säga för mkt ju)
Tycker ni det ser ut som en allergisk reaktion? Hon är även full av utslag på magen, prickar typ. Några på armarna också , men inget i ansiktet än... -
Hon har fått den förut enligt vaccinationsprogrammet, minns inte om det var vid 3 mån och sedan vid??? 5-6 månader?Miralicia skrev 2010-03-27 21:29:52 följande:Frisören: Har hon fått Infarix Hexa vid de tidigare vaccinationerna också, eller har hon fått ett annat vaccin då?
Första ggn fick hon en knöl som var kvar länge en månad iaf, lite röd- som normalt.
Andra ggn blev det lika rött som nu, fast mindre som en tennisboll, alltså om du delar en tennisboll så svullen vart hon och röd.
Denna gången ja, vi får se vart det slutar, men det är mer än vad det var tidigare dock inte uppåt utan neråt och runt, samt utslag som jag skrev. Ingen feber el liknande med hon har ont och kliar hela tiden. -
Kollade kortet och JA Infanrix varje gång. Hon är halv spanjorska och därför får hon mot Hep. BMiralicia skrev 2010-03-27 21:40:07 följande:Men det är samma vaccinsort, dvs Infarix Hexa, som hon har fått alla tre gångerna? Inte så att det är Infarix Hexa denna gång och att hon fått tex Pentavac (som också är mot stelkramp, difteri, polio, kikhosta & heamofilus influensa b, men inte Hepatit B vilket Infarix Hexa innehåller utöver de övriga) de tidigare två gångerna.
-
Ok, så ingen allergisk reaktion? Varför ska jag då ge antihistaminer? Jag fattar inget... Räknas hennes rodnad som diffus? Jag tycker iof inte att det är lika ilsket överallt, dock rött. Men sedan är jag mamma och då ser allt värre utMiralicia skrev 2010-03-27 22:03:55 följande:Kollar man i Fass och biverkningar på Infarix så anges det där att biverkningar har visat sig vara kraftigare vid boosterdoser än vid primärimmunisering. Fast nu är det ju egentligen primärimmunisering som pågår för henne, men det kan kanske ändå förklara att hon fått kraftigare och kraftigare reaktion för varje gång. Lokal svullnad på över 50 mm är en vanlig biverkning och förekommer för mellan 1 av 10 till 1 av 100 som vaccineras med Infarix. Även en diffus svullnad av hela den kroppsdel där vaccinet har getts och som iblan även kan omfatta närliggande led är en känd biverkning som ändå är mindre vanlig och som drabbar mellan 1 av 100 till 1 på 1000 och hudutslag är känd biverkning, om än sällsynt biverkning som drabbar mellan 1 av 1000 till en på tiotusen. här kan du läsa lite mer om Infarix om du vill: www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....
Tror inte hon har fått något som de aldrig har sett, men något de helt enkelt vill hålla koll på.
Men varför säger de att det är inflammerat? Varför blir det så? -
ÅÅÅåå Tack snälla, snälla du! Vilket bra och utförligt svar, det är guld värt för mig! Tack, tack, tack
-
Visste inte ens att man kunde reagera på koksaltMela78 skrev 2010-03-29 18:50:05 följande:Satte ett hemma patch test på dottern igår. Plockade av idag och hon har reagerat från mest till minst i nämnd ordning: Tegadermet, koksaltslösningen, avocado, ärta. Inget alls på mjölk, soja, böna och kräfta. Reaktionerna som syns är relativt små förutom på Tegadermet. Är detta att betrakta som negativa svar och att jag kan köra på med hydrokortison på reaktionerna av Tegadermet, eller ska jag avvakta 24 timmar innan jag har svar? Antar att jag nu går vidare med att provocera ett i taget det som dottern inte reagerat på? Får ni några tankar på mitt lilla test, tips eller råd för framtiden?
-
Härligt!!!Miralicia skrev 2010-03-31 15:23:38 följande:Fick brev från FK ang VB idag med preliminärt utlåtande om fortsatt 1/4 VB+ 18% merkostnader och att jag har till 15 april på mig att komma in med synpunkter på det innan beslut fattas, men det tror jag inte att jag har så mycket att invända mot eftersom alla yrkande blivit godkända - förutom avdrag på tiden då förstås. Så nu börjar jag andas ut lite eftersom VB har varit det som räddat vår ekonomi från att helt kolapsa när jag varit arbetslös utan akassa eller som nu studerar utan studiemedel. Och lättnad inte bara över det rekomenderade beslutet utan även för att de faktiskt verkar hålla den tid för handläggning som de utlovat så att jag slipper att få glapp i utbetalningarna.