Inlägg från: Frisören |Visa alla inlägg
  • Frisören

Allergitråden

En basic fråga som gnager mig: Vad är multi allergi? H misstänks ha soja, ägg, vete och mjölk. Läkaren talade om henne i termer som ett multi allergiskt barn. Så jag undrar... misstänker läkaren ytterliggare allergier eller räcker det med dessa (ev.). Jag skriver ev. för att vi inte har hunnit provocera alla än, men man har ju sina misstankar{#lang_emotions_wink}

• Frisören
    Prince or Princess skrev 2010-03-04 20:13:29 följande:
    Åh tack för svaret! Känns skönt! Tyckte det var så många som nämnde CF här helt plötsligt och blev genast orolig, men de symptomen har hon inte alls, så då kan jag slappna av :)
    Gör du det{#lang_emotions_heart}
  • Frisören
    2små2stora skrev 2010-03-04 20:24:52 följande:
    Frisören: jag skulle nog kalla det för multiallergi när det är fler än 2-3 allergier.
    Tack 3 bus. Då behöver jag inte räkna med att de misstänker fler utan att tala om det för mig- skönt!
  • Frisören
    Snutten skrev 2010-03-04 21:00:38 följande:
    Vi har astma problems: jag har gett ca 17000 airomir puffar, 8 st betapred m.m. Och ungen hostar konstant och har en resp på ca 40-50 / min. Hon ahr hållit på såhär hela dagen. Vad sjutton ska jag göra???
    Har hon indragningar och så? När gav du beta? Det kan ju ta lite tid innan dom värkar som du vet...
    Om hon är riktigt risig så åk in med henne, det hade jag gjort!
  • Frisören
    Prince or Princess: Min dotter reagerade på sojalecitin de två ggr hon fått det och den senaste rekationen var ganska duktig. Jag träffade en mamma idag vars dotter nu är 21 och hon är fortfarande allergisk mot mjölk, ägg och soja dessutom hör och häpna- sojalecitin!!
    Jag blev lite paff eftersom vår allergolog gett mig samma info som din, att det är så extremt ovanligt osv. osv.

Ang. anafylaxi så kan man väl inte få det första gången man utsätts för ett allergen. Det är väl andra gången (kan också vara 10:de) som man riskerar att i vissa få fall få det. Alltså så borde det inte gå eftersom inga antikroppar hunnit bildas mot allergenet- är du med?
    Lite läs värd info:
    www.astmainfo.nu/allergi klicka på de olika länkarna till vänster.
  • Frisören

Här hemma är det full rulle nu. Veten ska plockas bort och fisk ska provoceras i helgen. Ska bli spännande att se!

• Frisören
    EL I skrev 2010-03-16 19:20:48 följande:
    Tack för allt info. Ska försöka lära mig så mkt som möjligt nu och se hur det känns för att ev ta bort vete. I går kväll började jag med att ta bort vällingen på kvällen (han sov ju hela nätter från 4 månader-8 månder sen slutade han med det...ungefär då utslagen i ansiktet kom). Han har sovit kanske MAX 1 hel natt i veckan sen i höstast. I natt sov han hela natten 18:30-07!! Kan ju vara en slump givetvis eftersom han sover hela natten då och då... men testar i kväll igen att inte ge välling så får vi se om det gör nån skillnad. Tyckte hans mage var mindre i morse än den brukar vara men det kan ju vara inbillning också. Får testa några nätter för att se om det finns nåt samband eller om det var slump!
    Hoppas det inte var någon slump och att det håller i sig!
  • Frisören

Har precis pratat med FK och handläggaren skulle ge ett beslustförslag på beviljat 1/4 VB. Hur brukar det bli då? Brukar man få det om handläggaren anser att vi ska ha det, eller är många som fått avslag trots det?

• Frisören

Ooo en annan fråga. Stärkelse innehåller det höga halter protein om man ex. inte tål majs eller vete? Vet att vissa ändå klarar ex. gluten mat vid vete allergi...

Här hemma har vi iaf fått bekräftat att för mycket vete ställer till det för fröken. Dvs hon kan äta ex. pasta 1 gång/vecka men inte dricka välling osv.

• Frisören
    Miralicia skrev 2010-03-25 11:55:49 följande:
    BLev lite snabb på skickaknappen. Stärkelse är i sig är ren kolhydrat och därmed fritt från protein, men det finns små proteinrester kvar från när man skiljer ut stärkelsen från den hela varan. Maizena majsstärkelse innehåller i princip 0,5 g protein/100 g om jag inte minns fel
    Underbart!!!! Tack snälla för svar! Förresten har du fått svar från din tenta?
Svar på tråden Allergitråden