Inlägg från: Frisören |Visa alla inlägg
  • Frisören

Allergitråden

Miralicia skrev 2010-02-22 20:28:16 följande:
    Ajajaj Jag har fått så också ibland av vissa plåster, så för min del har det ofta hjälpt att byta till ett annat märke på plåster. Det "snällaste" jag kan komma på som man lätt kan få tag på på apoteket och som inte kostar skjortan och som täcker är väl bara vanliga kompresser som man sen kan fästa med kirurgtejp typ denna som ska vara hudvänlig www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukte...
    Min stora tål inte plåster, men hon tåler som Miralicia säger kirurgtejp. Prova det!
  • Frisören
    Miralicia skrev 2010-02-25 16:54:42 följande:
    Nja, själva farmakologin är väl inte så jättesvår. Det svåra är att vara tankeläsare och gissa rätt på vad hon som gjort tentan vill att man ska svara och utveckla i varenda fråga - utöver det som det frågas efter. Ex. från tidigare tenta: Tentafråga: "vad är ett läkemedel?" Inte ens om du citerar läkemedelslagens definition av vad ett lm är ordagrant så får du inte full poäng på frågan, för då har du inte talat om att det utöver vanliga lm även finns naturläkemedel och definierat vad det är och även att det är skillnad mellan naturläkemedel, växtbaserade läkemedel och traditionella växtbaserade läkemedel och definierat vad det är för skillnad på de olika. Och sen har du en maxpoäng på 2 p på den frågan, så skulle du ha citerat läkemedelslagen ordagrant så får du med lite tur 0,5 p på frågan. Är ju jättelätt att förstå att man ska utveckla och definiera de sakerna också utifrån den frågeställningen som står på själva tentan. Och typ så är det med alla frågorna. Det är det som är det svåraste - tankeläsarmomentet. Och sen är det typ 15 frågor och maxpoäng på 30p och sen har du 2 timmar på dig att hinna skriva allt som du får gissa dig till att de vill ha till svar utöver det som de frågar efter.
    Oj! Jag önskar dig lycka till och tror att du kommer fixa den här tentan galant!
  • Frisören

ELI: Han låter inte som en typisk atopiker då...

Men hur är det med hosta och infektioner? Snorig näsa osv? Tänker på rosslet. Om han hostar är det nattetod el vid något speciellt tillfälle?

• Frisören

Hej. Kikar in en snabbis och slänger in en fråga. Behöver era råd här...

H mår inte bra som ni vet. Hon har sakta med säkert tappat 3 kanaler i vikt och 1 kanal på längd.
    Fredag:En kaskad spya på morgonen (kan hända ibland)
     Var vi hos en ny dietist på KS. Hon räknade ut hennes tot. näringsintag under en BRA dag som fsk:ans dietist poängterat. Havana låg under i allt, spec. D-vitanim, järn och kalcium. Vi fick hem Duocal som är en näringsberikande produkt...

Fre. somnar hon 18.30 sover till 9 nästa dag: 14h Lör: åkte vi in med henne. Hon hade sovit hela dagen, förutom ett kort uppvak vid 9. Det gick knappt att få liv i henne.

Men hon kissade och drack, så vi fick åka hem eftersom hon har en tid hos läkaren idag. Hon hade även fått utslag på kroppen, likadana som hon får vid allergi, så när vi kom hem gav jag Aerius.

Totalt sov hon 33 av 36 timmar. Åt lite när hon var vaken, lekte inget... osv.

Sö: Utslagen mestadels borta. Börjar hon få dirée men allmäntillståndet var bättre. Mycket bättre. Hon äter lite leker sover som vanligt. Mot kvällen upphörde diareérna.

Jag ska ta med henne till läkaren trots att hon haft diareé för någon hjälp MÅSTE hon få! Men frågan är, kan det ha varit den här Duocal som ställde till det så för henne?! Jag fattar inget...
    Hon fick även fågel 2ggr.under förra veckan, tror att det var i måndags och onsdags. Redan efter 1:a tyckte jag att jag såg lite utslag komma smygande. Men de gav fågel dagen efter ändå. Men kan en sen reaktion se ut såhär?

• Frisören
    Blå Flygare skrev 2010-03-01 10:45:30 följande:
    Med tanke på att hon fått det innan verkar det ju misstänkt, men jag vet inte på vad i det hon skulle reagera. Kan det vara en extrem form av paltkoma? Hade det varit reaktion på glukossirap skulle hon rimligtvis reagera starkare på annan mat hon äter, samma med fetterna. Sen är det emugleringsmedlet jag inte känner till. Funderar på varför vi inte fått den, vi har andra. Vår dietist sa att det inte fanns några fettpulver utan mjölk. Men vår dietist är inte känd för att ha koll S har ist fått två drycker hon totalratar (den ena säger hon är god, men det har så gräddig koncstens så jag tror det är det som sätter stopp för hon dricker den inte ändå) och ett pulver som jag blandar i vällingen och en del annat.
    Nej, hon hade inte fått den tidigare. Första ggn var på fredag kväll.
    Vi var hos läkaren nu och hon har tappat ännu mer i vikt. Nu ligger hon nästan - 2.5 innan låg hon + 1.2- 2. Längden är också still.
    Vi fick Nutramigen. Ska börja med den imorgon. Tror inte att det blir poppis, men det fanns tydligen andra man kan få ist om Nutra inte funkar så det känns hoppfullt.
    Om inte vikten vänder snart så ska vi enbart ge Nutra och sedan provocera ämne för ämne... Känns som att det kommer bli bra till slut även om vägen dit känns lång idag.

Hon verkade iaf jätte bra och hon ska prata ihop sig med H:S läkare på lung/allergi mott. Det känns också bra, så att dom inte säger olika hela tiden!

ELI: Förkylningsastma kan ge olika symptom, allt från akut andnöd till enbart hosta! Bara så du vet. Du kan läsa mer om det på www.astmainfo.com . Min stora tjej fick och får också blå läppar särskillt vid måltid. Vi gjorde ett EKG coh det visade inget.
    Det är lätt gjort, liksom ett Svettest för CF och man behöver inte skämmas för att man säker vård!

Blå myran: "Kan det vara en extrem form av paltkoma?" Vad är det? Tack för ditt svar!
  • Frisören
    trållmor skrev 2010-03-02 21:49:43 följande:
    Hej! Vi har huvudbry här hemma!!! Det verkar som att Neelah inte tål att smörjas med mjukgörande medel?!?! Hon är extremt torr, mycket värre än Timon någonsin har varit (och han smörjer vi med Fenuril 5ggr/dag, samt i omgångar med Mildison). Vi har faktiskt varit så "taskiga" mot Neelah och jämfört hur hennes hud blir, eftersom vi ska träffa läkaren imorgon så vi vill ha lite kött på benen om hur hon blir av de olika smörjmedlen som vi använt. Vanlig barnolja är det som vi upptäckt är bäst, men det är långt ifrån att det hjälper. MEN när vi smörjer med mjukgörande så är det som att hennes hud börjar blöda!!! Kan det verkligen vara det, eller är det ett sammanträffande med något jag ätit? Jag helammar, och jag äter mjölk- och äggfri kost. Vad tror ni?
    Hej!
    Har ingen erfarenhet av allergi mot mineralolja, men undviker det ändå!
    Vi kör på en underbar kräm/olja som är ekologisk, oparfymerad och innehåller endast innehåller: Sheasmör, nattljusolja och e-vitamin. Inget konserveringsmedel heller! På det använder vi Derma Silk pyjamas och har Semåers magdroppar. Det gjorde susen för vår tjejs (ganska) svåra eksem.

Oljan/krämen heter : Shea Nattljus. Finns på liiv.se
  • Frisören
    Blå Flygare skrev 2010-03-03 17:29:57 följande:
    Bara S, jag ville söka på bara henne för att få från försäkringen, och om jag inte fick igenom det på båda. A är inte färdigutredd än så läk kan inte skriva intyg så det var ju också anledning att skicka in på bara S först.
    Häääärligt!
  • Frisören

Helt underbar är den iaf. Lade direkt i bokmärken. Allt känns så omtumlande för oss. Och som det står i bloggen: Fokus på det man faktiskt KAN äta och inte tvärt om.
    Vi ska ju ev. köra en elimineringskost 4 veckor med enbart nutra osv. Någon som har gjort det? Provocerar man då på sjukhus eller kan man ta det hemma? Ja, förutom de tunga allergenen då´rå, dom förstår jag att vi får ta på KS.

Känns så trist för hennes skull. Hon blir utanför hela tiden=(. Alla andra kan och får men inte hon. Kan inte gå ut när det är kallt, kan inte äta på kalas osv.. Tur är att hon är liten och inte har fått så mycket sådana vanor än (som tårta tex.) på gott och ont, kan ju inte förklara heller å andra sidan.

Var hos läkaren igår och fick med. jag mår så dåligt att jag fått magkatarr och det mår ju inte barnen bra av heller. Att ha en mamma som mår dåligt och som är orolig menar jag... Nä, bloggen var ett litet ljus i ett mörker, som det känns just nu. Tar lite tid innan jag landar, men när jag gör det så vet jag att jag landra på båda fötterna iaf=)

Ang. CF så frågade någon. Min H har blivit testad för det vid 2 tilsällen. Det är ett enkelt test där man stimulerar fram svett hos barnet och mäter salthalten. Hon hade ett konstant rossel, lät som en kaffebryggare och högt! Våldiga problem med andningen och låg på sjukhus ofta. Till symptomen hör också kraftiga diareér. Det är en väldigt ovanlig och genetisk sjukdom och inget man ska oroa sig för i onödan om man säger så{#lang_emotions_wink}

Svar på tråden Allergitråden