Inlägg från: Frisören |Visa alla inlägg
  • Frisören

Allergitråden

Hej, tjejer! Här hemma hade vi också en allergisk reaktion, en medelmåttig.

K stora tjejen fick Amimox efter en infektion i hennes op sår. Hon har ätit en hel kur innan och jag sa att hon tål det. Femte dygnet, när hon hade fått på kvällen ca. 5 min efter så säger hon att det kliar. Och som ni vet så går det ju löss på fsk och jag tänkte - jäklar! Nu har vi fått löss!
    Jag sa till henne att somna, men hon kliade sig som en tok. När jag sedan tänder lampan så ser jag att hon har massor m nässel på hals, bål, nacke och rygg. Jag går för att hämta Aerius (eg. lillasysters) då kommer världens kaskad spya, samt indragningar och hosta. Läpparna börjar svullna. Jag ger airomir. Jag ser ganska omgående att det iaf inte blir värre och jag har en Anapen hemme (även den lillasysters) så vi avvaktar. Konstigt nog så släpper det ganska fort!
    Så nu har hon blivit remitterad till mottagningen även hon.

Tre dagar efter börjar hon få ont i snippan och är allmänt gråtmild. Jag tänker såklart på svamp. Men får inte titta. På kvällen är det dags för badet, jag tar av henne trosorna och ser en MASSA blod{#lang_emotions_surprised} så in till akuten. Jag som mamma befarade såklart det absolut värsta, det man inte ens vill tänka på!!!

Väl inne säger de att det inte alls är ovanligt att små flickor petar upp saker där.

Testerna visar inget protein,nitrit el. blodkroppar.
    Läkaren sa, ja, men det kan komma lite blod om man har ex. streptococker el svamp. När jag sedan visade mängden blod sa hon rakt ut OJ! Sedan kom ett helt team och tittade på min stackars flicka som inte alls tyckte det var särskillt mysigt att ha ett gäng främlingar tittandes mellan benen. Hur som, mödomshinne och en annan "grej" var helt orörda. Inget har hänt henne så.
    Vi har tagit prover för att se vad hon har drabbats av samt ska även hon få bada "lila-bad".

Kändes viktigt att skriva om det här eftersom jag blev skärrad, och om någon av er som har döttrar råkar ut för en blödning så var LUGN. Det behöver inte batyda det värsta...

• Frisören

Uj,uj,uj. Händelserik helg här må jag lova!

H har haft kraftig diaré idag. Jag gisade på att det var pga av ÖLI, hon brukar bli lös då. Hon har matvägrat i 1 vecka nu och det lille hon faktiskt får i sig är välling.
    Hon har droppat 3 kanaler på viktkurvan och ja, det ser inte idealiskt ut helt enkelt.
    Hur som så körde vi from. igår den nya vällingen från Semper. Jag hade visat upp innehållsförteckningen för dietisten som gav OK.

Men så idag då, diaré igen och igen. Ingen västka går in ALLS utom lite välling då och då. Sedan nu ikv fick hon lite välling. Efter ett par minuter vänder hon sig mot mig och helt frankt trodde jag att jag skulle svimma. Hennes läppar var knallblå! De var super mörka nästan som om hon målat dem med blå/svart läppstift.
    Kollar indragningar- nja, kanske något...Mest bukandning ganska snabb frekvens. Vips utslag överallt.

Snabbt som attans i med Aerius och tar fram anapen. Men det lättar TACK och LOV!

Så kära vänner, jag är ganska bombis att det är vällingen=( Sempers mjjölkfira fullkorn från 1år. Men vad tusan kan det vara i den som hon reagerar på?

Maltodextrin, grahamsmjöl, veg olja (palm,solros,kokosraps) rismjöl, äppeljuicekoncentrat (9.5%), risprotein, mineraler (kalcium, fosfor,järn, zink, jod)
    aminosyror, vitaminer, emulgeringsmedel (sojalecitin) Kan det vara det?!, kolin.

• Frisören

Hmm tänker vidare... Kan ju kanske också vara solrodolja, men den ska väl vara raffinerad och då inte innehålla protein? Eller iaf väldigt lite...
    Vad tror ni?
    Jag har ingen bekräftelse på soja än (väntar svar från RAST) men när hon fick oboy första gången så spydde hon. Hon fick lite till, spydde igen blev kliig och fick utslag kring munnen. Har inte kunnat test eftersom hon inte varit symptomfri. Men Obay innehåller ju också sojalecetin och det står på Innehåller SOJA.

Vad tror ni? Vågar inte ge henne mer välling nu iaf=(

• Frisören

Tack!
    Ja, precis vad jag tänkte kring oljor. Jag är själv dock väldigt allergisk mot alla frön förutom linfrö så därför slog det mig=).

Det står bara maltodextrin på förp. och på Sempers sida hittar jag ingen info=( .
    Hon äter vete, det har hon alltid gjort. Det är endast sedan 3 veckor hon står på den här dieten... men även då har hon fått i sig vete.

• Frisören
    Amulett skrev 2010-02-14 12:35:30 följande:
    Utöver sojan ... Äpplet? En kille på sonens dagis klarar absolut inte äpple, så det står stora lappar överallt om att han absolut inte får äta det! Men hon kanske äter äpple annars? Fy så obehaglig reaktion. Vilken tur att ni hade medicin hemma!!!
    Tack till er för era mycket värdefulla tankar!

Visst är det läskigt, men jag börjar vänja mig tror jag{#lang_emotions_wink} Det som var så konstigt för mig var att läpparna vas SÅ mörka- blå (hon var ny inhalerad!) och hon hade inga ordentliga indragningar det var sådär nja... Kanske lite, eller? Hur kan Saturationen sjunka så mycket utan att hon pompenserar m indragningar?! Det förstår jag inte alls. Saturationen måsta ha varit ganska illa eftersom jag vet att hon vanligen inte blir blå över 89%. Men ändå lekte hon ju?

Äsh jag vet inte, men äpple har hon fått tidigare, dock är det nyinfört sedan dieten. Men hon får äpplemos nu varje dag och har inte reagerat.

Men sedan jag bytte välling är ALLA stora blaffiga utslag borta och endast små rester syns på bålen och ansiktet. Magen börjar ta sig den med, en halvlös idag sedan inget mer.

Så nog var det allt Sojalecitinet tror jag...
  • Frisören

Ska vi förresten ge Aerius idag igen? Tänkte om det finns kvar i kroppen? Isf. blir det ju vid 19 innan läggning ikv. Tänkte på sena reaktioner mm.

• Frisören

Tack för ditt svar. Jag avvaktar. Jo, vi har fått ge tredubbeldos n¨ågra ggr på läkarens inrådan då hon hade det som värst med eksemen och klådan i ögonen. Dock tycker jag inte att två eller tre doser gör någon större skillnad.

• Frisören

Åååå vad bra Angel, TACK!

Tänkte faktiskt fråga om det. Vi kör ju på Sempers magdroppar. Hörde att man kan gå över i kaplsar och undrar då om någon vet vilken sort? Från vilken ålder? Med Probiotika alltså{#lang_emotions_wink}

• Frisören
    Kavat skrev 2010-02-15 19:14:08 följande:
    Skit också! Nu är sonen helt prickig igen! Som röda utslag med finnliknande prick i sig. Men han är inte helt täckt, som nässelutslag över stora partier utan det är lite här och var över mestadels benen. Ingen aning återigen vad han fått i sig. Om det inte är så att han inte har fått i sig något han inte ska. Dock åt vi champinjoner i lördags kväll och han ville smaka. Det kom ner och kom upp direkt med en dl saft... Sen kliade det massa i munnen och han höll på att harkla sig och ja, min första reaktion var att det var allergiskt i och med att han reagerade likadant på t.ex Kåvepenin, det vände precis när han svalt... Han fick som sagt aerius och nu är han helt prickig, men det är ju två dygn efter... Bläää. Alternativet är en snabb reaktion på Felix potatisplättar (av druvsocker). Tycker att det kliar i mitt ansikte också, så.. Men har mailat dem i alla fall för att höra efter om det är vete.
    Ush!
    Sådant borde de ju deklarare ordentligt tycker man. Men man blir ju inte direkt förvånad längre{#lang_emotions_undecided}

Hoppas han mår bättre snart!
  • Frisören

Jag säger som övriga ÅK NU! 

När H fick en allergisk reaktion sist (med bla diaré som symptom) så fick hon till slut blå läppar. Dock mer blå än vad jag kan se av din sons bilder och de var mycket mörkare, nästan marinblå.

Hur som, jag fick förklarat för mig att kroppen kan koncentrera blodet till de centrala organen och då strunrtar i att saturera de mindre viktiga och eftersom läpparnas kärl är så ytliga så syns det lätt där, men även hon hade lila naglar.

Vet inte om jag kan föklara så bra, men jag gav antihistaminer, har AnaPen, ventoline mm mm så jag har ju medel att ta till om tillståndet skulle försämras, men det kanske du inte har? Bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite!!!

Svar på tråden Allergitråden