• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Mela78 skrev 2010-01-31 09:54:52 följande:
    Dolomit låter onekligen som ett enklare alternativ än krossa Kalopos. Men hur är det magnesiumet i Dolomiten, det kan inte bli för mycket för det?
    Kroppens absorption av magnesium står i omvänd proportion till intaget, dvs att ju mer magnesium man stoppar i sig med kosten/alt med tillskott, desto mindre andel av det tar kroppen upp, resten gör kroppen sig av med genom främst urinen.

1 dagsdos med calcium ger ca 350 mg magnesium med dolomitpulver. Äter dottern tex 1 portion Enagogröt/välling + kanske dricker lite caliciumberiad ris-/havredryck så räcker det kanske med ca ½ tsk dolomitpulver per dag att komplettera med.

När intaget av magnesium går uppemot 0,5-5g/dag i form av tillskott utöver kosten (finns främst i gröna grönsaker som ärtor och bönor, fullkorssädesslagsprodukter, kött och fisk) så kan det ge diarré som biverkning, men i övrigt små risker hos friska individer.

Vid kraftig öveerdosering, dvs betydligt högre doser än 5 g per dag så kan t.ex. nervrubbningar och muskelförlamningar uppstå. Vid njurskador är man också känsligare för överdosering av magnesium erftoersom kroppens funktion att göra sig av med överskottet är försämrat.

(En vuxen person har ca 20-30 g magnesium i kroppen normalt sett. Ca 50% av magnesiumet i kroppen finns i benstommen. Magnesium behövs för tillväxt samt att nerv- och muskelceller är beroende av magnesium för sin normala funktion, även DNA, RNA och ribosomer är beroende av magnesium för bla kroppens egen protintillverkning, tex genom enzymtillverkning (alla enzymer består av proteiner).)
  • Mela78
    saffe skrev 2010-01-31 10:33:19 följande:
    Sempers ris o banangröt som man köper på apoteket innehåller visst kalcium! 198 mg/ portion! Så den kanske kan vara ett alternativ i alla fall?
    Tack! Nu ser jag att det står med. Läste många gånger men hittade inte i innehållsförteckningen. Då ska vi ta och prova den.
    Miralicia skrev 2010-01-31 10:53:16 följande:
     magnesium
    Tack för förklaringen. Då bör det inte vara något problem med magnesiumtillskott till dottern. Hon tål inte soja, ärtor eller bönor (eller annat i samma grupp) och får inte så mycket fullkornsprodukter eftersom hon är fortfarande under året. Ska nog inhandla Dolomitpulver att ha hemma också.
  • Amulett
    Mela78 skrev 2010-01-31 11:00:11 följande:
    Tack! Nu ser jag att det står med. Läste många gånger men hittade inte i innehållsförteckningen. Då ska vi ta och prova den. Tack för förklaringen. Då bör det inte vara något problem med magnesiumtillskott till dottern. Hon tål inte soja, ärtor eller bönor (eller annat i samma grupp) och får inte så mycket fullkornsprodukter eftersom hon är fortfarande under året. Ska nog inhandla Dolomitpulver att ha hemma också.
    Det går utmärkt att krossa en Kalicopos. Morteln står bredvid spisen. Tre tag med den och så häller jag ned det i nyponsoppan som han sörplar i sig med sugrör så att det mesta av kalket faktiskt följer med (eftersom det är tungt och hamnar i botten efter en stund). Har aldrig testat dolomitpulver, men eftersom du ändå har kalcipos hemma så kan du ju testa först och se hur det fungerar så har du inte lagt ut de pengarna i onödan!
  • Kavat
    EL I skrev 2010-01-31 09:03:39 följande:
    Fattar ingenting. Fick ju pannkakor i går, men inte rödare på kinderna, däremot var han vaken 2½ timme på natten vilket han inte varit på 4-5 nätter nu... hmm Äh känns som om man bara får låta det vara hur sjutton ska man ta reda på vad det är??
    Man får testa sig fram länge och skriva matdagbok så man kan gå tillbaks till den.
    Sen måste man utesluta den produkten helt MINST 2 veckor för att sedan testa igen.

Han kan vara allergisk mot flera saker. Han kan få ont i magen av ägg som håller honom vaken, medans han får röda kinder av soja och sen får han eksem av havre osv. Så det är jätte svårt att komma på om det är flera saker han inte tål. Det enda sättet är att vara konsekvent, skriva matdagbok och utesluta och provocera.
    Om han får ont i magen efter att ha ätit pannkaka till middag flera gången så ta bort ägg HELT ur kosten. Sen provar ni att ta bort t.ex sojasläktingar/baljväxter och SAMTIDIGT ägg i MINST 2 veckor och ser hur han blir och sen provocerar ni osv.
  • EL I
    Kavat skrev 2010-01-31 15:15:45 följande:
    Man får testa sig fram länge och skriva matdagbok så man kan gå tillbaks till den. Sen måste man utesluta den produkten helt MINST 2 veckor för att sedan testa igen. Han kan vara allergisk mot flera saker. Han kan få ont i magen av ägg som håller honom vaken, medans han får röda kinder av soja och sen får han eksem av havre osv. Så det är jätte svårt att komma på om det är flera saker han inte tål. Det enda sättet är att vara konsekvent, skriva matdagbok och utesluta och provocera. Om han får ont i magen efter att ha ätit pannkaka till middag flera gången så ta bort ägg HELT ur kosten. Sen provar ni att ta bort t.ex sojasläktingar/baljväxter och SAMTIDIGT ägg i MINST 2 veckor och ser hur han blir och sen provocerar ni osv.
    Ok
    I måndags hade han fått pannkakor på dagis och hemma och då var han KNALLRÖD på kinderna dagen efter men sov hela natten
    denna gång han fick pannkakor så var han vaken 2½ timme men var inte röd på morgonen. Däremot  blev han röd på EN kind när han hade varit vaken kanskee 4 timmar!!!
    Fattar nada! Hmm jag får börja skriva matdagbok igen. Gjorde det under en veckas tid innan han började dagis men får nog börja igen då.
    Väntar på tid till läkare...
  • Blå Flygare

Resan till danmark gick bra, lätt att vara "krånglig" när det är lågsäsong Hade innan kollat upp vad allergenerna heter på danska, det var skönt så det inte skulle bli missförstånd. Hette i princip samma, men när man VET och inte bara chansar känns det tryggare. Resan var bra i övrigt också, A hann precis bli av med febern innan badet så han kunde premiärbada på badhus. Har planerat det hundra ggr, men vi blir alltid sjuka. Jag höll mig till vi kom hem, nu är det jag som har feber och öronvärk. Henrik håller på att bättra sig så imorgon blir jag själv med barnen. Lättare att sjukskriva sig från jobb än barn, och maken har precis VABat. Så jag vågar inte om jag inte typ hallicunerar Nu väntar soffan (som förvandlats till en bäddsoffa) igen!

• Kavat
    EL I skrev 2010-01-31 15:20:21 följande:
    Ok I måndags hade han fått pannkakor på dagis och hemma och då var han KNALLRÖD på kinderna dagen efter men sov hela natten denna gång han fick pannkakor så var han vaken 2½ timme men var inte röd på morgonen. Däremot  blev han röd på EN kind när han hade varit vaken kanskee 4 timmar!!! Fattar nada! Hmm jag får börja skriva matdagbok igen. Gjorde det under en veckas tid innan han började dagis men får nog börja igen då. Väntar på tid till läkare...
    Om han bara blev röd på en kind så är det nog risk för att det är kontakt med något som orsakar eksemen.
    Får min son i sig så blir han illröd på båda. Får han på sig så blir det där man tagit, så är han endast röd på en kind så skulle jag ju gissa på kontakt.

Matdagbok är toppen. Nästan enda sättet att komma ihåg och även kunna gå tillbaks. Här skrev jag nog 3 månader och det var gult värt för annars hade jag ju aldrig kommit ihåg hur han reagerade när han åt vad.

Sen är ju frågan.. Vad gör dagis sina pannkakor på? Vad gör du dina pannkakor på? Gör du alltid lika dant med samma märke på "smör", samma recpept osv. Vad fick han för sylt till pannkakorna? Innehållsförteckning på den? Vad drack han till osv. Åt han något till efterrätt?
  • EL I
    Kavat skrev 2010-01-31 20:06:30 följande:
    Om han bara blev röd på en kind så är det nog risk för att det är kontakt med något som orsakar eksemen. Får min son i sig så blir han illröd på båda. Får han på sig så blir det där man tagit, så är han endast röd på en kind så skulle jag ju gissa på kontakt. Matdagbok är toppen. Nästan enda sättet att komma ihåg och även kunna gå tillbaks. Här skrev jag nog 3 månader och det var gult värt för annars hade jag ju aldrig kommit ihåg hur han reagerade när han åt vad. Sen är ju frågan.. Vad gör dagis sina pannkakor på? Vad gör du dina pannkakor på? Gör du alltid lika dant med samma märke på "smör", samma recpept osv. Vad fick han för sylt till pannkakorna? Innehållsförteckning på den? Vad drack han till osv. Åt han något till efterrätt?
    Jag har börjat skriva matdagbok, samt hur han sover på natten och dagen samt hu rhan varit under dagen (glad, ledsen, nöjd, missnöjd osv) o hur kinderna sett ut

han fick härom dagen ( igår tror jag) utslag även i nacken... precis likdant men sen försvann det på en timme ungefär... kanske kontakt då ändå?!

Dagis vet jag inte hur de gör pannkakorna mer än att de är mjölk o sojafria. Jo han får sylt till pannkakorna. Oftast får han hallonsylt, ca 1 tsk till en pannkaka. Jga gör alltid på samma smör...men inte alltid på samma "mjölk", ibland på ris och ibland på havre för att variera.
    Han får även varierat havre och rismjölk att dricka samt i annan mat jag gör.

Han får inte de där ILLRÖDA kinderna jätteofta,  kanske 1-2 ggr/v men han är ALLTID mer elle rmindre röd. Har ALDRIG varit borta sedan han fick det i oktober.
  • JPL
    Mela78 skrev 2010-01-31 09:54:52 följande:
    Dolomit låter onekligen som ett enklare alternativ än krossa Kalopos. Men hur är det magnesiumet i Dolomiten, det kan inte bli för mycket för det?
    förutom miralicias utförliga svar så vill jag tillägga att jag ser magneiumet som en fördel. det är ett mycket viktigt mineral och ca, mg och D samverkar med varandra.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-01-31 20:45:26 följande:
    Jag har börjat skriva matdagbok, samt hur han sover på natten och dagen samt hu rhan varit under dagen (glad, ledsen, nöjd, missnöjd osv) o hur kinderna sett ut han fick härom dagen ( igår tror jag) utslag även i nacken... precis likdant men sen försvann det på en timme ungefär... kanske kontakt då ändå?! Dagis vet jag inte hur de gör pannkakorna mer än att de är mjölk o sojafria. Jo han får sylt till pannkakorna. Oftast får han hallonsylt, ca 1 tsk till en pannkaka. Jga gör alltid på samma smör...men inte alltid på samma "mjölk", ibland på ris och ibland på havre för att variera. Han får även varierat havre och rismjölk att dricka samt i annan mat jag gör. Han får inte de där ILLRÖDA kinderna jätteofta,  kanske 1-2 ggr/v men han är ALLTID mer elle rmindre röd. Har ALDRIG varit borta sedan han fick det i oktober.
    Skriv då också upp om du gör på havredryck eller risdryck - om det är det gör skillnad. Jag gissar att du ger även i annat, så försök att uppskatta mängden havredryck per dag och se om det gör skillnad. Äter han smörgås varje dag? Välling? Köttbullar med ströbröd i? Smörgåskex. Försök uppskatta mängden vete per dag och se om det gör skillnad.
    Försök även ha lite koll på sojasläktingarna/baljväxter och se om det gör skillnad och om han ens får i sig?

Sylt, innehåller t.ex de flesta E 202 Kaliumsorbat som min dotter reagerar på.
    Hallon kanske funkar men inte jordgubb osv. Det kanske inte ens är pannkaksmålen som gör honom dålig?Ja, jag tror du fattar hur jag tänker. Skriv upp allt!  Man måste vara detektiv för att komma fram till vad det är.
Svar på tråden Allergitråden