• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Blå Flygare

Nu ska vi testa en ny medicin på S. Lomudal nånting som ska ges 4 ggr/dag 15 min innan måltid. Förhoppningen är att det ska minska magontet så hon äter mer. Lite jobbigt med medicin så ofta, men vi får väl ge det ett försök! Läk trodde mer på den än på antihistamin eftersom S bara har magot och inte eksem. Denna skulle kunna funka bättre just när det bara sitter i magen. Jag nästan hoppas att den inte hjälper så vi kan testa antihistamin ist

• Mela78
    Kavat skrev 2010-02-04 17:57:39 följande:
    Men det har ni rätt att ha om det är mjölkproteinallergi. Varför får ni det inte?
    Från början tyckte läk på BVC att hon var "för gammal för ersättning, hon ska ju äta välling nu", då var hon drygt fyra månader. Ungefär samma hos första läkaren på mottagningen och dietisten. De tyckte även att eftersom jag ammade henne behövde vi inte ens prova ersättnig, och så tyckte de att hon var så gammal att hon inte skulle ta ersättning då det är "äckligt". Som du hör väldigt mycket bortförklaringar och jag har inte orkat bråka, har lagt energin på att få allt att fungera istället och prova mig fram vad hon är allergisk mot.
    Har provat med Nutra, hon äter gröt och välling med Nutra utan problem smakmässigt, men tyvärr reagerar hon på Nutran. Har inte orkat/hunnit prova någon annan ersättning än. Blir ju lite dyrt att köpa flera burkar för flera hundra kronor bara för att prova igenom hela sortimenten.
    Läkaren som jag har begärt till dottern nu (bytte så att jag har samma till båda barnen) har jag inte ens orkat ta upp det med.
  • Frisören

Hej! Jag hoppar gärna in här om det är ok? (Hej, Blå Myran {#lang_emotions_smile})

Jag har två atopiker. Min lilla tjej H, har det riktigt tufft och hitintills har vi bara bekräftad äggallergi- luftburen sådan.
    Så vi har anapen mm t henne.
    Hon har fler allergier men vilka vet vi inte än. I dagsläget står hon på en basdiet och vi ska introducera ett födoämne i taget för att få någon klarhet i vilka allergener det kan röra sig om. Hon får Aerius så gott som dagligen. Trist, men iom. basdieten har iaf magen kommit igång.
    Hon är snart 16 mån.
    Hennes symptom är förstoppning, dålig viktkurva, eksem (kraftiga), klåda ff i ögon och nässelutslag.

• Blå Flygare
    Frisören skrev 2010-02-04 18:55:12 följande:
    Hej! Jag hoppar gärna in här om det är ok? (Hej, Blå Myran ) Jag har två atopiker. Min lilla tjej H, har det riktigt tufft och hitintills har vi bara bekräftad äggallergi- luftburen sådan. Så vi har anapen mm t henne. Hon har fler allergier men vilka vet vi inte än. I dagsläget står hon på en basdiet och vi ska introducera ett födoämne i taget för att få någon klarhet i vilka allergener det kan röra sig om. Hon får Aerius så gott som dagligen. Trist, men iom. basdieten har iaf magen kommit igång. Hon är snart 16 mån. Hennes symptom är förstoppning, dålig viktkurva, eksem (kraftiga), klåda ff i ögon och nässelutslag.
    Hej!
    Du kvalificerar in bra Hoppas ni kommer på vad hon inte tål, och ffa att hon ska få bättre.
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-02-04 18:43:15 följande:
    Från början tyckte läk på BVC att hon var "för gammal för ersättning, hon ska ju äta välling nu", då var hon drygt fyra månader. Ungefär samma hos första läkaren på mottagningen och dietisten. De tyckte även att eftersom jag ammade henne behövde vi inte ens prova ersättnig, och så tyckte de att hon var så gammal att hon inte skulle ta ersättning då det är "äckligt". Som du hör väldigt mycket bortförklaringar och jag har inte orkat bråka, har lagt energin på att få allt att fungera istället och prova mig fram vad hon är allergisk mot. Har provat med Nutra, hon äter gröt och välling med Nutra utan problem smakmässigt, men tyvärr reagerar hon på Nutran. Har inte orkat/hunnit prova någon annan ersättning än. Blir ju lite dyrt att köpa flera burkar för flera hundra kronor bara för att prova igenom hela sortimenten. Läkaren som jag har begärt till dottern nu (bytte så att jag har samma till båda barnen) har jag inte ens orkat ta upp det med.
    Jag fick till min son utan problem när han var 7 månader. Han äter fortfarande och nu är han 2.5 år. I vårt fall var det ju nödvändigt eftersom det senare visade sig att han inte tålde vare sig sinlac eller enago..

Orkar du testa Profylac? Det är ju vassle och inte kasein som Nutramigen är gjort av.
    Annars så är det väl Neocate som gäller, men det brukar ju vara lite svårare att få utskrivet utan att ha testat Profylac (eller annan gjort av vassle)

Visst, klarar hon sig på mjölkfria gröter/välling (Semper, Enago) om det funkar för er, men vill ni har modersmjölkersättning så stå på er!
  • Kavat
    Frisören skrev 2010-02-04 18:55:12 följande:
    Hej! Jag hoppar gärna in här om det är ok? (Hej, Blå Myran ) Jag har två atopiker. Min lilla tjej H, har det riktigt tufft och hitintills har vi bara bekräftad äggallergi- luftburen sådan. Så vi har anapen mm t henne. Hon har fler allergier men vilka vet vi inte än. I dagsläget står hon på en basdiet och vi ska introducera ett födoämne i taget för att få någon klarhet i vilka allergener det kan röra sig om. Hon får Aerius så gott som dagligen. Trist, men iom. basdieten har iaf magen kommit igång. Hon är snart 16 mån. Hennes symptom är förstoppning, dålig viktkurva, eksem (kraftiga), klåda ff i ögon och nässelutslag.
    Hej och välkommen hit!
    Skönt att det är bättre på basdiet.
    Har ni fått göra patchtest/lapptest? För i och med att du skriver att hon har kraftiga eksem så bör det ju visa på ett sådant.
  • Mela78
    Kavat skrev 2010-02-04 21:11:45 följande:
    Jag fick till min son utan problem när han var 7 månader. Han äter fortfarande och nu är han 2.5 år. I vårt fall var det ju nödvändigt eftersom det senare visade sig att han inte tålde vare sig sinlac eller enago.. Orkar du testa Profylac? Det är ju vassle och inte kasein som Nutramigen är gjort av. Annars så är det väl Neocate som gäller, men det brukar ju vara lite svårare att få utskrivet utan att ha testat Profylac (eller annan gjort av vassle) Visst, klarar hon sig på mjölkfria gröter/välling (Semper, Enago) om det funkar för er, men vill ni har modersmjölkersättning så stå på er!
    Tack för ditt pepp! Nu provar vi Sempers gröt, och ska fundera på att prova Profylac. Vore ju skönt att kunna berika lite vad som så att man inte är så bunden till gröt och välling. Kommer fråga vid nästa besök/samtal med barnmottagningen om detta med recept/livsmedelsanvisning på Sempers gröt iallafall.
  • Frisören
    Kavat skrev 2010-02-04 21:13:22 följande:
    Hej och välkommen hit! Skönt att det är bättre på basdiet. Har ni fått göra patchtest/lapptest? För i och med att du skriver att hon har kraftiga eksem så bör det ju visa på ett sådant.
    Hej! Nej, det har vi inte. Prick och RAST är det som gjorts. Ett nytt RAST taget i tisdags.
    Man vet ju inte heller om eksemen beror på allergi så, eller om det bara är så? Hon har haft sina eksem från och till sedan födseln och även under sommaren. För dem går vi på hud och allergierna på ALB:s lung och allergimottagning. Vi har gått dit i 9 månader nu eftersom hon också har svår astma.

Men jag funtar lite på om hon är kvalsterallergisk. Hon tycks alltid bli mer snuvig i sin säng... klådan är också värst i ögonen nattetid. Kan de vara de vid så späd ålder?

Sedan undrar jag om någon av er har använt lusmedel på era barn? Det går nämligen löss på Fsk. Jag är helnojjig BLÄ! Men hur som så fick jag, gratis faktiskt dom tycker så synd om oss på apoteket hihi ett naturpreparat mot löss som tydligen ska kväva lössen. Men den kan ju vara allergen fast det är naturligt tänker jag.
    Så om ni har använt- vad har ni använt och hur? Det är inte aktuellt för oss idag, men kan bli...
  • Blå Flygare

Frisören: Löss har vi lyckligtvis klarat oss utan. Visst kan naturliga saker vara allergena. Vad är mer naturligt än mjölk, ägg, jordnötter, pollen, katter... Det brukar ju vara fördelen med apotekets varor att med alla kemikalier så är de i alla fall inte så allergiframkallande

• Frisören
    Blå Flygare skrev 2010-02-04 22:45:09 följande:
    Frisören: Löss har vi lyckligtvis klarat oss utan. Visst kan naturliga saker vara allergena. Vad är mer naturligt än mjölk, ägg, jordnötter, pollen, katter... Det brukar ju vara fördelen med apotekets varor att med alla kemikalier så är de i alla fall inte så allergiframkallande
    Hahha, preciiiis{#lang_emotions_wink} Det var det som var lite kul att hon menade på att de inte var allergena efterom de var ett naturläkemedel
Svar på tråden Allergitråden