• MammanZ

Någon som varit på klarasamtal i Västerås?

Hej
    Tänkte kolla om det är någon som varit på klaragruppen efter en tuff förlossning? Tyckte ni att det hjälpte inför nästa barn?
    Hade en fruktansvärd förlossning nu med första barnet, mycket som gick fel, och har inte kunnat tänka mig att föda barn igen. Min BM på MVC rekommenderar några besök på klaragruppen, för jag vill egentligen att min son ska få syskon.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Någon som varit på klarasamtal i Västerås?
  • Lonicera

Jag har inte varit på Klara, men det är viktigt att få tala ut om en tuff förlossning så att du kan lägga den förlossningen till handlingarna.

• kentmaximus

Jag har varit på ett Klara samtal efter förlossningen med min äldste son. Hon gick genom hela förlossningen med mig och jag fick chans att förklara hur jag kände. Det var bra även om jag upplevde att det var lite pressat på tid. Så har du chansen att göra det ta den.

• MammanZ

kentmaximus: Kunde du "ställa krav" på nästa förlossning. Tex få en mer erfaren barnmorska, kunna få säga ifrån när du kände att du inte klarade mer och få ett kejsarsnitt istället, kunna föda i annan ställning än gynställning tror inte att jag kommer att klara det :/ Finns det "speciella" BM på förloddningen som tar hand om "klaramammor", eller blir man "bara" förberedd på att göra om det?

• kentmaximus

Jag krävde i princip snitt direkt på klara samtalet om vi skulle få ett barn till. Det gick inte  och jag förstår i viss mån varför. De de kunde erbjuda tror jag var en genomgång till när jag väntade andra barnet samt en bättre uppföljning vid den förlossningen än vid första.

De barnmorskor som jobbar med klara samtalen jobbar även på förlossningen, vet inte hur det fungerar när det väl är dags.

Nu fickjag planerat snitt med andra sonen men det satt långt inne, jag ville inte alls genomgå en "vanlig" förlossning till, eftersom jag blev snittad med första visste jag vad det innebar. Efter ha pratat med en läkare på spec mvc gick det igenom mest för att jag vägrade att ens försöka och var i vecka 36 just då.

Prata med dem och hör vad de säger, tror säkert att du kan ställa mer krav. Om inte annat vet du nu att du bara kan be om att få byta bm. Sen går det ju att skriva i förlossningsbrevet eller ännu bättre få in det i journalen vad du önskar.

Lycka till med allt, jag känner igen det du skriver och hoppas att du får ordning på det!!

• Tuffen

Jag har varit på Klara-samtal i Västerås. Det gick så 'bra' att jag vågade mig på en andra vaginal förlossning. Hur det gick med den? Ja, åt helvete! Min andra förlossning slutade med akutsnitt. Otroligt traumatiskt, och här blir det inga fler gullungar.

• MammanZ

Ok det verkar som om klarasamtal kan vara en bra ide. Ska be min Bm at boka in mig (och även mannen)

Tack så jättemycket för era svar
    Tuffen: hemskt ledsen att du inte kommer att få fler barn, jag förstår hur du känner

Kramar till er båda

• kentmaximus

FruNz

Lycka till och hoppas att du får svar på alla dina frågor!

Kan också säga att tiden läker det mesta, den äldste sonen är 5,5 år och nu är det andra bekymmer som kommer. Även om det inte känns så just nu.

Kramar till er båda!

• Heleri

Jag har varit på Klarasamtal och ska på nästa i februari. Tyckte det var skönt att få prata med någon. Det antecknas i ens journal att man är en "klarapatient" så personalen på förlossningen vet om det.

När det gäller att bli inbokad där skickade min bm en remiss och så ringde bm från klaragruppen upp mig och vi bokade tid.

Svar på tråden Någon som varit på klarasamtal i Västerås?