• MammanZ

Någon som varit på klarasamtal i Västerås?

Hej
    Tänkte kolla om det är någon som varit på klaragruppen efter en tuff förlossning? Tyckte ni att det hjälpte inför nästa barn?
    Hade en fruktansvärd förlossning nu med första barnet, mycket som gick fel, och har inte kunnat tänka mig att föda barn igen. Min BM på MVC rekommenderar några besök på klaragruppen, för jag vill egentligen att min son ska få syskon.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Någon som varit på klarasamtal i Västerås?
  • MammanZ

Klarasamtal får man komma på om man är livrädd för att föda barn. Tex om en förlossning gått helt galet. Man kan få samtalsstöd och ev stöd under förlossningen

• Miitra

Hej FruNZ!

Om du går på Klarasamtal i Västerås så kan du väl skriva vad du tyckte. Jag hade oxå en jobbig förlossning. Våran lilla kille kom den 16 dec. Har blivit erbjuden klara samtal när jag låg på BB men ville hellst bara få komma hem och glömma det jobbiga och njuta av våran son, så jag har inte vågat fundera så mycket över vad som hände egentligen förens nu. Ska prata med min BM på efterkontrollen och gå igenom förlossningen då med henne. Så får jag se om det kanske kan vara läge att gå på samtal. 
    Förstår hur du tänker. Jag och min sambo pratade om syskon redan innan Jonathan kom ut och vi vill ju ha flera barn. Men man känner ju sig ganska skrämd inför tanken på att ligga där igen. 
    Måste bara säga att hur tuff förlossning jag än hade, och trodde jag skulle dö på kuppen så hade jag jätte underbara tjejer på förlossningen i Västerås. (Med undantag för några timmar under förmiddags passet) 
  • Heleri

Måste bara tillägga att man inte behöver vara livrädd för att föda för att få gå på Klarasamtal Det räcker att man "bara" upplevde förlossningen som något negativt, jobbigt och något som man helst skulle slippa...jag är inte direkt rädd för att föda igen men behöver ändå stöd känner jag. Jag hade enligt journalerna en normal förlossning, ingen fara för vare sig mig själv eller barnet, men det var andra faktorer som gjorde att jag tyckte det var hemskt.

• wildamamman

Heleri: Min förlossning gick väl egentligen också bra.. Men kände mig "överkörd" då läkare och BM inte lyssnade på mig och det blev komplikationer för sonen. Även eftervården var katastrofal både för mig och för sonen och jag känner att det ligger och maler i bakhuvudet fortfarande. Frågorna är många men jag vet inte hur eller vart jag kan få svar på dom. Fick nyss reda på att jag skulle fått gå på "eftersamtal" på BB men jag har inte fått någon kallelse till det. Sonen föddes då bakterierna härjade på 69:an, i somras. Vården och allt däromkring på avdelningen var katastrof

Tror du jag skulle fylla Klarasamtals-kriterierna? 
    Är det något för mig eller hur kan jag annars få klarhet i allt?  
    Detta var min andra förlossning, första i V-ås.
    Så som jag känner nu så vill jag ALDRIG mer föda i Västerås!!{#lang_emotions_cry}
  • emmizenma

Måste man få remiss från sin BM till Klara eller kan man ringa dit själv och boka tid?

• Lonicera
    wildamamman skrev 2010-01-06 00:41:00 följande:
    Heleri: Min förlossning gick väl egentligen också bra.. Men kände mig "överkörd" då läkare och BM inte lyssnade på mig och det blev komplikationer för sonen. Även eftervården var katastrofal både för mig och för sonen och jag känner att det ligger och maler i bakhuvudet fortfarande. Frågorna är många men jag vet inte hur eller vart jag kan få svar på dom. Fick nyss reda på att jag skulle fått gå på "eftersamtal" på BB men jag har inte fått någon kallelse till det. Sonen föddes då bakterierna härjade på 69:an, i somras. Vården och allt däromkring på avdelningen var katastrof Tror du jag skulle fylla Klarasamtals-kriterierna?  Är det något för mig eller hur kan jag annars få klarhet i allt?   Detta var min andra förlossning, första i V-ås. Så som jag känner nu så vill jag ALDRIG mer föda i Västerås!!
    De är riktigt dåliga på att hantera vaginalförlossningar på förlossningen i Västerås. Min liknar mest ett riktigt dåligt skämt och en riktig uppvisning i inkompetens!

Remisserna har de ingen koll alls på hos kvinnokliniken, varken de som kommer från familjeläkare till kvinnokliniken före förlossningen eller de remisser som de själva skickar INOM kvinnokliniken efter förlossningen.

Jag blev lovad att få prata med någon om min svåra förlossning och om det sjabbel som var då. Nu har det gått 3,5 år och jag har fortfarande inte fått någon kallelse!

Däremot är de duktiga på att utföra planerade kejsarsnitt.
  • kentmaximus

Jag håller med om att de är väldigt bra med planerade snitt, min andra son kom till världen genom det. Jag är helnöjd med den förlossningen, till skillnad från den första som slutade i akuts snitt.

• MammanZ

Jag har fått den första tiden nui för klarasamtalet i mitten på februari. Min man kommer även att följa med på ett eller några samtal, så det var väldigt tufft även för honom. Att stå brevid när jag inte kunde prata för mig själv längre och känna att ingen lyssnar på en, när ens fru är så illa däran och även oroa sig för barnet. Så han behöver nog också bearbeta lite innan han vågar vara med på någon förlossning

Jag skriver igen så snart jag varit på samtalet och rapporterar vad jag tycker =)

• Heleri

Jag ska på mitt andra samtal nästa tisdag. Första gången var jag ensam men i fortsättningen ska mannen följa med. Dels för att han kanske också behöver prata av sig, men också för att mycket av samtalen (åtminstone i mitt fall) kommer att gå ut på att planera för nästa förlossning.

Min (ordinarie) barnmorska förklarade också på ett bra sätt som maken förstod (han är sportfåne) sist vi var där, hur han ska vara under förlossningen. Hon beskrev förlossningen som ett Vasalopp (kurvorna liknar tydligen varandra ) och att han ska vara som NN (namnet på en känd skidskyttetränare/coach som jag lyckats glömma) för att stötta och heja på mig. Maken visste precis vem hon menade och hur den tränaren är, själv har jag inte en aning

• LillaFlingan

jag ska dit nästa vecka... hade en jättejobbig första förlossning,långdragen osv..
    och får barnen tätt, min bm rekommenderade mig att få komma dit och prata om förlossningen samt planera inför nästa..
    började ju nästan gråta när vi ens förde förlossningen på tal.. jag&min bm alltså..

min man kommer att följa med!

• MammanZ

Hej alla
    Nu har jag varit på mitt klara samtal (kommer att gå på fler om jag blir gravid för att förbereda förlossningen) Denna gången gick vi igenom förlossningen och det som gcick fel. Det var väldigt skönt att bli tagen på allvar, och att inte få höra att "det gör ont att föda barn" och "det tar tid"!
    BM som jag fick prata med förstod att vi tyckt att det varit hemskt och fruktansvärt smärtsamt. Vi fick även blanketter för att anmäla allt till sjukhuset.
    Jag börjar nu tro att det finns en chans för ett barn till, men då kommer vi att ställa betydligt mer krav på personalen, och genast be om en ny BM om vi inte känner att vi litar på henne.

Hoppas att det har gått bra för er andra på era samtal.  Synd bara att det sak b
    ehövas :(

• Mamma L

Hej!
    Vi är två barnmorskestudenter som ska skriva om förlossningsrädsla. Skulle någon eller några kunna tänka sig att vara med våran studie. Att berätta om förlossningen, känslorna, vilken stöd fick ni från BM osv. Vad var/ är som jobbigast.
    Själv har jag två barn och blivit snittat med bägge. Har varit med en jätte trauma med min första vilket som spåret kvar efter 14 år. Därför valde jag att skriva min uppsats om detta kanske  blir jag psykiskt bättre efter så jag kan lämna bakom  mig. Jag har inte varit på klara-mott och fick ingen stöd och info efter detta trots att de gjorde mycket fel . Har det varit idag skulle jag anmäla de på en gång. Detta hände i Hudiksvall .Gråter
    Hör gärna av dig/ er om ni vi påverka.
    E-post: parang_222@yahoo.se

Svar på tråden Någon som varit på klarasamtal i Västerås?