• MammanZ

Någon som varit på klarasamtal i Västerås?

Hej
    Tänkte kolla om det är någon som varit på klaragruppen efter en tuff förlossning? Tyckte ni att det hjälpte inför nästa barn?
    Hade en fruktansvärd förlossning nu med första barnet, mycket som gick fel, och har inte kunnat tänka mig att föda barn igen. Min BM på MVC rekommenderar några besök på klaragruppen, för jag vill egentligen att min son ska få syskon.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Någon som varit på klarasamtal i Västerås?
  • MammanZ

kentmaximus: Kunde du "ställa krav" på nästa förlossning. Tex få en mer erfaren barnmorska, kunna få säga ifrån när du kände att du inte klarade mer och få ett kejsarsnitt istället, kunna föda i annan ställning än gynställning tror inte att jag kommer att klara det :/ Finns det "speciella" BM på förloddningen som tar hand om "klaramammor", eller blir man "bara" förberedd på att göra om det?

• MammanZ

Ok det verkar som om klarasamtal kan vara en bra ide. Ska be min Bm at boka in mig (och även mannen)

Tack så jättemycket för era svar
    Tuffen: hemskt ledsen att du inte kommer att få fler barn, jag förstår hur du känner

Kramar till er båda

• MammanZ

Klarasamtal får man komma på om man är livrädd för att föda barn. Tex om en förlossning gått helt galet. Man kan få samtalsstöd och ev stöd under förlossningen

• MammanZ

Jag har fått den första tiden nui för klarasamtalet i mitten på februari. Min man kommer även att följa med på ett eller några samtal, så det var väldigt tufft även för honom. Att stå brevid när jag inte kunde prata för mig själv längre och känna att ingen lyssnar på en, när ens fru är så illa däran och även oroa sig för barnet. Så han behöver nog också bearbeta lite innan han vågar vara med på någon förlossning

Jag skriver igen så snart jag varit på samtalet och rapporterar vad jag tycker =)

• MammanZ

Hej alla
    Nu har jag varit på mitt klara samtal (kommer att gå på fler om jag blir gravid för att förbereda förlossningen) Denna gången gick vi igenom förlossningen och det som gcick fel. Det var väldigt skönt att bli tagen på allvar, och att inte få höra att "det gör ont att föda barn" och "det tar tid"!
    BM som jag fick prata med förstod att vi tyckt att det varit hemskt och fruktansvärt smärtsamt. Vi fick även blanketter för att anmäla allt till sjukhuset.
    Jag börjar nu tro att det finns en chans för ett barn till, men då kommer vi att ställa betydligt mer krav på personalen, och genast be om en ny BM om vi inte känner att vi litar på henne.

Hoppas att det har gått bra för er andra på era samtal.  Synd bara att det sak b
    ehövas :(

Svar på tråden Någon som varit på klarasamtal i Västerås?