• marla333

Vilka namn anses som White Trash-namn?

Undrar vilka namn som ses som white trash- namn. Funderar på namn och vill inte råka döpa min unge till ett namn som många andra tycker är fult. Jag tycker namn är viktigt.

Jag tycker att namn som låter amerikanskt är lite white trash på här i sverige. Som Savannah, Amber, Melissa, Kevin...

Någon som håller med mig eller tycker olika? Andra white trash- namn?

• Svar på tråden Vilka namn anses som White Trash-namn?
  • statisk
    DaaLing skrev 2010-02-14 23:49:17 följande:
    Eh yes!!!
    :-O
  • Astarte
    DaaLing skrev 2010-02-14 23:48:41 följande:
    Vad fan, Amanda är inget WT namn!???
    Nej, det var det jag tänkte också. Det har ju funnits i Sverige sedan 1800-talet minst. Ett helt vanligt, svenskt namn.
  • Mehlis

Några av inläggen i början hade Amanda som wt

♥ Amanda o Felicia 081215 ♥
  • Linni

Vi har nog valt namn som ni tycker är WT och det gör mig faktiskt inget! Vi valde dem för att vi tyckte de var fina och det tycker vi :)

Jag hade några kriterier när jag valde namn... De skulle gå att uttala internationellt (reste väldigt mkt som ung jag tyckte det var jättejobbigt att berätta att min mamma hette Helena, som var väldigt svårt att uttala på engelska. HeLina blev det ju istället... men det är ju inte samma namn!!). Vi hade oxå flera med samma namn i klassen, så jag ville inte ha ett namn där mitt barn riskerade att behöva bli kallad för Maria O eller Henrik B! Sen så fick det INTE innehålla en stavelse bara.. för det har jag själv och tyckte/tycker att det är jättefult när man ska ropa på någon med en stavelse. Det låter så gnälligt :P Myyy-yyyy, Liiii-iiii osv.
    Ville inte heller att det skulle låta konstigt eller stavas konstigt!

Sambon introducerade mig till namnet Neo, som jag föll pladask för! Det lät svenkt i mina öron, var kort och simpelt, lät jättemjukt och fint, var internationellt, och ovanligt! Så NEO fick det bli!!
    Tji, fick vi när det bara 2 år senare hoppade upp på topp 100-listan och låg som det snabbast ökande namnet!
    När vår son var liten, så fick vi jättemånga konstiga komentarer! "Är det ett namn?" "Kan man heta så?" "Kan ni inte döpa om honom?" Men även väldigt många positiva reaktioner! Däremot så hade inte EN enda person som vi stötte på hört talas om det... Eller jo, någon hade visst sett Matrix och lagt märke till det där men väldigt få!

Nästa barn skulle hetat Milla... men blev en RONJA när hon överraskade oss med sin mörka kaluffs :P Hennes namn har inte ökat så mkt dock... har nog legat ganska jämt sen många år tillbaks.

Trean skulle heta Milo... men ut kom en tjej! Milla och Livia var de hetaste namnen... men tillslut blev det en liten Juni av henne! Döm om vår förvåning när folk något år senare började döpa sina barn till Juni!! :P Inte mkt att göra år saken! Juni hade näsan ingen hört när vi gick runt med vår bebis heller... men rätt snabbt så ökade det! Något jättevanligt namn är det väl inte än iofsig, men mkt vanligre än då!

Fyran stod mellan Valter, Zion och Milo (har för mig att det var ännu ett men jag har glömt) och syskonen röstade tillslut fram Milo! Några få hade börjat döpa till Milo då, men inte jättemånga! NU däremot så ser man Milo överallt!! :)

Får väl helt enkelt acceptera migsjävl som trendsättare helt enkelt ;) Eller så ligger jag kanske bara steget före?! Inte riktigt vad jag hade tänkt mig hursomhelst men nu känns det som att det kvittar! Ronja har en Neo i sin klass... men så länge det inte går en samma lika deras klass så är jag nöjd!!

Vet inte om folk ser oss som WT heller för den delen!! Jag är ung, pappan är äldre. Bor i lägenhet i en förort! VIll inte bo i hus men skulle nog vilja flytta till en annan förort. Gillar inte stan utan bor gärna utanför. Mycket saker har vi hemma (läste någon skrev om det *s*)!
    Sambon är högkoleutbildad och tjänar rätt bra, jag har varit hemma med barn de senaste nio åren och håller nu på med min högskoleutbildning!
    Vi har hängt ihop i snart 12 år, är nyförlovade och ska snart gifta oss. Har en 13-årig bonus!
    Ingen av oss har körkort! Jag har varit väääligt nära men känner mig lite för mesig för att vilja köra bil just nu. Sambon cyklar hellre än tar bilen. Visst vi inser att det skulle underlätta i mågna situtationer men känner ingen panik över att snabba på körkortstagandet!
    Vi reser mycket och gärna, helst till värmen! Barnen får mkt beröm för sitt uppförande och vi gör väldigt mkt tillsammans som familj. Planerar för en längre resa till Afrika när jag ska göra en av mina längre VFU, så att vi kan kombinera lite nytta med nöje! 

Hmm... det var det jag kom på sådär på rak arm :) Vore bara kul att höra vad ni andra rent spontant tänker när ni läser om oss! Är vi WT? Vilken samhällsklass tillhör vi i era ögon?

Jag bryr mig inte om vilket egentligen, för jag är mer än nöjd med vilka vi är och hur vi lever. Men det är alltid kul att höra hur andra tolkar saker!! :)

• Linni

Och förresten, så måste jag bara understryka att jag har lite svårare för namn som Inga, Elisabeth, Nils, Sven, Agda, Eva, Betil, Lennart osv.

Om man nu ska tolka folk utefter hur de döper sina barn... så drar jag direkt tolkningen överpretantiös och/eller tråkig och/eller feminist och/eller jobbigt vuxen och/eller vill ge sken av att vara så vädigt mogen, vuxen, duktig och fin (hittade inget bra ord för det). Men det som ringer mest av allt i mina öron är nog tråkig! 

Nu menar jag inte att man ÄR tråkig för att man väljer såna namn. Har kompisar som valt såna namn oxå. Men OM jag bara ska säga något utefter namnvalet, så är det så jag tänker. Alltså när man bara läser ett inlägg från någon som döpt sin son till Lennart, så känner man inte att det är någon rolig och spontan person precis. Men det kan det ju ändå vara! 
    Jag kan iofsig ibland få känslan av att man skulle kunna vara humoristiskt lagd när man väljer såna namn... just för att det känns lite komiskt nästan! Det är såna namn som jag vuxit upp och skrattat år litegrann, såna man skämtat om att ens barn skulle heta! sånt som varit det absolut minst tänkbara!! 
    Men väldigt få väljer nog namn till barnen, för att vara roliga... så då återstår nog tråkig-alternativet ändå!  

Är jag ensam om att tolka såna gamla gubb och tantnamn så??

• statisk
    Linni skrev 2010-02-15 00:04:42 följande:
    Och förresten, så måste jag bara understryka att jag har lite svårare för namn som Inga, Elisabeth, Nils, Sven, Agda, Eva, Betil, Lennart osv. Om man nu ska tolka folk utefter hur de döper sina barn... så drar jag direkt tolkningen överpretantiös och/eller tråkig och/eller feminist och/eller jobbigt vuxen och/eller vill ge sken av att vara så vädigt mogen, vuxen, duktig och fin (hittade inget bra ord för det). Men det som ringer mest av allt i mina öron är nog tråkig!  Nu menar jag inte att man ÄR tråkig för att man väljer såna namn. Har kompisar som valt såna namn oxå. Men OM jag bara ska säga något utefter namnvalet, så är det så jag tänker. Alltså när man bara läser ett inlägg från någon som döpt sin son till Lennart, så känner man inte att det är någon rolig och spontan person precis. Men det kan det ju ändå vara!  Jag kan iofsig ibland få känslan av att man skulle kunna vara humoristiskt lagd när man väljer såna namn... just för att det känns lite komiskt nästan! Det är såna namn som jag vuxit upp och skrattat år litegrann, såna man skämtat om att ens barn skulle heta! sånt som varit det absolut minst tänkbara!!  Men väldigt få väljer nog namn till barnen, för att vara roliga... så då återstår nog tråkig-alternativet ändå!   Är jag ensam om att tolka såna gamla gubb och tantnamn så??
    Shit vad du pratar!!!
  • Mamman till två

"WT" för mig är alla namn som ska vara sååå speciella.. lustiga stavningar med massor av h,w,x & y.. Även den amerikanska vågen är för mig "WT"
    Kevin, Liam, Colin o.s.v

"WT" är nog en generalisering av främst unga & lågutbildade föräldrar samt låginkomsttagare som väljer lustiga trendnamn.

Tyvärr är det nog så Tindra Svensson inte känns som en överläkare utan snarare undersköterska, precis som Cewin Larsson inte är speciellt förtroendeingivande som utbildningsminister utan snarare ramlar in som lokalvårdare..

Ändå trillade jag nog själv i wt-fällan.. Sambon vägrade godkänna både Frans & Folke till sonen så istället blev det en... ELTON!!.. ojoj.. stackars barn - än så länge är vi lyckliga allihop iaf..

Elise och Elton alltså.. WT??

• LyckligtSlut

Lite kul att en del namn som anses vara WT, enligt denna tråd, är samma namn som man i mitt uppväxtområde (ganska liten stad) nästan inte vågade döpa sina barn till för att de namnen räknades så överklass att folk tänkte att man liksom "skulle tro att man är nåt". Som t ex Oliver, Julius, Maximiliam och William. Då hette alla Fredrik, Anders, Linda, Maria, Anna, Niklas och Jonas istället.

Nu är det tydligen så många som vågar döpa sina barn till överklassnamnet William så det har blivit underklass? Hmm... Jaja, det är väl så det funkar.

Jag tänker långa namn på flickorna som klingar amerikanskt och har kanske lite udda stavning. Som Savannah, Samantha, Novalie eller Melissa, Cornelia, Sabrina osv.

På pojkarna korta, modernklingande namn som Nemo, Milo, Neo osv.

Märkligt är att nu har alla barn börjat få gammeldags namn som nu blivit så vanliga att de börjar låta WT. Som Saga, Elsa, Esther, Melvin osv.

Med andra ord vad man än väljer lär någon tycka att det är WT och det är väl ändå sak samma. Om några år är det ändå något annat som gäller och modet i namn går upp och ner jättefort, verkar det som.

Snart är det väl WT att heta Anders eller Erik. Orka, liksom. Döp barn till vad ni gillar! Tycker de sedan att det är skitfult så kan de ju byta!

• LyckligtSlut

Linni, JAG tänker när jag hör era namn att Neo är lite knasigt men skulle inte reflektera över det i vardagssamtal, bara när vi nu diskuterar just namn. Själv tror jag inte att man kan dra slutsatser om klass, utbildning och namn. Har inte funkat på dem jag känner.

• statisk
    Mamman till två skrev 2010-02-15 00:14:52 följande:
    "WT" för mig är alla namn som ska vara sååå speciella.. lustiga stavningar med massor av h,w,x & y.. Även den amerikanska vågen är för mig "WT" Kevin, Liam, Colin o.s.v "WT" är nog en generalisering av främst unga & lågutbildade föräldrar samt låginkomsttagare som väljer lustiga trendnamn. Tyvärr är det nog så Tindra Svensson inte känns som en överläkare utan snarare undersköterska, precis som Cewin Larsson inte är speciellt förtroendeingivande som utbildningsminister utan snarare ramlar in som lokalvårdare.. Ändå trillade jag nog själv i wt-fällan.. Sambon vägrade godkänna både Frans & Folke till sonen så istället blev det en... ELTON!!.. ojoj.. stackars barn - än så länge är vi lyckliga allihop iaf.. Elise och Elton alltså.. WT??
    Nej, inte wt, skitfina namn!

Lite osäker dock på "Elise". Mest för att det är taskigt att döpa sitt barn till något som rimmar på "Fis".
Svar på tråden Vilka namn anses som White Trash-namn?