Inlägg från: Tian 10 |Visa alla inlägg
  • Tian 10

Vi som bor i Malmö och är gravida eller planerar barn - del 4

Zixi skrev 2010-01-05 18:58:53 följande:
    Goda nyheter: Den levde, rörde på sig ordentligt, huvudet satt fast i kroppen, hjärtat slog, blodet pulserade i navelsträngen och den var precis så lång som det skulle. Mindre goda nyheter: Fick en risk för downs på 1:196...... Inget vidare   Min bakgrundsrisk var 1/3 av det värdet och nackspalten såg jätte-bra ut. Det som drog ner allt var blodprovet (tur att jag gjorde kub och inte bara nup). Beroende på väntetiderna på världens långsammaste sjukhus blir det moderkaksprov eller fostervattensprov. Sååååå inte det resultat jag väntat mig idag *suckar*Ska vi slå vad om att jag får graviditetsdiabetes oxå? Är det något jag missat?
    Skönt att liten levde.

Angående risken så är det en risk, en risk på 1% att det skulle vara något fel.  Risken är VÄLDIGT LITEN! Tänk att det är 99% chans att Liten är helt fantastiskt underbart frisk! 99% chans!!!!

Och, ser nackspalten bra ut så är det nog rätt viktigt (min bm sa att nackspalten är väldigt avgörande!).

Förstår att du är oroad, jag hade varit det själv men risken är fortfarande väldigt låg. För att gå vidare så krävs att du har en risk som är större än 1:200 och du ligger väldigt nära att de inte ens hade gått vidare med att erbjuda fvp eller mp.
    ♥Lill-killen kommer 3 april♥
  • Tian 10
    Zixi skrev 2010-01-05 20:32:19 följande:
    Har läst på lite mer om mina värden nu. Hcg såg bra ut men PAPP-A var väldigt lågt, mitt värde ligger in lägsta 5%. Utöver risk för Downs innebär det även ökad risk för missfall, låg födelsevikt, havandeskapsförgiftning, för tidig födsel, dödfödsel, för tidigt brustna hinnor samt moderkaksavlossning... Så jag antar att jag graviditeten kommer att följas nogrannt av bm (eller så kräver jag det) även om det inte skulle visa sig vara Downs.
    Vilken tur att allt det där inte kommer hända dig då {#lang_emotions_wink}!

Låter som om du verkligen borde följas extra av en bm, och tror att du får det om du begär det. Bara för att jag är nyfiken så var tar du in information ifrån. Det står en massa på nätet och vissa har en tendens att överdriva.
  • Tian 10
    First baby skrev 2010-01-05 22:10:46 följande:
    ZIX: Känner igen det sista du skrev. Jag är rätt säker på du får bra uppföljning.& att allt kommer sluta gott.Nu måste jag dela en sak med er:Jag måste skriva....var osäker igår..kände som om ngn pekade på nedre delen av magen..fast innefrån. Men nu när vi kollade på tv  (So U think U can dance) kände jag samma igen...lite längre & tyligare. Mannen kände m handen han med. OYES!!!! Bebben sparkar/rör sig. I CAN FEEL IT!!!! Andas ut, vågar RUL övermorgon.
    Härligt tjejen! Snart har du också disco i magen. Bli bara inte orolig om du inte känner liten på någon dag. Vissa dagar är de lugnare och ibland sparkar de mot ryggen, då är det betydligt svårare att känna. Men visst är det mysigt!
  • Tian 10
    Puchiko skrev 2010-01-06 06:15:06 följande:
    skittestet är negativt och inte har jag sovit en blund inatt pga hosta och medicinerna jag fick igår ganska nere nu!
    Trist vännen men du kommer få ditt plus, antingen nu eller om någon månad!
    mojutten skrev 2010-01-06 09:19:43 följande:
    Många kramar Puchiko, det kommer ska du se till oss alla så småningom även om allt inte är en dans på rosor hela vägen fram. Jag ska själv försöka att ha en mer positiv syn på det hela, och har i allafall än så länge (ta i trä) lyckats hitta tillbaka till den där positiv och spännande känslan som jag hade i början. Tänk vi försöker skaffa barn!Sen så är det mycket annat i livet som är roligt och bra, det är lätt att snöa in och glömma bort allt annat kul. Livet stannar trots allt inte upp i väntan på magen, så jag ska försöka att njuta extra av allt som sen kommer att vara ett minne blott. Det här kan vara våra sista månader då det bara är jag och min man och vi kan göra precis som vi vill utan att ta hänsyn till någon liten plutt.Så på fredag blir det mat och öl på stan, följt av Sherlock holmes i goda vänner lag.
    Njut! Jag glömde det själv när vi kämpade. Som tur var så gick det snabbt för oss att få plusset men man glömmer ibland att leva mellan väntan på mensen ska gå över, äl ska komma, få till det just under äl och slutligen den där j...a väntan på BIM. Sen startar allt om igen.

Vi var och såg Sherlock Holmes och jag tyckte den var superbra. Min typ av film och även om Holmes är lite av en slagskämpe så tycker jag att de har fångat både Holmes och Watson bra. Och kollar man sen på hur de har fångat 1800-talet på film så är det väldigt bra.
  • Tian 10
    Nilla21 skrev 2010-01-06 10:32:08 följande:
    usch min svägerska ligger på sjukhuset pga havandeskapsförgiftning... hon har fått kortision för att påskynda bebisarnas lungförmåga... hoppas de inte blir sämre hon vill gärna att de stannar lite till innan förlossning hon är ju bara i vecka 32 dock med tvillingar men ändå hoppas på de bästa
    Oj va tråkigt! Men, de är så duktiga idag så v32 är inga problem. Hoppas hon får behålla dom i magen lite till.
  • Tian 10

Har fått en massa kläder från min mamma och pappas granne. Över 100 plagg, de flesta i storlekarna 56-62 men även i mindre och några större storlekar. De mesta är rena pojkplagg, så ni som ska ha pojkar; Hojta och och jag kommer skicka vidare ett lass med kläder (efter jag har använt dom givetvis).

• Tian 10
    Gullan skrev 2010-01-06 12:17:37 följande:
    Det var vi med Var ni på Filmstaden på Storgatan? För isf var vi i samma biosalong Jag älskade filmen, tyckte den var bra rakt igenom!
    Nä, vi bor ju närmst entré så det blir att vi går på bio där. Tycker också de har skönast stolar.

Snart kommer mamma och pappa hit och då blir det kaffe med min mammas skorpor, de är såååå goda. Sen ska vi äta upp all julmat som blev över, eller delar av den. Mina föräldrar gör det mesta själv så det är riktigt god mat, speciellt mammas inlagda sillar. Mmmm! Så det kommer bli en toppendag även om min sambo inte är hemma. De har ju inte en röd dag i Danmark idag. Men, han kommer hem imorgon *längtar*.
  • Tian 10

Claire; Supertrist! Men när rätt bebbe kommer så kommer också plusset!

Zix; Känner med dig med dina prover, och jobbigt med förkylning och uppsats samtidigt! Vet inte riktigt hur de räknar med mf-risk med mkp. För oftast görs det ju bara om man misstänker något eller på äldre mammor. I båda fallen är risken för mf redan betydligt högre så risken om man är i din ålder och bebbe är frisk gör nog risken för mf betydligt lägre än vad som anges för alla mkp. Min egen lilla teori.

Mojutten; Hurra för stegring. Kör hårt, vila kan ni göra nästa vecka {#lang_emotions_wink}!

• Tian 10
    Zixi skrev 2010-01-07 12:55:00 följande:
    Nu har jag fått tid till moderkaksprov. På måndag, så jag slipper vänta så länge <(i)mg src="/Chatt/ikoner/smile1.gif" width="15" height="15"> Tyvärr krockar det med allt annat i mitt liv... typiskt. Efter ett moderkaksprov så ska man vila (typ sängliggande) i 1-2 dagar. Samma kväll som provet har jag ett viktigt styrelsemöte och dagen efter både inskrivning på mvc och viktigt möte i skolan... Jag har väntat såååå länge på min inskrivning men jag ska ringa dem imorgon och se om jag kan flytta tiden lite. Problemet är att min praktik börjar veckan efter så jag hade verkligen tjatat till mig en inskrivning innan dess. Tror dock inte att jag behöver en hel timme (som de avsätter) till inskrivning då jag redan har koll på alla kostråd, har avverkat hela fosterdiagnostikgrejen och en massa annat. Jag vill bara bli inskriven och få en remiss till stödstrumpor och glukosbelastning. Nu ska jag beställa lite gravidanpassade kläder, fick nog av min pyjamas i natt så jag vaknade utan byxorna... hade visst plockat av dem för att de klämt på magen.<(d)iv id="forummessagefooter">Juli - 2010<(/)div>
    Skönt att de kan ta dig så snabbt! Ska tänka på er extra mycket då!

Inskrivning är inte så stor grej. Kan iofs vara bra med att ta blodtryck och hb men annars var det inte så mycket matnyttigt.
Svar på tråden Vi som bor i Malmö och är gravida eller planerar barn - del 4