• Väntarochlängtar

Dödsstraff - för eller emot? Varför?

Håller på med ett arbete om dödsstraff...

Är du för eller emot? Motivera ditt svar...

Tack!

• Svar på tråden Dödsstraff - för eller emot? Varför?
  • Agrippina
    mindless skrev 2009-12-16 19:25:08 följande:
    Det behöver man naturligtvis inte räkna med. Du presenterade dock ett argument som låg till grund för denna din åsikt, och jag pekade på vad jag ansåg vara brister i detta.
    och jag har medgett att du vet mer än jag om kant, att det var ett misstag att dra upp en teori jag inte är tillräckligt bekant med. vad mer vill att jag ska göra? ta livet av mig med ett filosofilexikon?
  • Agrippina
    Agrippina skrev 2009-12-16 19:51:07 följande:
    och jag har medgett att du vet mer än jag om kant, att det var ett misstag att dra upp en teori jag inte är tillräckligt bekant med. vad mer vill att jag ska göra? ta livet av mig med ett filosofilexikon?
    jag glömde kanske några saker:

du är smartare och mer bildad. får jag leva vidare?
  • mindless
    Jag trodde vi förde en diskussion. Om jag misstog mig ber jag om ursäkt för detta. Vad gäller filosofilexikonet visste jag inte ens att något sådant var möjligt.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Agrippina skrev 2009-12-16 19:52:05 följande:
    jag glömde kanske några saker: du är smartare och mer bildad. får jag leva vidare?
    Oerhört moget måste jag säga.

Jag tycker att mindless presenterade ett mycket bra motargument mot dina argument, precis som mot mina ovan. Det är väl så vi lär oss nya saker så varför fjanta till det?
  • mindless
    Mayoranya skrev 2009-12-16 19:46:33 följande:
    Jo jag förstår precis vad du menar, men faktum är ju detta: Vid döden så upphör det, det finns ingenting efter döden (vad vi vet givetvis). Även om man har suttit inne i femton år eller till och med femtio så har man iaf existerat, man har varit ickedöd om kanske inte levande (beroende på hur man definierar det). Om man kommer ut ur fängelset när man beffinns oskyldig så har man tid efter där man är fri. Om man befinns oskyldig efter att man är död så är man fortfarande död.
    Du har naturligtvis rätt, men jag får det fortfarande till en gradskillnad. Det är illa att oskyldig bli dömd till ett års fängelse, värre att bli det till 15 år, och värst att bli avrättad. Det ligger något subjektivt i att dra gränsen just mellan fängelsestraff och dödsstraff, även om jag har förståelse för varför man gör det.

Och visst är det lättare att kompensera en levande person, men som sagt behöver den felaktiga domen aldrig upptäckas.
  • Fille Fjonkan

Emot. Jag anser inte att ett civiliserat samhälle ägnar sig åt att döda sina (eller andra länders) medborgare. Jag kan föreställa mig flera situationer där jag personligen skulle kunna tänkas vilja dela ut och genomföra dödsstraff, men lagstiftningen bör stå över vedergällning och mord.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • magkänsla
    Väntarochlängtar skrev 2009-12-10 17:48:22 följande:
    Håller på med ett arbete om dödsstraff...Är du för eller emot? Motivera ditt svar...Tack!
    För dödstraff!!!!
    När det är helt klara fall !!!
    Om man inte förstår att det är fel att misshandla och våldta en liten bebis när man är en vuxen människa så tycker jag att man måste ta bort ett sådant monster!!(brianna lopez 2002)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mindless skrev 2009-12-16 20:01:45 följande:
    Du har naturligtvis rätt, men jag får det fortfarande till en gradskillnad. Det är illa att oskyldig bli dömd till ett års fängelse, värre att bli det till 15 år, och värst att bli avrättad. Det ligger något subjektivt i att dra gränsen just mellan fängelsestraff och dödsstraff, även om jag har förståelse för varför man gör det. Och visst är det lättare att kompensera en levande person, men som sagt behöver den felaktiga domen aldrig upptäckas.
    Du har givetvis rätt i att det är en gradskillnad och visst är det subjektivt var man drar gränsen. Men de allra flesta människor drar nog någon sorts gräns vid döden och eftersom det är så vi bygger vårt samhälle så är det nog en ganska rimlig gräns.

Mitt exempel var för att illustrera just det praktiska, den filosofiska delen är betydligt djupare än så. Och betydligt mer intressant att diskutera också för den delen.
  • Gaby 01
    Mayoranya skrev 2009-12-16 16:00:18 följande:
    Jag bryr mig inte om det går att genomföra eller ej, jag är nyfiken på hur du motiverar ditt motstånd till dödsstraff med något som är ännu värre. Hela resonemanget ter sig något absurt i mina ögon. Visst, det har inte med TS att göra men det är sällan ämnet håller sig enbart så snävt som TS satt upp och det vore ju otroligt tråkigt om det gjorde det. Vill du inte svara så gör inte det, men att hänvisa till TS är onödigt, säg det bara rakt ut istället.
    Det är väl mer att jag känner att jag gett ett motiv till varför jag är emot dödsstraffet och nöjer mig själv med det men vill du ha en längre förklaring så kommer då en här, men observera att det är så här jag känner det. Inget som jag vill lägga på andra att tycka samma, utan mina känslor.
    Jag tycker att ett dödsstraff kan bli för lindrigt, då förövaren egentligen slipper ta i tu med det som han/hon gjort. Det snipp snapp slut. Har man gjort ett vidrigt brott som ska rendera i dödsstraff så kan jag tycka det är bättre att de får sitta i isoleringscell för resten av sitt liv, utan kontakt med omvärlden, utan den minsta lilla chans att kunna upprepa sitt brott. Det vore ett rejält straff!
    Och nu kan jag inte vidareutveckla mitt svar, du kan säkert komma med massa frågor om hur man ska kunna göra det enligt lagar osv osv. Men det finns inga svar på det eftersom det är mina känslor jag skriver efter. TS ville ha ett svar och motiv och det är mina.
  • honkie
    honkie skrev 2009-12-16 19:40:26 följande:
    det är "some old school shit"! hugga av handen på tjuven, skära kuken av våldtäktsmannen, mörda mördaren och slå ut tänderna på lögnaren. fast om det skulle varit aktuellt så skulle jag vara både kuk- och handlös.
    jag är mest likgiltig. jag har blivit anklagad för våldtäkt/övergrepp, skulle lika väl kunnat åka dit för det. även oskyldiga döms och om principen vi snackade om hade gällt så hade jag antagligen varit kuklös... eller kanske ska man våldta våldtäktsmän?
  • Esther M
    honkie skrev 2009-12-16 23:30:43 följande:
    jag är mest likgiltig. jag har blivit anklagad för våldtäkt/övergrepp, skulle lika väl kunnat åka dit för det. även oskyldiga döms och om principen vi snackade om hade gällt så hade jag antagligen varit kuklös... eller kanske ska man våldta våldtäktsmän?
    ja, det tycker jag låter som en utmärkt idé.
  • flemma24
    honkie skrev 2009-12-16 23:30:43 följande:
    Jag tyckte påle i röven men GIVETVIS ska det finnas dna och skarpa bevis...
  • Johan01

För att svara på ts. Ovillkorligt emot. Utav många olika anledningar. Jag frågasätter straffets avskräckande effekt, oskyldiga kan dömas till döden, jag tycker att döda är fel överhuvudtaget alltså kan staten inte ägna sig åt sådana saker oavsett..ja några av många orsaker till mitt ställningstagande.

• View

Emot! Just av den enka anledningen att man dödar inte nån!

• manmanne

Jag är emot döds-straff eftersom det är aldeles för lätt att bli av med obekväma människor annars. De som är kritiska mot dagens makthavare skall man inte kunna mörda eller utvisa med falska bevis!

Svar på tråden Dödsstraff - för eller emot? Varför?