• Väntarochlängtar

Dödsstraff - för eller emot? Varför?

Håller på med ett arbete om dödsstraff...

Är du för eller emot? Motivera ditt svar...

Tack!

• Svar på tråden Dödsstraff - för eller emot? Varför?
  • psychocandy
    psychocandy skrev 2009-12-10 18:05:14 följande:
    Utöver de mest vanliga argumenten, som jag skriver under på, så brevväxlade jag länge med en man som var dömd till döden. (Han avrättades så småningom.) Det gav mig en ännu djupare förståelse för vad dödsstraff egentligen innebär.
    Jag är emot alltså, om det inte framgick.
  • Väntarochlängtar
    psychocandy skrev 2009-12-10 18:05:14 följande:
    Utöver de mest vanliga argumenten, som jag skriver under på, så brevväxlade jag länge med en man som var dömd till döden. (Han avrättades så småningom.) Det gav mig en ännu djupare förståelse för vad dödsstraff egentligen innebär.
    Berätta gärna lite mer om det...
  • psychocandy
    Väntarochlängtar skrev 2009-12-10 18:10:07 följande:
    Berätta gärna lite mer om det...
    Ja, vad kan jag säga om det. Han var dömd mot sitt nekande för mord på flera personer, varav en var en gravid kvinna. Det var droger inblandade och han var inte ensam. Bevisen var dock ganska starka, personligen är jag övertygad om att han var skyldig, men det var inte något vi diskuterade. Vi skrev mest om konst, poesi, politik... såna saker. Personen jag lärde känna var en otroligt intelligent, komplex, snäll och omtänksam människa som hade mycket att ge världen (även om han tagit obeskrivligt mycket ifrån den). När tiden för hans avrättning närmade sig så bröt han kontakten eftersom jag var så ung, han ville att jag skulle gå vidare och inte fara illa av det hela. Så när det väl skedde, läste jag om det i tidningarna. Det gjorde mig ledsen, men jag ångrar inte att jag lärde känna honom för det gav mig väldigt mycket, på flera olika plan.
  • Kamikazee
    Astarte skrev 2009-12-10 18:04:21 följande:
    Fast där använder du ju implicit principen "ju säkrare vi är - desto hårdare straff" och den tycker jag luktar väldigt konstigt. Självklart kan jag önska livet ur Josef Fritz och lilla Bobbys föräldrar, men det ändrar inte min åsikt om dödstraff.
    Njaa, inlägget ska väl läsas som min personliga känsla. Och som jag skriver bör man aldrig lagstifta på en känsla - så rent juridiskt och ur statligt sett synpunk så är jag varken för dödstraff eller tortyr. Men det är självklart att ett straff ska kännas.
    Att en person som våldtagit ett barn får 6 mån fängelse är för mig inte ett straff nog.

Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med "ju säkrare vi är..."  . Straff kan aldrig vara avhängigt säkerhet. Det är bara att titta på USA, som strävar efter att bli så säkert som möjligt - men istället genomsyras av rädsla för sin nästa och har en otroligt hög brottslighet, och som vidare har oproportionella straff, över rimlighetens gräns. Jag menar 150 års fängelse - kom igen?! Ska man begravas i sin cell och inte få byta gravplats innan de åren har gått?
    Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • Astarte
    Kamikazee skrev 2009-12-10 18:22:40 följande:
    Njaa, inlägget ska väl läsas som min personliga känsla. Och som jag skriver bör man aldrig lagstifta på en känsla - så rent juridiskt och ur statligt sett synpunk så är jag varken för dödstraff eller tortyr. Men det är självklart att ett straff ska kännas. Att en person som våldtagit ett barn får 6 mån fängelse är för mig inte ett straff nog. Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med "ju säkrare vi är..."  . Straff kan aldrig vara avhängigt säkerhet. Det är bara att titta på USA, som strävar efter att bli så säkert som möjligt - men istället genomsyras av rädsla för sin nästa och har en otroligt hög brottslighet, och som vidare har oproportionella straff, över rimlighetens gräns. Jag menar 150 års fängelse - kom igen?! Ska man begravas i sin cell och inte få byta gravplats innan de åren har gått?
    Jaha, jag är med. Har väl pratat om frågan och hört argumenten för många gånger, så jag läste för fort och antog för mycket. Ber om ursäkt.
  • KlasStures mamma

Jag är emot dödsstraff. Om inte personen i fråga får mörda utan straff, varför ska då staten få lov att göra det? Nej, ingen har rätt att ta någon annan människas liv.
    Men däremot tycker jag att Sveriges straff är lama. Har man mördat, våldtagit eller andra hemska grejer så ska den personen inte få besätmma över sitt eget liv på mycket länge!

• Väntarochlängtar

Men om man tänker på tex Hitler, Saddam Hussein osv där det 100 % på att de har mördat massor av människor..
    Vad skulle vara ett lämpligt straff för dessa personer?
    Samt våldtäktmän, pedofiler, mördare osv osv ??

• Aristocat

Emot, tycker inte att dödsstraff hör hemma i ett civiliserat sammhälle. Ni som är för, ändrar ni åsikt om det är ert barn som står inför rätten och riskerar att avrättas? Eller annan nära anhörig? Brottsligheten är inte heller lägre i de länder som har dödsstraff.

• KlasStures mamma
    Väntarochlängtar skrev 2009-12-10 18:59:31 följande:
    Men om man tänker på tex Hitler, Saddam Hussein osv där det 100 % på att de har mördat massor av människor.. Vad skulle vara ett lämpligt straff för dessa personer?Samt våldtäktmän, pedofiler, mördare osv osv ??
    Livstid i fängelse. Och/ eller husarrest med fotboja om de redan avtjänat typ 20-30 år.
  • Pentagram

Emot.

Dödsstraff är barbariskt och hör inte hemma i ett civiliserat samhälle. Förvisso, det kan alltid ställas upp hypotetiska situationer där man har en fullständigt vedervärdig person som alla är överens om förtjänar en långsam, plågsam död men i verkligheten är frågan om skuld inte alltid så glasklar och jag ser hellre att någon som faktiskt förtjänat döden överlever än att någon som är oskyldig skulle råka avrättas.

Dessutom, om någon begått ett brott som är belagt med dödsstraff...hur får man en sådan person att överlämna sig själv till rättvisan. Det är inte som att hen längre har något att förlora...

Svar på tråden Dödsstraff - för eller emot? Varför?