Dödsstraff - för eller emot? Varför?
Håller på med ett arbete om dödsstraff...
Är du för eller emot? Motivera ditt svar...
Tack!
Håller på med ett arbete om dödsstraff...
Är du för eller emot? Motivera ditt svar...
Tack!
Jag är emot dödsstraff. Om inte personen i fråga får mörda utan straff, varför ska då staten få lov att göra det? Nej, ingen har rätt att ta någon annan människas liv.
Men däremot tycker jag att Sveriges straff är lama. Har man mördat, våldtagit eller andra hemska grejer så ska den personen inte få besätmma över sitt eget liv på mycket länge!
Men om man tänker på tex Hitler, Saddam Hussein osv där det 100 % på att de har mördat massor av människor..
Vad skulle vara ett lämpligt straff för dessa personer?
Samt våldtäktmän, pedofiler, mördare osv osv ??
Emot, tycker inte att dödsstraff hör hemma i ett civiliserat sammhälle. Ni som är för, ändrar ni åsikt om det är ert barn som står inför rätten och riskerar att avrättas? Eller annan nära anhörig? Brottsligheten är inte heller lägre i de länder som har dödsstraff.
Emot.
Dödsstraff är barbariskt och hör inte hemma i ett civiliserat samhälle. Förvisso, det kan alltid ställas upp hypotetiska situationer där man har en fullständigt vedervärdig person som alla är överens om förtjänar en långsam, plågsam död men i verkligheten är frågan om skuld inte alltid så glasklar och jag ser hellre att någon som faktiskt förtjänat döden överlever än att någon som är oskyldig skulle råka avrättas.
Dessutom, om någon begått ett brott som är belagt med dödsstraff...hur får man en sådan person att överlämna sig själv till rättvisan. Det är inte som att hen längre har något att förlora...