Dödsstraff - för eller emot? Varför?
Håller på med ett arbete om dödsstraff...
Är du för eller emot? Motivera ditt svar...
Tack!
Håller på med ett arbete om dödsstraff...
Är du för eller emot? Motivera ditt svar...
Tack!
EMOT...... eftersom rättsväsendet inte är bra nog.. en del oskyldiga blir faktiskt oskyldigt dömd.....
Är det dags för den nu igen? Emot, för att ingen har rätt att döda.
Men om det är en massmördare då? Har inte han/hon förbrukat "rätten till liv" om han/hon har berövat andra människor deras liv?
Skulle du känna likadant om det gällde ditt barn tror du ?
Det går aldrig att motivera varför en statsmakt ska kunna få ta liv. Visst finns det människor som man tycker har förbrukat sin rätt att leva - men det är en personlig åsikt och känsla och en sådan bör aldrig lagstiftas.
Om man däremot är säker på vem som är den skyldige i en rent vedervärdigt brott så tycker jag döden är ett altför lindrigt straff. Pedofiler och våldtäktsmän som förstör liv, skulle få manuell kastrering, utan bedövning. Skulle någon ge sig på min dotter så skulle jag inte tveka att ta till våld om jag fick tag på den personen. Istället skulle jag använda en sytråd och knyta hårt om pungen på han, så att det inte blev nån blodtillförsel och sedan skulle han få se det hela långsamt ruttna bort och trilla av...
Ja, döden är för lindrigt för vissa...
För, sådan skit är inget att spara på.
Emot.
Anser att dödsstraffet är ett förlegat och ett barbariskt typ av straff och inget som hör hemma i en demokrati.
Utöver de mest vanliga argumenten, som jag skriver under på, så brevväxlade jag länge med en man som var dömd till döden. (Han avrättades så småningom.) Det gav mig en ännu djupare förståelse för vad dödsstraff egentligen innebär.