Inlägg från: Mimmi 71 |Visa alla inlägg
  • Mimmi 71

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Nästintill färdigstädat i systugan - jag fick utöka mitt tygförråd med ytterligare en garderob. Nu har jag tyger i 2 m bredd på garderober (2 x 60 + 1 x 80 )

• Mimmi 71
    Jalapeno skrev 2010-02-28 14:48:19 följande:
    säg till när du jobbar i min håla så ska du få se att det är iiiiiingenting
    Från ocj med nu så är det 3 dagar/vecka vilket jg inte är helt nöjd med fast det beror ju inte på stället utan på resvägen
  • Mimmi 71
    ursulae skrev 2010-03-01 07:14:11 följande:
    Nu har jag fått hem min Cover Pro och känner att jag har mycket att lära! Så genast en fråga till tråden!:Om jag vill ha synliga sömmar, syr jag då först ihop med OL:en och sen stickar ned sömsmånen fast så att säga på fel sida? Är det det som kallas topcoversöm? Tar tacksamt emot alla möjliga tips om roligheter med CP:n!!
    That's right!!!
    Jalapeno skrev 2010-02-28 22:01:30 följande:
    o jag åker i två veckor till din håla, eller rättare sagt, grannhålan. Vägen är vidrig. Se upp för rådjuren. Jag smällde ett förra våren och fick en tröja av min man med texten "who killed bambi?". 
    Who killed Bambi?

fast jag blir nog sittande i "din håla" hela våren

Jag lovar att ta det lugnt. Det gör jag alltid, kör aldrig fortare än att jag får behålla körkortet vid en fartkontroll . Kör du över M-köping? Själv kör jag Hållsta, E-tuna, så länge det är plogat Hoppas på vår och snöfria vägar nu.
  • Mimmi 71
    Knastroll82 skrev 2010-02-28 21:03:39 följande:
    Var hittar man billigaste muddväven i skojjiga färger?Tygbutiken här i stan tar 119-159:- metern för muddväv, och har ganska trist utbud.
    Stoff & Stil
  • Mimmi 71
    Knastroll82 skrev 2010-03-01 15:36:49 följande:
    Ååååh, jag önskar jag hade en liten flicka!Sydde just ett par jättesöta byxor, men tycker de är för tjejiga för att min fis ska klä i dem... (trots att han har i sin ägo ett par rosa hellokittybyxor)Bilder finns i bloggen.
    Samma här! Önskan om en flicka alltså, för jag har nylligen sytt en helt underbar singoallaklänning om jag får säga det själv (jantelagen släng dig iväggen )
  • Mimmi 71
    Jalapeno skrev 2010-03-01 13:06:58 följande:
    m-köping. Jag har fotats av kameror flera ggr men hittills inte kommit nåot i brevlådan. Hemsk väg idag men plogad.
    Kan förstå att det inte var någon höjdare att köra idag. Själv jobbade jag hemifrån idag så mitt ordinarie kontor är under renovering. Inte dumt alls. Imorgon bär det av mot dina trakter igen.
  • Mimmi 71
    Tjej 83 skrev 2010-03-01 16:20:50 följande:
    om ni har resår i midjemudden,  hur bred?lika bred som mudden eller smalare? o den syr ni la fast?
    Jag brukar alltid ha resåren något bredare. Kör midjemudden rejält mindre än barnets midjemått, men resåret tycker jag endats skall vara ca 5 cm mindre än midjan annars blir det för hårt om lilla magen. Fast längden beror naturligtvis på vilken sorts resår man använder sig av (bredd och hårdhet).
    Knastroll82 skrev 2010-03-01 16:01:25 följande:
    Hjälp vad söt... Kanske tur man inte har en flicka ändå, tänk vad dyrt det skulle bli!
    Tack! fast mitt tygkonto är redan högt och jag syr många klännningar även om jag inte har en flicka Det går ju liksom inte låte bli.
    Mimmi 71 skrev 2010-03-01 15:52:39 följande:
    Kan förstå att det inte var någon höjdare att köra idag. Själv jobbade jag hemifrån idag så mitt ordinarie kontor är under renovering. Inte dumt alls. Imorgon bär det av mot dina trakter igen.
    Efter att ha varit ute och hämtat upp både sambo och lilleman inser jag att det nog bli hemmaarbete imorgon också. Det skulle ju snöa mest hela natten och med tanke på blåsten så vill jag inte ut på vägarna om jag inte behöver. Har inget möte inplanerat och sitter lika bra hemma som på huvudkontoret (som inte är min ordinarie arbetsplats. Skönt att  jobba hemifrån
  • Mimmi 71
    Jalapeno skrev 2010-03-01 23:19:16 följande:
    hur syr man lättast en tyllunderkjol? alltså bara nåt som får klänningen att stå ut?
    Dubbelt tyg med vikning i överkant, översta tyget något kortare än det inunder. Rynka i midjan innan det sys på ett brett resår. För lite mindre utståned effekt så skulle jag sy i enkelt tyg. Jag skulle tom tro att man inte behöver sy ihop kjolen med en söm i bak utan det fungerar nog iallafall (om man vill ha det enkelt). 

Vill du ha en mer avancerad så kan du ju sy underkjolen med volanger (det är du ju bra på )
  • Mimmi 71
    0fia skrev 2010-03-02 10:21:19 följande:
    Hej! Har inte alls läst hela tråden men hoppas på lite hjälp ändå. När lönen trillade ner den här månaden  fick jag lite hybris och gav mig iväg till tygaffären. Det är nämligen så att jag skall på fest i v 36 och har ingen klänning som fungerar. Agto och gjort så köpte jag mig lite tyg och har en blid i huvudet..... Men hur gör jag nu?! Har en symaskin men kan egentligen ingeting. Hur börjar jag? Vet som sagt precis hur jag vill att den skall se ut men hur sjutton måttar jag och får ihop det hela till ett mönster? Alla tips mottages mycket tacksamt!!! Har fyra veckor på mig./Fia
    Jag skulle rekomendera att leta efter ett färdigt mönster (exv på svenska mönster som diskuterades för några inlägg sedan eller i tygaffären) om man inte är så van att ssy. Att klippa till ifrån ett befintligt plagg tycker jag kräver en del om inte modellen är superenkel.
  • Mimmi 71
    78Misan skrev 2010-03-02 12:21:10 följande:
    2 kassar broderade efter beställning
    Coola! Ankorna gillade jag väldigt mycket, men då är ju min grabb i de "undre" åldrarna.

P.S var har du hittat dem, eller är de egna stygnsättnigar?
  • Mimmi 71
    78Misan skrev 2010-03-02 13:23:45 följande:
    det är sådant som följde med min maskin faktiskt.
    Ibland kan dessa mönster överaska. Själv gjorde jag ju en fjäril av ett "standardborderi"-
  • Mimmi 71

Åh, så kinkig CPn är ibland Har kämpat i flera dagar för att få den aviga täcksömmen snygg, men inte lyckats. Sömmen blir ok, men inte snygg. Jag har trätt om maskinen ett antal gånger, blåst rent den, ändrat på inställningarna både framåt och bakåt. Nu så bytta jag nålar (visserligen till 90 EL jag brukar i vanliga fall använda 80 EL) och den syr som en dröm

Härligt! Ikväll skall det sys igen. Har en del i vårkollektionen som skall bli klart! Sedan har jag en ny modell på jeans som jag vill testa. Själva modellen utgår från mitt vanliga mönster men det är detaljer, fickor och en del skärning som skall ändra. Skall försöka få iväg en beställning till S&S för ar att utöka jeanssortimentet.

• Mimmi 71

Någon som har använt sig av vit denim eller twill från Stoff & Stil? Skall sy vita byxor till sommaren och väljer mellan vit denim, vit twill eller kraftig bomullscanvas som byxorna på s 34 i nya katalogen är sydda i.

Någon som har åsikter om dessa alternativ?

• Mimmi 71
    plura skrev 2010-03-04 08:46:47 följande:
    Jag provar med att sy genom båda. Det kanske inte håller så bra men man måste ju prova sig fram Har lånat svärmors symaskin då min knappt har några olika sömmar alls. Jag måste vara hopplöst oteknisk. Ägnade kvällen åt instruktionsboken och att provsy. Tycker att sömmarna blir så lite si och så ut. Kan det bero på att den behöver en service? (eller är "slut") Det är en 15år gammal Husqvarna 500.Jaja den är bättre än min egen. Får se om jag lyckas sy nåt idag.
    Jag tror inte maskinen är slut, de äldre maskinerna är av bra kvalité (känner dock inte till 500:an ), men en service skadar nog inte om det inte är utfört på länge. Maskinerna brukar gå "som en klocka" efter det. Själv servade jag min 20-25 år gamla OL för ett år sedan (helt klart dags igen, kanske ) och efter det så sydde den toppenfint. Service brukar göra underverk!
  • Mimmi 71
    ak74 skrev 2010-03-04 09:00:02 följande:
    Jo Mimmi!! Måste ju berätta att jag drömde om dig i natt. Och jag vaknade med en vision. Om jag kan förverkliga den visionen blir det kjolsömnad idag. Tur att lillkillen är hos dagmamman idag Härligt
    ak74 skrev 2010-03-04 09:01:56 följande:
    Fortsätter att spamma Om man tänkt handla från England ska man göra det nu. Pundet är rekordlågt 10,83. Nu kan man väl inte köpa Janome längre men det går fortfarande att köpa andra märken väl?
    Nu får det vara slut med maskiner på ett tag och något annat köper man väl inte från England.

Jag kör också endast med Schmetz, möjligtvis även Organs superstretch. Schmetz köper jag från underbara Bibbi så det känns inte som om något annat är aktuellt. Tog de sista EL-nålarna nu så det är väl dags att fylla upp lagret igen. Nålar, sytråd och filmoplast bl a
  • Mimmi 71
    plura skrev 2010-03-04 09:41:18 följande:
    Tack för svar.Får kolla upp var man kan serva den. Fast den får duga som den är just nu. För jag är sugen på att sy Sen ska jag till tandläkaren den här månaden och har redan förköpt mig på tyg.
    Ja ibland får man välja sina utgifter. Lite nya tyger är ju betydligt roligare än en service. Tandläkaren får väl gå in under kategorin "måsten"
  • Mimmi 71
    Jalapeno skrev 2010-03-04 11:03:46 följande:
    twill är ju snyggast på nära håll och blir ju en aning elastiskt. JAg skullle gå på det framförallt om byxorna är lite tighta.  Varför sitter jag här istället för att sy nu på årets första vab-dag?

Det lutar åt twill för jag skulle nog kunna tänka mig att sy några varianter i svart också och om man vill ha samma tyg så är ju endast twill ett alternativ. Jag hade ju tänkt att ha det till vår/sommarkollektion och skall då köpa några meter av tyget och vill på det vis att det skall bli rätt vid första försöket.

Själv skall jag ut och skotta lite snö för att frilägga lite uteplats i söderfasad inför kommande vårdagar jobbar hemifrån och tar en lunch med snöskottning ute Känner att jag behöver ljuset då den årliga vårdepressionen gör sig till känna. Ljus och motion är bästa medicinen (vilket man inte får när man sitter i källaren och jobbar framför datorn och symaskinen )
  • Mimmi 71
    ak74 skrev 2010-03-04 11:57:41 följande:
    Jag tar också en stund varje dag och hackar lite is framför söderväggen så jag ska ha någonstans att sitta nu när solen börjar visa sig  Mmmm... härligt!
    Genomsvett och andfådd, nyss inkommen ifrån snöskottning AK, vi har liksom inte kommit på att hålla rent vår uteplats förrän nu när man känner att vårsolens strålar börjar värma Nu blev det iallafall ett rejält motionspass och jag har skottat bort ca 70 cm snötäcke  på 8 kvm. Förhoppningsvis värmer solen under veckan så att trädgårdsplattorna blir bara och torkar upp till helgen. Skall försöka få sambon att hjälpa mig att bära lite trädgårdsmöbler dig också. Problemet är ju att de står på terassen och med denna snömängd får man helt enkelt bära in dem i köket och vidare ut på framsidan och den skottade uteplatsen

Nu är det lite lunch, sedan sista delen av ordinarie arbete för att sedan åka och hämta lillemannen vid 14.30. I eftermiddag skall vi åka till vänner och lämna över ett litet paket, som ni kan hitta "ni vet var"

Sedan har jag kanske fått lite energi för att sy ikväll
  • Mimmi 71
    Jalapeno skrev 2010-03-04 23:23:15 följande:
    gobli idag har jag sytt guldiga puffbyxor till maken att bäras på helgens prinsesskalas. Vad får jag om jag mot förmodan lyckas få honom med på bild i bloggen?
    Många besökare!
  • Mimmi 71
    GOBLIgobli skrev 2010-03-05 18:08:45 följande:
     Jag brukar morra lite åt honom då så han får kamma till sig!
    ak74 skrev 2010-03-05 17:30:17 följande:
     Men... jag har tappat sylusten.
    Du får göra som mig - jag kör fredagsmys framför TVn med brodermaskinen i köket som jobbar och sof

fbordet agerar tillklippningsbord. Jag vet redan innan att jag har svårt att "krypa" ned i källaren för att sy sådana här kvällar.
    ak74 skrev 2010-03-05 17:49:44 följande:
     Antagligen hamnar jag i soffan också, men där har jag en halvfärdig OS-mössa som vill bli färdig...
    Inne hos mig kan ni se "min" variant av OS-mössan. Är så stolt för jag kan egentligen inte virka
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd