Inlägg från: Mimmi 71 |Visa alla inlägg
  • Mimmi 71

Sytråden spinner vidare - röd tråd

ak74 skrev 2010-01-13 12:31:12 följande:
    Jag försöker med pincetten men kommer inte åt... Jag måste i så fall peta på höger sida om pressarfoten men det finns inte en chans att jag får in pincetten där... Utrymmet mellan pressarfoten och kantbandsapparaten är ju noll och ingenting.
    Thea (Kokalal) tror jag har en tut där hon visar sömnad av kantband. Om jag inte missminner mig så har hon en bild där hon hjälper till med pincett. Jag brukar alltså trycka in kantbandet med pincett i höjd med nålarna (eller strax innan) och där finns det ju plats.
  • Mimmi 71

Måste bara få "ropa ut" att jag älskar min brodermaskin {#lang_emotions_kiss} . Ju mer man syr dessto mer idéer poppar upp i skallen. Nu har jag dessutom 80 färger på brodertråd att välja mellan så det är hur kul som helst.

• Mimmi 71
    Snoddas Snoddas skrev 2010-01-13 16:19:55 följande:
    Fick mina fordonstyger idag, underbara! Blev dock liiite irriterad på att trycket på velouren är åt fel håll!
    Men vad säger du? Det förstår jag att det är irriterande.
  • Mimmi 71
    ak74 skrev 2010-01-13 18:39:13 följande:
    Gunolds är bra tråd! Dessutom får man snabba leveranser från solbrodyr. Kanon! Jag bockar för i färgkartan varje gång jag köper nya färger så jag har koll på vad jag har... Så köper jag några nya färger varje gång jag beställer Snart (om några år) har jag hela färgskalan
    78Misan skrev 2010-01-13 18:24:00 följande:
    jag kan ju inte annat än att instämma. fast jag har inte bestämt mig varifrån jag ska köpa tråd än....... gunolds är ju rätt dyr MEN den finns ju i över 300 färger så man har ju en helt annan valmöjlighet.
    ¨
    Nu har jag lite bildbevis på min tråd - nu vet vart! Nu har jag inte broderat så mycket med den nya tråden, endast några brodyrer, men dessa fungerade bra.

Är så överlycklig över min maskin, men sambon är inte lika entusiastisk, han får ju aldrig se mig
  • Mimmi 71
    78Misan skrev 2010-01-13 19:13:54 följande:
    nja jag va nog inne på att köpa ett set med alla färger på 1000m konor
    Men då skall du köpa ifrån USA, för det blir rejält mycket billigare. Jag köpte 81 rullat tillsammans med ett trådställ för 120 rullar ifrån Threadheart och det kostade mig 160 USD + 380 kr i tull. Om jag räknat rätt så blir det totalt ca 20 kr/rulle.
  • Mimmi 71
    Skumboll skrev 2010-01-13 19:09:49 följande:
    Sådär ja, nu har jag nog sålt min OL. Så nu måste jag ju ha en ny...men vilken? Suck, vilka i-landsproblem. 
    Bernina skall jag köpa när en ny OL skall inhandlas. Mtp att det blev en brodermaskin för ca 15 000:- innan jul så dröjer det åtminstone till nästa jul innan ny OL inhandlas hos mig . Nej det dröjer nog ytterligare något år för jag är faktiskt rätt nöjd över min över 20 år gamla Bernina Bernett OL än så länge
  • Mimmi 71
    ak74 skrev 2010-01-14 09:12:19 följande:
    Du har f-skattsedel, va? Då kostar rullarna ca 20 kr/st för 1000 m. Tror att jag gav ca 90 kr för 5000 meters rullen jag köpte. Undertråden kostar ca 85 kr för 10000 m.
    OJ, det var ett bra pris. Är på G med F-skatt så det kanske blir solbrud för min del också. Då är det ju inte lönt att beställa från USA.
  • Mimmi 71
    78Misan skrev 2010-01-14 09:33:19 följande:
    ok det är ju bara 2 kr billigare än brodyrvaruhuset då. för jag antar att vi pratar +moms nu. sen får man ju tänka på att om man ska sälja så kanske förhoppningsvis får återkommande kunder och då kan dom bli besvikna om det inte är "samma" färg.Sen har ju Gunold 335 färger i Sulky=rayon och 300 i poly så det finns ju mer nyanser att välja mellan + att man får hem tråden på nån dag bara.
    Då hängde inte riktigt jag med Mina priser är inkl moms.

Själv har jag ju inte tänkt att brodera så mycket till försäljning, f-skatten är för mina barnkläder.
  • Mimmi 71
    78Misan skrev 2010-01-14 09:39:14 följande:
    fast har du F-skatt eller FA-skatt så får du ju dra av momsen sen ska man ju även betala moms på det man säljer.
    Sant!

Har kommit i det läget att jag måste ta ställning över vilket håll jag skall jobba åt, minska eller öka, känns det som. Frågan är om man orkar för att minska arbetstid på ordinarie jobb är inget alternativ.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd