Inlägg från: Mimmi 71 |Visa alla inlägg
  • Mimmi 71

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Skumboll skrev 2010-02-02 19:56:09 följande:
    Äh, nu blev det en beställning! Hurra, jag ska få sy igen!!!
    Vaddå för något?
  • Mimmi 71
    78Misan skrev 2010-02-03 06:54:00 följande:
    Hjälp mig nu snääällla Om man ska sy kuddfodral typ finkuddar/prydnadskuddar o sälja vilken storlek säljer bäst???30*3040*4050*5040*60
    40 x 40 är väl ett vanligt mått på innerkudde. Leta efter billiga och vanliga mått på detta och sy sedan i det måttet. Jag skulle spana in Åhlens och Ikea för det finns ju på de flesta ställen och det är då lätt för kunden att skaffa innerkuddarna om du själv inte skall sälja med dessa. Gör du det så skulle jag rekomendera S&S innerkuddar då de är vacuumpackade och på det viset lätta att skicka med posten.
  • Mimmi 71
    78Misan skrev 2010-02-03 07:56:43 följande:
    nää tänkte bara sälja fodralen till att börja med.kör väl några 40*40 o några 40*60 40*60 kan man ju ha i sängen Sitter o försöker knåpa ihop lite exempeltexter/typsnitt
    Spännande!

Hos mig står fortfarande maskinerna i garaget. Har inte orkat bära ned dem till systugan efter syhelgen jag var på Imorgon bär det av till Sälen (hade hoppats på att hinna sy en ny mössa) så det blir inte så mycket sytt den närmsta tiden Saknar det redan
  • Mimmi 71
    molnen skrev 2010-02-03 19:12:33 följande:
    Har också fått katalogen ,vad är det för kvalite på deras sytråd?
    Väldigt tunn, jag rekomenderar tråd från Bibbi istället (länk finns i TS )
  • Mimmi 71

Jag fick också mina S&S-kataloger igår Nu har jag lite lektyr på Sälenresan som börjar idag. Betydligt bättre med S&S-katalog än en nyköpt tidning

• Mimmi 71

Jag använder mig inte av så många olika sorters nålar - man kan tom klara sig med stretchnålar 75 som faktiskt fungerar i de flesta ostretchiga tyger också Själv kör jag med EL75 till CoverPron, stretch75 i ol och vanlig maskin när jag syr i stretch och universal75 när jag syr i tunnare jeans. Köpte på mig jeansnål och universal90 till min planerade väska som skall sys i lite tjockare tyg och flertal lager på sömnaden.

Det viktigaste är iallafall att använda sig utav stretch (som är lite trubbigare) i stretchtyger för annars kan nålen göra hål i tyget. Har man inte problem med hoppstygn så fungerar ju denna nål till övriga tyger också.

• Mimmi 71
    Jalapeno skrev 2010-02-09 13:36:16 följande:
    å så för att fika med andra synördar det är ett plus att klämma på tygerna, tycker jag.
    Äsch! Ochjag som inte skall dit Jag skall ju vara i Strängnäs på lördagen och sambon blir ju inte helt nöjd om jag är hemifrån även på söndagen mtp att jag haft två weekends iväg nu det sista. Ha det så bra ni andra (inte ett dugg avis )
  • Mimmi 71
    Millimina skrev 2010-02-09 23:07:45 följande:
    Shadow, ja, det är fint att sytråden finns! :) Funderar på brodertråd, är det problemfritt att använda den i sin vanliga maskin för tex. de där förprogrammerade brodyrstygnen som finns?
    Jag har testat att sy med brodertråd i vanlig maskin men blev inte helt nöjd med resultatet. Skulle haft den till denna klänningen

http://www.nyfiqen.se/bilder/Anemone%20rosarod%20med%20lime%20hals.jpg-for-web-LARGE.jpg

Eftersom brodertråden är så tunn tyckte jag inte resultatet blev tillräckligt framträdande och det var väldigt besvärligt att få till trådspänningen. Men testa du, man kan ju köpa en lite rulle brodertråd och då blir det ju inte så dyrt.

Förresten använde jag mig utav metallictråd (brodyr) på en annan tunika och då blev resultatet ett helt annat.

http://1.bp.blogspot.com/_FREOH7nOP6E/SPN0si0lCpI/AAAAAAAABuc/A-uJQcT02T4/s1600-h/n%C3%A4rbild.jpg
  • Mimmi 71
    Kaja skrev 2010-02-13 21:45:19 följande:
    Nä. Går och värker på det över helgen, men jag lär väl vara tvunen att bestämma mig under nästa vecka...
    Jag lovar - det är hur skoj som helst med broderi. Själv är jag helt såld

Det var ett riktigt bra pris, jag skulle ha slagit till direkt och med tanke på alla dina applikationer och typ av kläder så passar det ju perfekt att brodera. Enda är vär att man snabbt inte nöjer sig med "färdiga" broderi utan vill skapa egna och då kostar ju program väldigt mycket därtill. Själv fick jag med ett billigare stygnsättningsprogram som kan göra det automatiskt men inte fungerar så bra för manuella justeringar. Köpte maskinen innan jul och redan nu funderar jag på att uppgradera mitt program för 6 000:-

Embird är nog ett billigare variant som man kan uppgradera i steg pch därför slipper en dyr initial kostnad.

Broderi = superskoj!!!!

P.S Håller för tillfället på med en brun teddyjacka fylld med ett flertal broderier i turkos/lime/orange som lillemannen skall ha i vår. Inspirationen är hämtad från en del tyska bloggar som har så mycket fina broderade kläder (dock saknar jag inspiration för killkläder).
  • Mimmi 71

Här är en till som får vara hemma! Mest för att jag skall arbeta på lördag och inte vill vara borta hela helgen. Har ju varit hemifrån 3 helger i rad (de första två långhelger tors-sön) och jag som är så hemmakär klarar inte ytterligare en hel helg Fast det "suger i tarmen", vill ju hemskt gärna upp. Fredagen är uppbokad med möten på jobbet, annars hade jag kanske fuskat till mig några timmar och åkt upp då

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd