Inlägg från: Mimmi 71 |Visa alla inlägg
  • Mimmi 71

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Åsalie skrev 2010-02-19 11:39:21 följande:
    Den var ju kanonfin den tröjan!!! Ser jätteproffsig ut!! Vilka maskiner har du haft till denna? vanlig maskin? Overlock? nåt mer?

Här har jag använt alla fyra maskiner som finns i min ägo

- Först brodermaskinen (Janome 350E) till ballongbroderiet.

- Sedan har jag sytt ihop raglansömmarna med overlocken (urgammal Bernina 004D)

- Dekorsöm över raglansömmen med avig täcksöm med CPn (Janome CoverPro)

- Sisosömmar (kropp och ärmar) med overlock

- Fåll med CPn

- Kantband med CPn och mudd med overlock

- Stickning på kantband och fastsömnad av namnlapp med hushållsmaskin (Pfaff 3028)

Mtp mängden på sömnaden så är nog min hushållsmaskin den som är dyrast. På denna tröja använder jag den på ca 4 cm söm och den maskinen kostade mig 12 000:- . Det är en materialsport! Fast jag måste erkänna att den är väldigt rolig att sy dekorsömmar (9 mm)  med också så helt onödig är den inte.

• Mimmi 71
    madebyinferno skrev 2010-02-19 11:59:23 följande:
    gratis brodyrmönster - har ni något bra sidtips så jag kan kika lite?!
    Grattis till maskinen! Det är en underbar värld man hamnar i när man köper en sådan maskin

På sysidan så hittar du mängder med länkar till gratis broderier. Gå in på maskinbroderi och första inlägget (eller 2:a).

Jag köpte broderitråd från USA. Jag beställde ifrån Threadheart och fick 80 rullar för ca 1600:- inkl frakt, trådställ och tull
  • Mimmi 71
    Ullerull skrev 2010-02-19 13:13:35 följande:
    Tack för alla tips om torkningen, måste försöka hitta på något vettigt som antingen är snyggt eller går att plocka bort. madebyinferno: GRATTIS! Guuud så kul! Önskar jag hade pengar att köpa en "större" från börja också, men vi ska göra tomt i sommar det är INTE billigt. Bara grävarn tar 1000:- timman. Tänk om man hade det jobbet, då skulle en symaskin snart vara intjänad :o)www.embroidery-outlet.com/index.htmldenna människa gör faaaaantastiska broderier, urgulliga!Ang stygnsättningsprogram så vet jag inte hur pe lite fungerar, tror man bara kan stygnsätta automatiskt och det brukar kanske inte alltid bli jättebra. Välkommen hit där vi snackar broderi:www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html
    Där har jag köpt en set med aliens - helt underbar!!!! Dock så saknade en av broderierna understygn så det var svårt att få till det utan att det bubblade sig. Vårjackan i brun teddy (som jag pratat om tidigare) är dekorerad med dessa broderier. Den är inte färdigsydd änn (våren är ju inte här ännu ) så ni får vänta med bildbevis
  • Mimmi 71
    Skumboll skrev 2010-02-19 12:58:40 följande:
    Ingen som kan rekommendera någon skärmatta, kniv och linjal?
    Jag har köpt från S&S och tycker att de fungerar bra.
  • Mimmi 71
    Annamamma 83 skrev 2010-02-19 14:42:25 följande:
    Tusen tack! Då tror jag att jag är med!Undra om man inte kan jämnföra jersey med småfolks undebara tröjor tro?Lite tunnare blir ju perfekt nu till våren.Jag får helt enkelt testa o köpa lite av varje
    Interlock ser likadan ut på räta och aviga medan singeltrikå (somm brukar betecknas jersey) har en aviga och rätsida. Det är därför den "krullar" sig.
  • Mimmi 71
    Ullerull skrev 2010-02-19 15:02:39 följande:
    Ååå..läckert...det väntar vi på att få se Nu har ag bloggat om den första färdigsydda tröjan med brodyr + den där coversömmen som jag designade igår..kristindesign.blogspot.com/
    Och jag har redan kommenterat

Frida S: Bra med förtydligande - insåg inte att det kan misstolkas.
  • Mimmi 71

Ja, jag tycker att S&S tråd är för tunn. Hylla Bibbi!!!!!

Muddväv från S&S är däremot min favorit. Även om de har blivit sämre i kvalitén så är de mest prisvärda, med tillräcklig bredd och bra elastisitet för muddar på byxor.

• Mimmi 71
    madebyinferno skrev 2010-02-19 16:26:09 följande:
    Upptäckte att butiken jag handlat från ligger i Västra Frölunda - alltså nästgårds - så maken fick snällt hoppa in i bilen och åka och hämta den Tänk vilken snäll make jag har
    Lycka!
  • Mimmi 71
    Skumboll skrev 2010-02-19 17:28:47 följande:
    Okidoki, då blir det sytråd från Bibbi istället. Det är inte så att du vet vilka färger som matchar med SoS mudd? Och mudden, den noppar inte och så?
    Ärligt talat så är jag inte så "nogräknad". Jag brukar köpa de färger som finns i stora koner. Åtminstone i standardfärgerna gräsgrön, brun, röd, orange.
  • Mimmi 71
    tinni78 skrev 2010-02-19 17:55:34 följande:
    Det går att ha bebisen i bärsele när man syr , jag har en liten kille på 5 veckor som har hängt där några gånger när jag syr.
    Sele använde jag mig också utav när lillemannen var liten. Annars är det inte så dumt med en babyfilt eller baygym på golvet bredvis Tror att min "liten" har blivit skadad för han tycker fortfarande det är kul att gå ned i källaren när mamma syr, trots att han är 2,5 år. En bra leksakslåda är nog lösningen
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd