• ak74

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Nu har jag satt saxen i fordonstyget {#lang_emotions_surprised} Meeen vad jag hade ågren när det gällde att hitta ett kompletterande tyg till de blåa fordonen... Det slutade så simpelt som fordon på både bål och ärmar och kornblå kantband till detta. Jag känner mig som en riktig fegis. Hade tag på ett orange tyg men det kändes alldeles för självlysande. Får kanske prova detta på ett linne...?

Får se om jag får möjlighet att sy ihop tröjan senare i kväll. Nu väntar hårklippning och kvällsmat
  • ak74

Nu... äntligen finns det bilder på mitt nyrenoverade kök i bloggen

• ak74
    Ullerull skrev 2010-03-01 21:08:51 följande:
    Det är ju skitsnyggt med orange till, önskar nu att jag hade lite blå fordon....
    Vi får se... Den är verkligen lysorange, den interlocken jag har hemma. Annars är det fräckt. Jag kanske får släppa loss och vara lite crazy för ovanlighetens skull
  • ak74
    Jalapeno skrev 2010-03-02 21:14:16 följande:
    tricket måste bli att inte se ut som en elefant. Måste växla upp volangerna utan att få alla lager i midjan och överhöfterna. 
    Prova att gör en rundel av planchetter (plastskenor som man har för att staga upp korsetter. Man kan sätta en i fållen längst ner och om man vill en mindre högre upp.
    Sen kan barnen gömma sig under kjolen
    Bibbi har planchetter.
  • ak74
    MillyMollyMandy skrev 2010-03-02 22:26:19 följande:
    Tyvärr inte. En solhatt är sydd av bitar som liknar tårtbitar medans en beppehatt har en stor rundel som ligger uppepå huvudet och sedan kant på sidorna som den i länken www.polarnopyret.se/Shop/Product/ProductDetai...
    En sån hatt sydde jag till tösen för några år sen. Det fanns ett mönster i Ingelise (numera Allt om handarbete) tror det var nr 6/2003.
  • ak74

Nä, nu ska jag i väg och träffa en jobbcoach.

Återkommer i eftermiddag
  • ak74
    MarJoDe skrev 2010-03-03 16:31:26 följande:
    Du kan annars hävsisa till SoS som har ett mönster till Stokkes tripp trapp.
    Har även funnits i något gammalt nr av Allt om handarbete. Bara att leta upp på bibblan för den som är intresserad av mönster
  • ak74
    Mimmi 71 skrev 2010-03-04 08:41:50 följande:
    Åh, så kinkig CPn är ibland Har kämpat i flera dagar för att få den aviga täcksömmen snygg, men inte lyckats. Sömmen blir ok, men inte snygg. Jag har trätt om maskinen ett antal gånger, blåst rent den, ändrat på inställningarna både framåt och bakåt. Nu så bytta jag nålar (visserligen till 90 EL jag brukar i vanliga fall använda 80 EL) och den syr som en dröm Härligt! Ikväll skall det sys igen. Har en del i vårkollektionen som skall bli klart! Sedan har jag en ny modell på jeans som jag vill testa. Själva modellen utgår från mitt vanliga mönster men det är detaljer, fickor och en del skärning som skall ändra. Skall försöka få iväg en beställning till S&S för ar att utöka jeanssortimentet.
    Känner igen det!!! Hade samma problem förra veckan. Jag ändrade alla inställningar som fanns. Till slut fick jag maskinen att sy åtminstone OK. Det var när jag sydde med kantbandsmojängen som det strulade för mig. Nu har jag pressarfotstrycket på 13 eller nått. Har alltid kört på 11 förrut. Jag vet dock fortfarande inte om det funkar att kantbanda svängar. Tror ena nålen hamnar utanför kantbandet då...
    Det har verkligen egna liv de små maskinerna.
    Min OL strulade ju också efter att den varit inne på service. En massa hoppstygn som den aldrig gjort förrut. Efter att ha funderat länge kom jag på att jag skulle prova att byta nålarna. Då hade symaskinssnubben bytt nålar och satt i Inspira-nålar. Då har man lärt sig något nytt om den maskinen. Endast det bästa duger. I med ett par rejäla Schmetz-nålar och maskinen går som en klocka igen  
  • ak74

Jo Mimmi!!

Måste ju berätta att jag drömde om dig i natt. Och jag vaknade med en vision. Om jag kan förverkliga den visionen blir det kjolsömnad idag. Tur att lillkillen är hos dagmamman idag
    Härligt
  • ak74

Fortsätter att spamma

Om man tänkt handla från England ska man göra det nu. Pundet är rekordlågt 10,83.
    Nu kan man väl inte köpa Janome längre men det går fortfarande att köpa andra märken väl?
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd