Mimmi 71 skrev 2010-03-04 08:41:50 följande:
Åh, så kinkig CPn är ibland Har kämpat i flera dagar för att få den aviga täcksömmen snygg, men inte lyckats. Sömmen blir ok, men inte snygg. Jag har trätt om maskinen ett antal gånger, blåst rent den, ändrat på inställningarna både framåt och bakåt. Nu så bytta jag nålar (visserligen till 90 EL jag brukar i vanliga fall använda 80 EL) och den syr som en dröm Härligt! Ikväll skall det sys igen. Har en del i vårkollektionen som skall bli klart! Sedan har jag en ny modell på jeans som jag vill testa. Själva modellen utgår från mitt vanliga mönster men det är detaljer, fickor och en del skärning som skall ändra. Skall försöka få iväg en beställning till S&S för ar att utöka jeanssortimentet.
Känner igen det!!! Hade samma problem förra veckan. Jag ändrade alla inställningar som fanns. Till slut fick jag maskinen att sy åtminstone OK. Det var när jag sydde med kantbandsmojängen som det strulade för mig. Nu har jag pressarfotstrycket på 13 eller nått. Har alltid kört på 11 förrut. Jag vet dock fortfarande inte om det funkar att kantbanda svängar. Tror ena nålen hamnar utanför kantbandet då...
Det har verkligen egna liv de små maskinerna.
Min OL strulade ju också efter att den varit inne på service. En massa hoppstygn som den aldrig gjort förrut. Efter att ha funderat länge kom jag på att jag skulle prova att byta nålarna. Då hade symaskinssnubben bytt nålar och satt i Inspira-nålar. Då har man lärt sig något nytt om den maskinen. Endast det bästa duger. I med ett par rejäla Schmetz-nålar och maskinen går som en klocka igen