-
-
Är ju väldigt dåligt om nya elefanterna är likadana som "jofotexelefanterna" var i början, just tryckta uppepå så att mönstret delar sig. Sånt tyg vill jag verkligen inte ha igen, det är stelt och blir fult när man syr.
Är ju dessutom väldigt tråkigt om hon väljer samma leverantör till det andra tyget med utbåtar på, för jag ville verkligen ha det orangerosa. såå fint, men köper det inte om det är tryckt uppepå. rätt "komiskt" också eftersom hon svarade i sin blogg att tyget inte skulle vara sånt och är gjort i samma butik som "gangstar" vad nu det skulle säga oss...
Delar sig trycket även efter tvätt, ni som har tvättat och torkat?
-
hade även varit intressant om nån som bloggar om tyget sen kan ha med en bild på hur det blir när ni sträcker lite... gillar ju verkligen ubåtarna ... *gråter en skvätt*
-
bakabakalitenkaka skrev 2010-03-03 06:03:58 följande:Det gör det, lite grann. Men jag tror inte det kommer synas så mycket på ett plagg. Jag tycker tyget i sig blev mjukare efter tvätt och torkning.Om man jämför med Jofotex elefanter så tycker jag det här tyget är lite mjukare, motivet är inte lika stelt och spricker inte alls lika mycket. Ska försöka sy till något idag, jag är också nyfiken på hur det ser ut när det är "klart".
det låter bra om det inte är så stelt som jofotex elefanter. Försök få med en bild på hur sömmarna blir vid ex. axlarna. Där brukar det bli fult om trycket är sånt att det delar på sig. och gärna en bild där du drar isär tyget är ju bra om fler får se hur tyget ser ut i verkligheten
ååh, det är så härligt att se lilla snuttan gå i gåstolen. Hon tar sig fram medvetet nu. så mysigt 5,5 månad är hon. jag hoppas min order från stoff och stil kommer snart, för jag vill ha min saxslip så jag kan göra lite dregglisar. hon blir väldigt blöt när hon är i gåstolen nämligen
-
Skumboll skrev 2010-03-03 09:10:31 följande:Shadow: Vilken lite plutt, och redan gå i gåstol! Häftigt! Hur lång tid brukar det ta för SoS?
kan ev. ta lite längre tid nu iom ny katalog, men det stod ju 7 dagar så förhoppningsvis skickade de det efter 7 dagar. de skickar från danmark så det tar någon dag extra, 2-3 dagar tror jag? hoppas vi får våra paket snart
Jag har satt båda mina barn i gåstol sen de kan hålla huvudet stadigt (ca 4mån). Det är en bra plats att variera mellan golvet, babysittern, famnen. och man märker hur glada de blir när de kan förflytta sig själva Iona kan gå i gåstolen men hon kan inte vända sig från mage till rygg, haha
-
vad har du för symaskin? det låter som undertråden är för lös. Det brukar finnas ett litet hjul för trådspänningen. Den sömmen som du beskriver blir likadan för mig, funkar alldeles utmärkt. om det blir för stora / \ så kan det va att du drar i tyget så det matas för forttinni78 skrev 2010-03-03 12:11:51 följande:Jag behöver lite symaskinshjälp, jag har ju tyvärr ingen instruktionsbok till min symaskin men jag tänkte gå till symaskinsaffären imorgon och kanske få hjälp där. Men det är några frågor som ni kanske kan hjälpa mig med så länge.När jag syr vanlig raksöm blir inte undertråden alls fin, det verkar som att den är för lös. Går det att spänna undertråden och hur gör man då, undertråden på den här maskinen ligger lös alltså inte i någon hylsa som det varit på andra maskiner jag har sytt på.När jag syr i mjuka tyger använder jag _/_/_/ sömmen, är det rätt att använda den? Jag tycker inte att den blir riktigt bra för det blir glapp i sömmen så den ser mer ut _/\_/\_. Hur gör man för att justera det?När jag ska starta en söm så står symaskinen ofta och bara tuggar, den matar inte fram så jag får börja en bit in på tyget. Vad kommer det sig att det blir så? Det problemet hade jag även med den andra maskinen som jag använde tidigare.
-
tinni78: men har du inte ett hjul ovanför nålengrejen?, alltså ovanför på högersidan brukar det finnas ett litet hjul för trådspänningen för undertråden. Är det en sån här? www.discountsewingcenter.com/images/Viking230.JPG
-
dyra jeans med "snygga tvättar". man får betala dyrt för byxor som redan är inslitna medan de billiga inte är stentvättade=håller myyycket längre. Förstår faktiskt inte hur folk kan med att köpa ett par jeans för 1000 spänn som har hål osv. och då är jag ändå "bara" 26 årmadebyinferno skrev 2010-03-04 10:53:49 följande:det enda jag sytt de senaste dagarna är jeanslagningar, undrar hur mina bröder bär sig åt för de går sönder i mittsömmen bak och gärna ner längs ena benet iom att det var väldigt dyra jeans börjar jag ju undra varför det är sådan skitkvalite med tanke på att andra betydligt billigare jeans håller tusen gånger längre jämförelsevis!?
-
ak74: urk, låter som en "trevlig" eftermiddag. Förstår känslan.
LumLumLum: känner likadant. Nu jobbar jag visserligen inte men jag har två småbarn att ta hand om. Jag är gift men samtidigt ensamstående...dessutom har kommunen kickat ut alla 15-timmars barn i nästan 2 veckor för att de kom på att de måste skotta taken på sina byggnader...dålig framförhållning! Nåja, på måndag får pojken gå tillbaka så hoppas jag får lite ork över till att sy
-
va gött, nu såg jag att jag också fått mail från Sos hoppas det hinner fram till måndag eller tisdag dåSkumboll skrev 2010-03-05 13:15:51 följande:Woho, nu är mina paket från SoS och minanamnband påväg hem. Surt att behöva vänta över helgen bara...
-
Ja det är konstigt att vår andra hälft påverkar oss så mycket. Idag var jag och köpte barnkläder utan honom. För när han är med så köper jag ingenting pga att han avskyr att gå i affär. Samma problem när jag vill köpa tyg, han fattar inte varför han ska titta på tyget också (är ju bara att titta på skärmen). Jag vill ju att han också ska tycka att det är fint och bli glad av att kunna se det på barnen. Gillar han det inte så blir jag lite sur men samtidigt glad att han säger vad han tycker. spelar ingen roll hur många gånger jag förklarar detta för honom. *suck* (då även fenomenet med att jag blir lite "sur"...)
Nån mer än jag som skäms när ni köper barnkläder? Jag skäms för att jag har så mycket tyg och inte syr kläderna själv...men så kommer det så fina tryck etc. Så nu ger jag mig själv köpförbud på tyg tills jag börjar sy! minst tre byxor till sonen och två tröjor. två par byxor till tösen, ett par sparkbyxor, 5 dregglisar och en mössa! sen kanske jag kan köpa ubåtstyget (fordonstyget har jag ju tyvärr redan förbeställt)
-
kanske bör tillägga att min man inte klagar på min hobby. bara att det är för mycket tyg och vi har inte plats för mer. annars får jag köpa hur mycket jag vill. han köper ju en ny dator nästan varje år för 10-14 papp så....
-
Jalapeno: haha, den listan var lite kul
-
ak74: hamnar vikningen på kantbandet ända ute i tygets ytterkant? för så där får jag (har ingen cp dock) när jag inte viker kantbandet om tyget utan gör den längre ut liksom... förstår du vad jag menar?
-
vad har du för räknare när du kan se från vilken sida besökaren kom?Jalapeno skrev 2010-03-07 08:30:21 följande:jag kollar ju min räknare ibland och ser varifrån människor kommer De kommer i stort sett från gobli, gekko, kokalal och ia nyckelpiga alltså bloggar med mycket hög trafik. De "externa" besöken har ökat i och med tumnagelbilderna och då ser man ju vad man får. Jag satt igår framför en usel film och klickade mig igenom readerlistan så nu länkar jag vidare, typ sist av alla. Till slut kände jag mig så oartig
-
behöver hjälp förresten att hitta en beskrivning.
Jag ska sy en tröja med knäppning fram (kofta) och problemet ligger längst ner i hörnet som blir i knäppningslisten. Man har en besparing och sen ska midjan fållas upp och det blir då fyra lager tyg i hörnet. Hur syr jag så att det inte blir så?!
Jag vet att jag har sett beskrivningar på detta men jag hittar inte och vet inte vad jag ska söka på. (det är ju exakt samma fenomen som hörnet på en filt t.ex.)
-
hittade till slut http://www.husqvarnaviking.com/se/5342.htm# sömnadstekniker>fållar & kanter>Diagionala hörn gött!
-
Jalapeno: ja men då får jag kika, har nyligen skaffat tjänsten från susnet ju Fina kläder du sytt till festen och inte dåligt att få mannen att visa upp guldbyxorna