Inlägg från: Mimmi 71 |Visa alla inlägg
  • Mimmi 71

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Ullerull skrev 2009-12-29 13:57:21 följande:
    finns det några vettiga program till ovannämnda maskin för att göra egna mönster? Det är ju det som är intressant om man ska brodera, om än små broderier, att göra eget, inte vill jag ha det some finns på typ gulliga nallar å så, charmen måste ju vara att designa eget, eller?
    Hmm, kan inte läsa mig till största ramstorlek ifrån din länk, men jag har för mig att den är ungefär som Janome 200E som har en största storlek på 140 x 140 mm och inte är utbyggbar. Detta gjorde att jag förkasta detta alternativet. Redan nu har jag haft användning utav större ramstorlek när jag exv broderar namn på lillemannens kläder. På beställningshoddien broderade jag exv namnet längst med ärmen. Om du vill ha ett billigare alternativ än exv 350E så finns det ju begagnade föregångare som man kan köpa på en symaskinsaffär för ungefär samma peng som ditt exempel.

Lallan har en Brothermaskin (om än lite större) så hon kan säkert svara på hur just Brother fungerar.

Dataprogram kan man köpa för någon tusenlapp och uppåt. Det billigaste alternativet är nog Embird i grundpaket som man sedan kan bygga ut alteftersom. Riktigt stora stygnsättningsprogram går på runt 10 000:-
  • Mimmi 71

Vad roligt det är att det blir mer och mer prat om broderiet här på sytråden. Tidigare tycker jag man varit hänvisad till Sysidan för att prata broderi.

Kanske skall vi starta en broderitråd?

• Mimmi 71
    Jalapeno skrev 2009-12-29 16:29:37 följande:
    jag vill ha en brodermaskin för att kunna sy odd molly inspirerade kläder till mej själv. Jag är för lång och för snål för alla deras kläder. vill ha vill ha vill ha Sen vill jag förstås ha en coverlock också, även omd et är ännu svårare att motivera när jag nu har en maskin med coverfunktion.
    "Soon to be" hemma hos mig. Gjorde några söta barntunikor till marknaderna med min 9 mm breda dekorsöm. Rosa/röd-rutiga med limegrön dekor. I vuxenmodell till mig själv får det blir limegröna broderade blommor nu när jag kan göra detta

Jag är också alldeles för snål för snygga Odd Molly, men för lång? snarare för bred
  • Mimmi 71
    Ullerull skrev 2009-12-29 16:15:46 följande:
    Tänker så här:Om jag kan få med lite broderi i en ba basmaskin så kör jag på det, men att lägga ut massor med pengar på en broderimaskin gör jag inte, det finns andra hål att stoppa pengarna i...soon to be gräsmatta och stenmur tex! Gör ju en del applikationer och det skulle vara kul att kunna tex göra ögon, snygga små stjärnor i kanten av en tröja tex och till detta borde ju denna duga OM det går att få tag på sådana broderier vill säga,det är väl lite det jag undrar för jag hade absout ingen användning av det om det inte finns broderier att tillgå. MEN det viktigaste är att det är en hyffsad basmakin. här en en annan länk..www.brother.se/g3.cfm/s_page/64510/s_level/23...
    OK! Hängde inte riktigt med om att det var en basmaskin du var ute efter i första hand. Då skall du nog kolla med Lallan iallafall, för även om hon har en större variant så är de kanske rätt lika på den biten. Här är hennes blogg, så kan du kanske ta direktkontakt med henne.

memlin.blogspot.com/
  • Mimmi 71
    Jalapeno skrev 2009-12-29 16:57:15 följande:
    u've met me. Jag är både för lång o för bred. i synnerhet precis just nu.... Mimmi 71 skrev 2009-12-29 16:40:52 följande:
    Grön av avund, faktiskt. kolla friskyfrogs blogg. Hon gjorde för länge sen en tunika med grafiska runda mönster på rutig botten. Precis hur snyggt som helst.
  • Mimmi 71
    Jalapeno skrev 2009-12-29 16:57:15 följande:
    Grön av avund, faktiskt. kolla friskyfrogs blogg. Hon gjorde för länge sen en tunika med grafiska runda mönster på rutig botten. Precis hur snyggt som helst.
    ¨

Jag hittade den! Helt underbar tunika och en underbar blogg - tack för länken!

Jag antar att det blir en hel del sådant och en hel del inredningsdetaljer exv broderat vitt på vitt (jag är inte riktigt lika 70-tal som du är, vi har bla målat våra furutak vita ) förutom en del broderier på barnkläder. Men massa färger är inte jag så mycket för - idag sydde jag ett tåglok som egentligen skall ha 9 färger men hos mig blev det bara 5 - 2 gröna, grått, vitt och svart. Så här i efterhand så kunde jag minskat ned till 1 grön färg inser jag
  • Mimmi 71
    78Misan skrev 2009-12-30 17:27:02 följande:
     jag hatar min kepsramningsstation 
    Nu igen?
  • Mimmi 71
    ak74 skrev 2009-12-30 17:04:34 följande:
    Jag ska ju gå en kurs i mönsterkonstruktion har jag tänkt mig. Vi får lite bidrag från arbetsgivaren för att kunna gå lite olika kurser nu när vi ska lägga ner...Antingen blir det en helgkurs på tillskärarakademin som kostar ca 3500 kr eller så finns ju klädskolan som tar 4500 kr. Klädskolan är på distans så man läser i sin egen takt. Tillskärarakademin låter väldigt bra men då får jag räkna med att lägga på ca 2000 kr i resekostnad. Är det någon som vet något om mina alternativ? Vad som är bra resp dåligt med dem?www.tillskararakademin.se/kurs/helg/monsterko...www.kladskolan.se
    Jag skulle nog föredra tillskärarakademin. Så himla spännande - tyvärr räcker inte min tid till annars skulle jag göra dig följe. Kanske kan det få bli en sommarkurs för min del någon gång i framtiden. Mtp att sambon har fått stå ut med mitt nya maskinköp så måste jag börja samla poäng så jag ligger på plussidan igen
  • Mimmi 71
    Lokatt skrev 2010-01-01 15:29:29 följande:
    nån här som vet skillnaden mellan en Bernette overlock modell 334D och en 334DS ? Den senare borde vara nyare eller? Törs man köpa in en såpass gammal maskin?
    Jag vet inte riktigt vad det är för skillnad på de bägge maskinerna men annars så kan jag rekomendera Berninas OL. Jag har en urgammal 004D som syr helt underbart.
  • Mimmi 71

Idag har det varit storstädning och ommöblering i systugan. Jag måste erkänna att jag älskar förändringar och att möblera om är toppenkul! Nu står allla mina fyra maskiner på var sin plast nere i systugan och datahörnan är uppsnyggad så det är rent och snyggt där också Ett skrivbord skall skickas på tippen och lite symaskinskartonger skall upp på vinden, nu är det luftigt och snyggt igen. Imorgon får det bli lite städning av tyggarderoberna också. Snart är det dags för lite god mat, umgänge med resten av familjen samt myskväll.

Lite resultat av "Pärlans" arbete kan ni hitta "ni vet var".

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd