Sytråden spinner vidare - röd tråd
Ullerull skrev 2009-12-29 13:57:21 följande:
finns det några vettiga program till ovannämnda maskin för att göra egna mönster? Det är ju det som är intressant om man ska brodera, om än små broderier, att göra eget, inte vill jag ha det some finns på typ gulliga nallar å så, charmen måste ju vara att designa eget, eller?
Hmm, kan inte läsa mig till största ramstorlek ifrån din länk, men jag har för mig att den är ungefär som Janome 200E som har en största storlek på 140 x 140 mm och inte är utbyggbar. Detta gjorde att jag förkasta detta alternativet. Redan nu har jag haft användning utav större ramstorlek när jag exv broderar namn på lillemannens kläder. På beställningshoddien broderade jag exv namnet längst med ärmen. Om du vill ha ett billigare alternativ än exv 350E så finns det ju begagnade föregångare som man kan köpa på en symaskinsaffär för ungefär samma peng som ditt exempel.
Lallan har en Brothermaskin (om än lite större) så hon kan säkert svara på hur just Brother fungerar.
Dataprogram kan man köpa för någon tusenlapp och uppåt. Det billigaste alternativet är nog Embird i grundpaket som man sedan kan bygga ut alteftersom. Riktigt stora stygnsättningsprogram går på runt 10 000:-