• Anonym

Fler som lider av extrem hypokondri?

Jag vet att det funnits flera hypokondritrådar tidigare men har inte kyckats hitta någon nu, så därför startar jag en egen.
    Jag har lidit av en fruktansvärd hypokondri sedan jag blev gravid med min äldsta dotter. Ångesten och oron har främst handlat om cancer och ALS.
    För mig går det i perioder litegrann. Det kan vara bra ett tag och så plötsligt upptäcker jag något (en knöl, smärtor, muskelryckningar tex) och så är det kört igen...
    Nu mår jag fruktansvärt dåligt igen och undrar om det finns någon mer som lider av oro för olika sjukdomar? Kanske kan vi stötta varandra?

• Svar på tråden Fler som lider av extrem hypokondri?
  • Anonym

Puffar upp. Ingen alls som oroar sig över sjukdomar?

• Anonym

Hej! Jo, här har du en till, men du kanske har släppt tråden nu?

• enannandelavanna

Här är ytterligare en! Hoppas att ni fortfarande har intresse!

Jag är inne i ett riktigt skov nu och skulle verkligen behöva ventilera!

kram
    Anna

• Anonym (Hypo)

Hej här är en till!

27 år varit hypokondrisk i flera år men det går i skov. Mina största rädslor als och cancer. Haft symtom på båda. Just nu har jag börjat noja över några svullna lymfkörtlar, jag haft en längre tid, trots att jag för ca 2 månader sedan varit på vc och han bedömt dem som helt normala. De senaste halvåret har jag haft tumör på revben(lipom enligt läkaren) blygdläppscancer(har knölar i ena blygdläppen som jag haft i 9 år, som enligt läkaren är cysta) men som jag nu befarar har blivit elakartat,  lymkörtelcancer, levercancer, bröstcancer och en hjärntumör(haft huvudvärk varje morogn i ca 1 veckas tid). Jag har som sagt varit på vc och läkaren har kännt igenom lymfkörtlar och bröst utan att bli oroad. Samt tagit leverprover och sköldkörtelprover som varit normal. Men nu tänker jag bara att cancern är i kroppen och håller på å sprida sig {#lang_emotions_cry} jag håller på och bli vansinnig är dessutom gravid i v.34. Och mitt blodtryck har varit högt och stigt i slutet något som jag tänker beror på cancern.

Det där med lymfkörtlarna skrämmer skiten ur mig för en är som en böna/mandel lång och överallt läser man att vuxna inte ska känna lymfkörtlar om inte man har infektion. Så trots läkarens säkerhet kan jag inte släppa detta. Är och undersöker dem titt som tätt dör att se om de växt.

• enannandelavanna

Hej Hypo, vad roligt att någon svarar!

Jag har haft lymfkörtlar som man känner hela mitt vuxna liv! De är inte svullna, men de känns. Jag förstår dock precis hur du känner och tänker! Är själv inne i en riktigt jobbig period nu. Tror att jag har lymfcancer/leukemi och/eller gyncancer :(
    Har också varit i kontakt med sjukvården *ett flertal* gånger men litar inte på dem, utan hakar istället upp mig på saker jag läst på olika forum på internet. Har haft sån ångest denna vecka så jag knappt varit människa!

Angående din hjärntumör, är det inte så att man ofta får ont i huvudet när man är gravid?

• enannandelavanna

PS, det där med att lymfkörtlar inte ska kännas tror jag är en internetskröna :)
    Jag har precis som du varit hos flera olika läkare med diverse knölar, och ingen av dem har ansett lymfkörtlar vara något alarmerande!

Men själv är ju jag som sagt också helt vettskrämd just nu, så jag vet så väl hur du känner dig. Känns i alla fall bra att det finns människor som förstår en därute (även om jag såklart önskar att folk fick må bra och slippa den här skiten!)
    Jag är f ö 25 så vi är jämnåriga.

• Anonym (Hypo)
    enannandelavanna skrev 2010-02-25 08:11:43 följande:
    Hej Hypo, vad roligt att någon svarar!Jag har haft lymfkörtlar som man känner hela mitt vuxna liv! De är inte svullna, men de känns. Jag förstår dock precis hur du känner och tänker! Är själv inne i en riktigt jobbig period nu. Tror att jag har lymfcancer/leukemi och/eller gyncancer :(Har också varit i kontakt med sjukvården *ett flertal* gånger men litar inte på dem, utan hakar istället upp mig på saker jag läst på olika forum på internet. Har haft sån ångest denna vecka så jag knappt varit människa!Angående din hjärntumör, är det inte så att man ofta får ont i huvudet när man är gravid?
    Tack för ditt svar. Nej jag tror inte att lymfkörtlar man känner i sig är farligt, läkaren känner ju lymfkörtlar som en annan inte gör i storlek av ett riskorn men mina är ju större än så! Ena är som en mandel/böna fast smalare och 2 st som små russin. Hur känns dina? Jag vet inte om huvudvärk och graviditet men smärtan + oron driver en till vansinne... Varför tror du att du har lymf/leukemi/gyn cancer? Vet exakt hur det är och haka upp sig på det man läser i internetforum Jag söker information för att bli lugn men det har alltid en tendens och göra mig ännu mer orolig....
  • enannandelavanna

Hej igen :)

Mina är väl också som mandlar ungefär, och de känns om jag trycker runt käkbenen. Oroar mig dock inte så mycket över det eftersom jag har känt dem typ hela livet. Jag vet hur fruktansvärt hemskt det är att "haka upp sig" på såna här saker, men du, du har blivit undersökt, lita på läkaren! Säger jag som verkligen inte lever som jag lär... {#lang_emotions_wink}

Jag äter ju antidepressiva för min hypokondri, och sen jag började med dem har jag börjat svettas på natten innan mens, och ja dum som man är googlar man ju och får direkt cancer slängt i ansiktet :(
    Jag (som just sa åt dig att lita på läkaren ;) ) har ju varit i kontakt med sjukvården 4 gånger angående det här, och de säger att det är medicinen och/eller hormoner (vilket jag också i rationella stunder köper eftersom detta kom som ett brev på posten när jag började medicinera, men när ångesten slår till vet du hur man är: man kan bara tänka på det värsta möjliga alternativet!)

Sedan var det min gyncancer: har haft menstruationsrubbningar och har gyntid i april...blä..

Det är verkligen sant att google kan vara en förbannelse. Jag menar, jag har varit i kontakt personligen med sjukvården FYRA GÅNGER, men har ändå fastnat helt på nåt inlägg i ett forum där någon nisse skrev något som inte ens var riktat till mig (det var nån annan som frågade om liknande symptom) Blir så trött på mig själv!!!

Du, en sista tanke ang. din huvudvärk: det är ju också vanligt just att man vaknar med det om man spänner sig/gnisslar tänder eller liknande!

Oj det här blev långt! Undrar om vi får några fler med oss snart, eller om det bara är vi som är hypo just nu {#lang_emotions_undecided}

/Anna

• Anonym (en till)

Här är ännu en!
    Känner igen mej i allt ni skriver, precis så känns det! En oro och ångest som flyttar från det ena kroppsliga symtomet till det andra.

Nu just oroar jag mej för bröstcancer, för jag fattar inte hur man skall kunna veta om man har en knöl i bröstet eller inte. När jag ligger på rygg och känner på brösten så känner jag en massa oregelbundna knöligheter. Det är allt från mindre till större knölar, strängar och allt möjligt. Jag har rätt små bröst så alla konturer av bröstkörtlarna känns väldigt tydligt. Jag har kollat brösten med ultraljud flera gånger och allt har sett normalt ut, senast för tio månader sen. Hur ska brösten kännas egentligen? Kan ni hjälpa mej? Hur känns era bröst? Är dom jämna eller känner ni också knöligheter?

En annan sak som oroar mej lite också är mina lymfkörtlar som jag har i nacken och strax under käkleden. Dom känns väldigt tydligt. Dom i nacken är som ärtor ungefär men dom under käklederna är större, ungefär som mandlar. Det som lugnar mej lite ändå är att jag känt av dem väldigt länge, många år, så det borde väl ha blivit värre vid det här laget om det är nåt farligt?

Skönt att man inte är ensam, att det finns andra likadana där ute!

• Anonym (Hypo)
    Anonym (en till) skrev 2010-02-25 20:45:26 följande:
    Här är ännu en!Känner igen mej i allt ni skriver, precis så känns det! En oro och ångest som flyttar från det ena kroppsliga symtomet till det andra. Nu just oroar jag mej för bröstcancer, för jag fattar inte hur man skall kunna veta om man har en knöl i bröstet eller inte. När jag ligger på rygg och känner på brösten så känner jag en massa oregelbundna knöligheter. Det är allt från mindre till större knölar, strängar och allt möjligt. Jag har rätt små bröst så alla konturer av bröstkörtlarna känns väldigt tydligt. Jag har kollat brösten med ultraljud flera gånger och allt har sett normalt ut, senast för tio månader sen. Hur ska brösten kännas egentligen? Kan ni hjälpa mej? Hur känns era bröst? Är dom jämna eller känner ni också knöligheter?En annan sak som oroar mej lite också är mina lymfkörtlar som jag har i nacken och strax under käkleden. Dom känns väldigt tydligt. Dom i nacken är som ärtor ungefär men dom under käklederna är större, ungefär som mandlar. Det som lugnar mej lite ändå är att jag känt av dem väldigt länge, många år, så det borde väl ha blivit värre vid det här laget om det är nåt farligt?Skönt att man inte är ensam, att det finns andra likadana där ute!
    Jag kan bara svara att de som känns under käken tror jag ska vara där. Sedan har jag en mer mot nacken som ett russin, en på mitten sv halsen som ett russin och en på andra sidan halsen som en böna/mandel(det är den som skrämmer skiten ur mig vet inte exakt hur länge jag haft den och om den vuxit )
    Angående brösten så undrar jag samma sak, jag tycker jag känner flera knölar och strängar. Enligt läkaren på vc så var det helt normal bröstvävnad. Jag tycker dessa knölar känns ännu tydligare då man har tvål och känner i duschen Helt omöjligt och veta ju....men du som har gjort flera UL behöver ju inte oroa dig. Får jag fråga varför du gjort det?
Svar på tråden Fler som lider av extrem hypokondri?