• Fru Orange

Forts. VI som plussade efter ivf i Maj/Juni Del 3

Som jag har förstått det så är det bara att dricka mycket mot vatten i kroppen, ska tydligen hjälpa till att driva ut lite - sen kan man ju alltid testa annat vattendrivande som té eller något annat. Skulle gissa att om jag inte drack så mycket som jag gör skulle jag ha svullnat upp ännu värre än jag redan har.

Vad bra att ni pratar om gratisboxen, den hade jag alldeles glömt . Men den går ju att fixa för oss när vi är på BB, maken ska i alla fall ner på stan då och köpa bilbarnstolen.
    Men idag fick jag i alla fall klart att jag får ledigt 4 och 5 januari så då åker vi till Sundsvall om jag hittar ett bra hotell , då blir det IKEA och äntligen byrå till sovrummet . Och självklart lite annat smått och gott, t ex skötbord...

Idag har vi firat kalas här hemma, nu har jag inga minderåriga barn längre - i alla fall inte under de närmsta två månaderna - min lilleman fyllde 18 idag. Så idag har vi ätit go'middag, plankstek på hotellet , den är inte fy skam - de har en lite speciell kocka där så allting får sin egen "touch". Så den unge gossen har suttit och druckit cider och vi andra drack läsk, storebror gillar inte öl till maten, maken har jour och jag ska ju inte dricka .

Syssling: Skönt att höra att lill-pojken er mår bra! Måste bara få fråga, phemothorax måste vara samma sak som pneumothorax? Satt och surfade runt lite och det var det enda jag kunde få fram att det är spontan lungkollaps.
    Gott för er att få komma till ett annat sjukhus där ni trivs bättre - det gör ju hela situationen lättare! Önskar er alla tre en riktigt GOD JUL {#lang_emotions_tomte} ifall du inte är inne!!! Många varma kramar

MissLillis: Vad gulligt med lillpojken!!! Barn är så härligt spontana - men det måste vara en inbjudande vagga

(¯`°?.¸♥Nu vågar jag börja hoppas♥¸.?°´¯)
  • Fru Orange

Vi ska ju inte göra om i E.T.:s rum förrän h*n har kommit till världen, maken vill absolut ha barntapeter och då känns det bättre att vänta så vi vet vilket kön vi inreder till, däremot håller jag på med garderoben och alla kläder. Har plockat fram det mesta av de kläder som pojkarna hade när de var små , så vi har en bra start - har dock konstaterat att ett par bodys till behöver vi i stl 50-56.

I Jämtlands läns landsting blir man erbjuden ett UL och det är vecka 18-19, alltså rutin-UL, oavsett... Finns inga privata kliniker att gå till heller, en men den lyder under landstinget ändå, det är våra landstingspolitiker som har bestämt det så.

• Fru Orange

Syssling: Härligt att höra att lill-grabben kämpar på och växer fint! Mysigt att få sitta med honom och börja amma - det är äkta kvalitetstid {#lang_emotions_sunny}.
    Och inte stavar du som en kratta heller men jag tror att det är det engelska namnet på det, hittade din stavning också men bara engelska sidor och några andra spännande språk {#lang_emotions_dreamer}. Kanske är det så också att olika läkare använder sig av olika benämningar, i detta avlånga land så vet man ju aldrig .
    Många varma kramar {#lang_emotions_nalle}

sol: Jag mår bara fin-fint, det är bara maken som genast blir alldeles uppstressad, det har kliat nu totalt tre ggr på min mage idag och anledningen till att jag vet det är för att jag ju naturligtvis har tänkt på det idag . Ska byta piercing nu i naveln till en ring istället då denna börjar bli lite kort , magen är uttänjd på något vis ...
    Jättegulligt av dig att kolla upp det åt oss! Tack så mycket! {#lang_emotions_flower}

• Fru Orange

sol: På babycenters hemsida står det att man ska inte bli förvånad nu när bebisen kommer att röra sig mindre då utrymmet är så trångt så det blir mer det som du beskriver, buffar och rörelser - någon gång ibland kan man känna en rejäl spark men det är inte som förut.

vera: Är så avundsjuk på TUL - skulle också vilja göra {#lang_emotions_wink}...

Vår liten har lagt sig med huvudet ner och är bara rörlig, får se om vår vikarie-BM kommer fram till samma resultat men jag tror det då kissnödigheten nu är hemsk , kan gå var 20:e minut.
    Har en del sammandragningar men inte så mycket och inga som gör ont så jag har klarat mig bra i det fallet.
    Själv längtar jag förvisso till E.T. bestämmer sig för att titta ut men det är inte någon brådska för min del - älskar att vara gravid och ska njuta så mycket jag kan nu trots alla krämpor och att jag inte orkar göra något {#lang_emotions_sunny}. Totalt slut efter gårdagen, då kokade vi lite saft, tvättade ett par maskiner sen är det kört - var tvungen att ta till kryckorna när jag vaknade i natt och skulle gå på toa, höfterna bär inte. Men så rör h*n sig där inne eller börjar hicka, då är allt det onda glömt .

MissLillis: Härligt med komplimanger !

• Fru Orange

Grattis Popcornpysen till era två små! Usch att det ska vara så dramatiskt men nu är de ute i världen och jag hoppas att allt är bra med er alla tre. Många kramar

• Fru Orange

Kollar järnvärde och lämnar urinprov varje gång vi är hos BM och som ni vet är vi ju där ganska ofta...

• Fru Orange

Vanillie: Har du inte läst den där broschyren om hur många gravida kvinnor det är som dricker alkohol? Det är skrämmande stor procent . Efter jag läste den så måste jag säga att det är konstigt att de inte tar upp frågan mycket tidigare.

Berättade jag det förresten att vår vikarieBM sa att det är ingen idé att känna hur bebisen ligger än eftersom den har så mycket plats att röra sig än så länge och det är långt kvar tills den kommer att lägga sig med huvudet neråt . Och eftersom det var så kunde det också vara svårt att hitta hjärtljuden... Vi har åsikter om vår ordinarie BM men denna kanske skulle ta och läsa på lite...

• Fru Orange

Vanillie: Hon hade ju inte ens läst igenom vår journal, då hade hon ju sett att E.T. legat med huvudet neråt i mer än fem veckor... Suck! Och att påstå att det finns gott om utrymme för bebisen när man är i vecka 32 - det är ju bara att läsa var som helst på nätet så hittar man info om att nu börjar det bli trångt för våra små och det är anledningen till att vi känner av dem mindre. Det hon menade var ju att det inte var någon idé att känna just för att liten har så mycket utrymme fortfarande att röra sig på och så vitt jag vet så är inte det sant.
    Har en kompis vars första tös kom ut baklänges, de gjorde ett vändningsförsök men det misslyckades så de var planerade för kejsarsnitt men så satte värkarna i gång och tydligen så låg hon så pass bra till ändå att det inte var några problem för henne att ta sig ut .
    Det där med olika åsikter - det är ju precis samma sak inom hela IVF-världen, du kan få två läkare på samma klinik och säga helt olika saker om precis samma sak och eftersom det är så är det inte så konstigt att olika kliniker agerar så otroligt olika.

Visst är de idioter de som dricker under graviditeten - jag kan inte förstå att man vill göra det alls... Men det finns alltför många som tänker annorlunda . Vi har ett par gamla bekanta där de drack och var ute och festade som vanligt när de väntade sin första (riktigt otäckt) och det spelade inte någon roll vad man sa - de brydde sig inte, de hade ju låtit bli att dricka den veckan det var som mest kritiskt för bebisen sa de... Vilken vecka nu det är (har missat den). Den pojken har i alla fall tydliga alkoholskador, vi sa upp bekantskapen med dem för det finns folk man vill umgås med och så finns det folk som man kan vara utan!

• Fru Orange

sol: Ja, det var tur du förtydligade "det" för jag var övertygad om att du menade om urinprovet och fattade inte varför hon skulle fråga om det

• Fru Orange

Popcornpysen: Skönt att det gått bra för lill-tösen med lungan , kan inte ens föreställa mig hur jobbigt det måste vara att se dem ligga i kuvös med andningshjälp när de är så små. Min grabb var i alla fall 16 när han drabbades av sin pneumothorax.
    Kul att det börjar komma i gång lite med mjölken och att båda klarar sin andning själva.
    Vad är skillnaden på cpap och respirator???

Herr Hagelin: Nej, hon var ju inte det men nu går vi och sover tycker jag, fru trött nu...

Svar på tråden Forts. VI som plussade efter ivf i Maj/Juni Del 3