• mukko

Hur nattar ni er 1-åring?

Undrar hur ni gör när ni ska natta er lilla som är runt 1 år??

Nattningen har varit ganska smidig förut, vår dotter är 14 månader och har somnat i famnen till nattvällingen eller efter lite vaggande i kanske 10 min. Men nu har nattningen sen en tid tillbaka blivit ett riktigt helvete!

Hon vill inte sova!!!!!! Tar 2 timmar och slutar nästan alltid med att jag tappar tålamodet så nattningen känns inte alls kul...:(

Hur gör ni? Någon nattningsmetod ni tycker man ska prova? Ska man inte låta de sova lika länge på dagen kanske?

Skulle vilja börja natta i sängen men det är omöjligt hon tror vi ska busa och klättrar sen ner och går därifrån när hon tröttnat på en tråkig mamma som ligger å sjunger vaggvisor..

Hjälp mig snälla för jag håller på att bli gaaaaaalen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Hur nattar ni er 1-åring?
  • cicci85
    pojkens skrev 2009-12-05 19:10:42 följande:
    från vilken ålder har ni lärt dem att somna själva, om jag får fråga? Jag måste tro att det är rätt individuellt ändå hur barn somnar. Min son kan somna "själv" dvs inte i famnen. Men han är så aktiv så att även när han är supertrött vill han inte sova. Han vill upp och leka. Och i perioder, nu under sista månaden, så har han börjat bli så hysteriskt ledsen att det är omänkligt att inte plocka upp honom och krama på honom. Eller låter ni alla era små står och skrika och gråta hystersikt till de somnar av princip?
    Jag har inte lärt min son att somna själv, har funkat att bara lägga ner honom sen han va ca 8 mån, innan det ammades han eller vaggades han till sömns. Har alltid plockat upp honom om han börjat gråta.
  • mukko

Tack för alla bra råd!!!!! Har varit lite sjuka så inte hunnit kolla förrän nu! Ska kolla upp den där whisper-metoden...

Vill verkligen att hon ska lära sig somna själv för då kanske hon inte vaknar 100 gånger per natt heller?!? och sova i egen säng vore toppen!

Har så svårt att höra henne gråta bara..man kanske får förbereda sig på några sömnlösa nätter medan man för in de nya rutinerna?

Hon sover 2 timmar på dagen, oftast mellan 12 och 14 och vi nattar henne kl 20 och hon vaknar kl 8. Kanske hon sover för länge? Nu har vi försökt några ggr till natta i vår säng men det går verkligen inte, hon vill inte sova, vill aldrig sova, bara leka leka leka hur trött hon än är.

• Kaka

Våra nattningsrutiner har också ballat ur totalt. Vår tjej är ett år och fram till 8 månder somnade hon själv i sin spjälsäng utan bekymmer. När hon lärde sig att resa sig så va det slut på de lätta. Hon står i sängen och skakar den (vysan lull tassar) alternativ far runt och drar i speldosan eller bökar runt i täcket. Håller men henne i famnen så ser hon till att spraka lite med ett ben eller något så att hon inte somnar. Tar vanligtvis ett par timmar att få henne att sova så nu har vi slutat försöka. Hon får sitta med oss i vardasrummet tills hon somnar/alt vi går och lägger oss. Jag är meveten om att vi måste ta tag i och försöka få rutinen med nattning att funka men när man blir väckt var annan timme hela natten och dessutom jobba heltid är man inte helt sugen på att spendera hela kvällen med en arg bäbis som inte vill sova. Gissar att hon är så nyfiken så hon är rädd att missa någon om hon somnar.

• Lantani

Sonen har från kanske 5 månaders ålder somnat själv i sin säng.

Nu ser kvällsrutinerna ut såhär:
    Pyjamas vid 18
    Välling i famnen precis innan läggdax
    Lägger ner honom i sängen och säger god natt, går ut ur rummet, oftast somnar han inom 10 minuter själv. Ibland kan det vara att han är lite ledsen och då är det oftast bara att gå in klappa honom på kinden och säga god natt igen och sen gå ut.

Glömmer man vällingen så får man verkligen höra det, då gallskriker han.

• MsLili

Nattar honom som jag gort sedan han var 3 månader, han fyllde 1år igår och de funkar jätte bra.

Börjar kl 18-18.30
    - Badas (var tredje dag)
    - Pyjamas
    - Välling
    - Somnar själv i spjälsängen med nappen runt kl 19.00

Sover hela natten fram tills ca kl 7.00-8.00

• BaraLillaIda

Vi har gjort så att när vi ska lägga lillan som nu är 2 år så lägger vi henne i sin säng så ligger jag eller pappa bakom och håller om henne. Innan somnade hon på 5 min men nu tar det ca 30 min men det funkar och hon somnar.
    Jag skulle heller aldrig lägga min dotter så om hon blir så lessen. Jag tycker inte att barn ska gråta sig till sömns. Barn behöver trygghet när dom ska sova. Bättre trygghet än mamma och pappa finns inte !

• 0mim

Tycker att våra läggrutiner fungerar bra.
    ca 19.00 Välling
    När vällingen är slut är det kissa (och bajsa) på pottan, tandborstning och pyjamas på. Sedan lägger vi sonen i sängen, oftast ligger han o tjoar o leker med nallarna en stund och somnar sedan själv. Händer också att han somnar bums han har fått napp och "snuttis" eller att han ställer sig upp och inte alls vill sova. Vill han inte sova sitter vi inne hos honom och lägger ner honom tills han somnar, kan ta mellan 2- 40 min. Men jag tror det är viktigt att de har ungefär samma läggtid varje kväll. Han sover till ca 9.00 på morronen.

• Kaka

Verkar som napp är gmensamt för alla som det fungerar enkelt för. Vår skrutta tar inte napp och blir inte sömning av välling (som hon inte gillar speciellt mycket). Mao är det bara bröstet som gäller och det är nog det som gör det svårt att somna själv i spjälsäng kanske.

• Fnoset

Samma här, ingen napp. Och hon gillar inte välling. Det gör det svårare!

Än så länge ammar jag henne tills hon varvat ned, sen somnar hon antingen vid bröstet eller med ryggen mot min mage. Men inte "själv" eller i egen säng. Jag bär över henne till hennes spjälsäng när hon somnat eller i alla fall är väldigt sömnig. Jag tänkte sluta "gos-amma" efter nyår, det blir nog en fight. Men ibland måste man ta en fight, tror jag. Så länge jag är trygg i att det är bäst för oss båda och att hon klara av det tror jag att jag kan förmedla den tryggheten till henne.

• allt och lite till

jag har alltid sen han var liten kört med 15 min metoden och den har funkat.
    han har nu vid 1 år och 8 månader vanlig säng och han lämnar den inte när vi lägger han.
    han skriker om han inte är mkt mkt trött men vi ger han 5-10 min sen sover han djupt.
    jag har alltid kört med det och det funkar! =)

Svar på tråden Hur nattar ni er 1-åring?