• mukko

Hur nattar ni er 1-åring?

Undrar hur ni gör när ni ska natta er lilla som är runt 1 år??

Nattningen har varit ganska smidig förut, vår dotter är 14 månader och har somnat i famnen till nattvällingen eller efter lite vaggande i kanske 10 min. Men nu har nattningen sen en tid tillbaka blivit ett riktigt helvete!

Hon vill inte sova!!!!!! Tar 2 timmar och slutar nästan alltid med att jag tappar tålamodet så nattningen känns inte alls kul...:(

Hur gör ni? Någon nattningsmetod ni tycker man ska prova? Ska man inte låta de sova lika länge på dagen kanske?

Skulle vilja börja natta i sängen men det är omöjligt hon tror vi ska busa och klättrar sen ner och går därifrån när hon tröttnat på en tråkig mamma som ligger å sjunger vaggvisor..

Hjälp mig snälla för jag håller på att bli gaaaaaalen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Hur nattar ni er 1-åring?
  • pojkens
    Buddaboll skrev 2009-12-05 16:42:52 följande:
    Anser inte detta som skryt i denna tråd, utan snarare att man har lärt sina barn att somna själva från de är små, och då är de trygga med det.
    från vilken ålder har ni lärt dem att somna själva, om jag får fråga?
    Jag måste tro att det är rätt individuellt ändå hur barn somnar. Min son kan somna "själv" dvs inte i famnen. Men han är så aktiv så att även när han är supertrött vill han inte sova. Han vill upp och leka. Och i perioder, nu under sista månaden, så har han börjat bli så hysteriskt ledsen att det är omänkligt att inte plocka upp honom och krama på honom. Eller låter ni alla era små står och skrika och gråta hystersikt till de somnar av princip?
  • Eisa
    pojkens skrev 2009-12-05 19:10:42 följande:
    från vilken ålder har ni lärt dem att somna själva, om jag får fråga? Jag måste tro att det är rätt individuellt ändå hur barn somnar. Min son kan somna "själv" dvs inte i famnen. Men han är så aktiv så att även när han är supertrött vill han inte sova. Han vill upp och leka. Och i perioder, nu under sista månaden, så har han börjat bli så hysteriskt ledsen att det är omänkligt att inte plocka upp honom och krama på honom. Eller låter ni alla era små står och skrika och gråta hystersikt till de somnar av princip?
    Jag skulle aldrig lära min son somna själv om han blev sådär ledsen.

Jag vet inte, man testar att lägga i egen säng och antingen funkar det eller så funkar det inte. Sen testar man igen osv. Nån gång går det.

Nu fattar han bara att säng = sömn och lägger sig tillrätta direkt.
  • MinNatalie
    från vilken ålder har ni lärt dem att somna själva, om jag får fråga? Jag måste tro att det är rätt individuellt ändå hur barn somnar. Min son kan somna "själv" dvs inte i famnen. Men han är så aktiv så att även när han är supertrött vill han inte sova. Han vill upp och leka. Och i perioder, nu under sista månaden, så har han börjat bli så hysteriskt ledsen att det är omänkligt att inte plocka upp honom och krama på honom. Eller låter ni alla era små står och skrika och gråta hystersikt till de somnar av princip?
    Innan vår dotter föddes pratade vi om att hon skulle sova emellan oss...men när hon var född så kände vi båda att det var för riskabelt att ha henne i sängen när vi sover. Så hon sov i sin säng som är i vårat sovrum sen hon var nyfödd (dag 1)....Det har inte varit några problem alls med det, och för övrigt så är det inte ens rekomenderat att spädbarn ska sova i samma säng som föräldrarna.
    Eftersom hon är van vid att sova i sin egen säng så har vi aldrig upplevt några protester kring nattningen öht.
    Har hon varit sjuk så har hon däremot sovit i vår säng med EN av oss vilket är jag. Då får sambon sova i soffan trots att vi har en stor säng, men för allas bekvämlighets skull.
  • MalinEddie

Sonen är snart 1 år. Vid 18.00-18.30 ger vi honom välling i famnen. Sedan lägger vi honom i spjälisen. Han somnar själv. Innan detta har han badats, fått ny blöja och pyjamas. Tills för inte så länge sedan masserade vi honom också. För ett tag sedan använde vi PU/PD från babywhisper på nattuppvaken vilket funkade klockrent här så nu sover han hela nätter. Om du TS vill använda en metod, kolla in babywhisper! Den är snäll till skillnad från "gråta sig till sömns ensam" metoderna. Om du vill veta mer finns det länkar som beskriver metoden. Min dator är seg nu och jag kan av nån anledning inte kopiera men gärna senare{#lang_emotions_smile}Tassmetoden är också bra.

När dottern var 1 år hade vi samma rutiner som sonen innan läggning men hon somnade inte själv utan vi låg brevid henne tills hon somnade. Oftast tog det 10-15 minuter av kramar innan hon somnade in{#lang_emotions_smile} Vi tog varannan kväll och det var mkt mysigt. Hon började somna själv när hon var 2 år lätt som en plätt. Barn är ju olika och man ska ju göra vad som känns i hjärtat.

• morrontrött

Vi lägger henne i hennes säng i hennes rum, pussar godnatt, ger henne napp, snutte och hennes gosedjur och släcker lampan och går ut.
    Oftast somnar hon direkt, en del dagar hör vi att hon ligger och låter litegrann.
    Mitt första barn har alltid varit svårt att söva, både på dag och kväll. ser detta med nr 2 som rena lyxen.

• s3xxyn20

Hej. Min son var lika dan.. Jag har tv i sovrummet och på kvällen lägger vi oss där så får han mysa å böka lite först själv sen lägger jag honoms rygg intill min mage och ligger och viskar i honoms öra vad dom gör på tvn. Till slut har han spänt sig så för att lystna så han somnar.. Man ska inte lära dom somna vid tv men orkar man verkligen bära runder och bråka med dom i flera månader?? nej.. Testa detta.. Hoppas det funkar.. Lycka till..

• MissLillan

somna själv... jag var i samma rum som min pojke så vid 8 månader ungefär. är han för trött så är det ju svårare att somna.... (övertrötta barn har väl svårare att somna över lag känns det som.) och självklart så plockar jag upp honom och pratar lite med honom om han är ledsen. men det är inte så ofta... typ om han är jätte trött eller sjuk eller så. visst är allt individuellt. men jag tror att de flesta barn kan somna själva bara men för in rätt rutin för just det.

• pojkens
    MissLillan skrev 2009-12-05 22:02:18 följande:
    somna själv... jag var i samma rum som min pojke så vid 8 månader ungefär. är han för trött så är det ju svårare att somna.... (övertrötta barn har väl svårare att somna över lag känns det som.) och självklart så plockar jag upp honom och pratar lite med honom om han är ledsen. men det är inte så ofta... typ om han är jätte trött eller sjuk eller så. visst är allt individuellt. men jag tror att de flesta barn kan somna själva bara men för in rätt rutin för just det.
    jo, jag tror nog att barn kan lära sig att somna själva. Det lät bara så enkelt för alla er. ni bara lägger ner era barn och så somnar de automatiskt. Vår son har alltid sovit i egen säng, så det är inga problem.
  • msKitten

Tips till TS är att ni stiger upp tidigare på morgonen och lägger dagssömnen tidigare på dagen.

Svar på tråden Hur nattar ni er 1-åring?