Inlägg från: MissLillan |Visa alla inlägg
  • MissLillan

Hur nattar ni er 1-åring?

När det började bli så att vår son började spexa vid läggdags (han låg i spjälsäng vi satt jämte och klappade honom eller höll i handen) så satte vi vår stol en bit ifrån så han inte nådde oss med handen och så fick han hålla på bäst han ville där. Han kastade ut nappen, pratade och bökade runt i sängen ett tag men sen somnade han. Jag tog upp nappen och och pratade inte mycket med honom när han höll på utan kollade mest rakt fram och visade inget intresse i det han höll på med. Det var som en övergågsfas till att somna själv känns det som nu för det gör han nu. Jag frågar o han vill sova efter gröten vilket han vill i 19 fall av 20. Om han inte vi så väntar vi 5-10 min. Och så lägger jag honom och klappar godnatt och går ut från hans rum. Ropar han så går jag in och klappar och säger godnatt nu sover vi. Detta har funkat super för oss.

• MissLillan

Förresten så får han sova när han är trött på dagarna vilket brukar bli mellan 10 och 11 och mellan 3 och 4. Men han får inte sova efter 17.00 och så går han och lägger sig för natten mellan 19.00-19.30. Och stiger upp runt 7.

• MissLillan

tycker inte heller det är en skryttråd. vi ändrar rutinen när det börjar krångla vid nattningen. det är inte alltid en dans på rosor. men nästan alla kvällar går det super. så man får inte haka upp sig de gånger det inte går. linda 84 skrev 2009-12-04 23:45:50 följande:

oh herre jeeeesus vilken skryttråd. :) haha. om alla hade det så enkelt som folket i denna tråd vore väl världen ett trevligt ställe, eller hur? FL i ett nötskal. vår ettåring är en härlig mix mellan snäll ängel som somnar själv, och djävulsunge som ska böka i en timme innan han somnar. och det är ju liksom livet.
  • MissLillan

somna själv... jag var i samma rum som min pojke så vid 8 månader ungefär. är han för trött så är det ju svårare att somna.... (övertrötta barn har väl svårare att somna över lag känns det som.) och självklart så plockar jag upp honom och pratar lite med honom om han är ledsen. men det är inte så ofta... typ om han är jätte trött eller sjuk eller så. visst är allt individuellt. men jag tror att de flesta barn kan somna själva bara men för in rätt rutin för just det.

pojkens skrev 2009-12-05 19:10:42 följande:
    från vilken ålder har ni lärt dem att somna själva, om jag får fråga? Jag måste tro att det är rätt individuellt ändå hur barn somnar. Min son kan somna "själv" dvs inte i famnen. Men han är så aktiv så att även när han är supertrött vill han inte sova. Han vill upp och leka. Och i perioder, nu under sista månaden, så har han börjat bli så hysteriskt ledsen att det är omänkligt att inte plocka upp honom och krama på honom. Eller låter ni alla era små står och skrika och gråta hystersikt till de somnar av princip?
Svar på tråden Hur nattar ni er 1-åring?