• mukko

Hur nattar ni er 1-åring?

Undrar hur ni gör när ni ska natta er lilla som är runt 1 år??

Nattningen har varit ganska smidig förut, vår dotter är 14 månader och har somnat i famnen till nattvällingen eller efter lite vaggande i kanske 10 min. Men nu har nattningen sen en tid tillbaka blivit ett riktigt helvete!

Hon vill inte sova!!!!!! Tar 2 timmar och slutar nästan alltid med att jag tappar tålamodet så nattningen känns inte alls kul...:(

Hur gör ni? Någon nattningsmetod ni tycker man ska prova? Ska man inte låta de sova lika länge på dagen kanske?

Skulle vilja börja natta i sängen men det är omöjligt hon tror vi ska busa och klättrar sen ner och går därifrån när hon tröttnat på en tråkig mamma som ligger å sjunger vaggvisor..

Hjälp mig snälla för jag håller på att bli gaaaaaalen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Hur nattar ni er 1-åring?
  • Tammi

När sover hon sista gången innan natten? Efter kl 15 ska man försöka att inte låta dem sova. Lägg henne när hon är ordentligt trött!

• Eisa

Vi sätter oss i soffan och läser ett par böcker. Sen går vi och öppnar ett fönster och vinkar godnatt till alla hus, bilar, träd och barn som sover inne i husen. Sen lägger jag honom i sängen och pussar lite på honom och ger nallen.

Sen sover han.

• LML

Stackars er. Min tös sov jättebra till runt sin 1årsdag. Då började hon strula som aldrig förr. Det kunde ta 1-2 timmar innan hon slumrade in. Så fort ja lämnade rummet vaknade hon. Även om ja satt kvar hos henne så sov hon max 20 min i sträck o sen vakna hon.

Jag var helt förstörd som människa.
    Prova och minska på vilan på dagarna (var vad barnpsykologen sa till mig). Och försök trötta ut henne med lek o bus på kvällen så hon är riktigt trött (dock inte övertrött)

Lycka till.

• Pruttiluskan

Hmm...klättrar ner??? =O

Jag lägger min 16-månaders dotter i sängen efter jag gett henne gröt, borstat tänderna & bytt blöja...sedan väntar jag en kvart, om hon skriker även då så tar ja upp henne en stund i famnen, vaggar henne lite...lägger ner henne...om & om igen...

Nu vet hon att det är sov-dags när ja lägger henne så nu är de inga problem! =)

• Hanna36

Min 13 månaders "nattas" inte så mkt... han somnar själv i sin spjälsäng sen han var 3 månader.
    är han någorlunda pigg äter han kvällsmat med oss andra, är han trött får han en flaska välling, sen lägger jag honom bara i spjälsängen och sätter på speldosan, sägger natti, natti sov å går ut.. sen sover han ..
    Oftast blir det att han lägger sig vid 19, de andra barnen vid 19.30.
    Han sover oftast bara 1 gång per dag, vid lunch.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • MissLillan

När det började bli så att vår son började spexa vid läggdags (han låg i spjälsäng vi satt jämte och klappade honom eller höll i handen) så satte vi vår stol en bit ifrån så han inte nådde oss med handen och så fick han hålla på bäst han ville där. Han kastade ut nappen, pratade och bökade runt i sängen ett tag men sen somnade han. Jag tog upp nappen och och pratade inte mycket med honom när han höll på utan kollade mest rakt fram och visade inget intresse i det han höll på med. Det var som en övergågsfas till att somna själv känns det som nu för det gör han nu. Jag frågar o han vill sova efter gröten vilket han vill i 19 fall av 20. Om han inte vi så väntar vi 5-10 min. Och så lägger jag honom och klappar godnatt och går ut från hans rum. Ropar han så går jag in och klappar och säger godnatt nu sover vi. Detta har funkat super för oss.

• cicci85

Vi säger att "Nu är det dags att sova" så skyndar han sig till sängen och försöker klättra i, säger att vi måste ju byta blöja och göra välling först. Då springer han till skötbordet och vill upp, den ena gör välling och den andra byter och tar på pyjamas. När han är klar så springer han tillbaka till sängen och lägger sig med sin välling och nallar. Sen somnar han, ibland somnar han innan vällingen är slut. Han vill säga godnatt till alla först oxå och ge en kram och puss om vi har tur

Med första barnet låg vi i vår säng och fick ibland hålla fast honom tills han somnade, han kämpade mot sömnen pch vägrade ligga ner. Spjälsängen var panik men vår säng sov han bra i när han väl somnade. Kunde ta en timme, spelade ingen roll hur sent eller tidigt vi la honom.

Väldigt glad att tvåan älskar sin säng och somnar så lätt

• MissLillan

Förresten så får han sova när han är trött på dagarna vilket brukar bli mellan 10 och 11 och mellan 3 och 4. Men han får inte sova efter 17.00 och så går han och lägger sig för natten mellan 19.00-19.30. Och stiger upp runt 7.

• Pruttiluskan

Väldigt viktigt för dottern att vinka & säga "hejdå" i spegeln nu för tiden när vi säger natti, natti efter vi bytt blöja...hehe...

Hon sover 18-7....någon timma efter lunch!

• MiaAnnette

Här är en till med en nattuggla! Hon sover ca 1 h på dagen men vill gärna vara vaken ända tills kl blir 22... De dagar hon går på dagis somnar hon ca 20...

Först badar hon, välling i soffan, sen borsta tänderna och lägger henne i sin säng. Vi sitter bredvid sängen, släcker ner och sen lyssnar vi på lugn musik tills hon somnat.. Hon är inte mycket för att lyssna på sagor än! (21 månader)

Men tycker denna procedur är påfrästande och skulle gärna ha en unge som somnar lättare!

Svar på tråden Hur nattar ni er 1-åring?