• mukko

Hur nattar ni er 1-åring?

Undrar hur ni gör när ni ska natta er lilla som är runt 1 år??

Nattningen har varit ganska smidig förut, vår dotter är 14 månader och har somnat i famnen till nattvällingen eller efter lite vaggande i kanske 10 min. Men nu har nattningen sen en tid tillbaka blivit ett riktigt helvete!

Hon vill inte sova!!!!!! Tar 2 timmar och slutar nästan alltid med att jag tappar tålamodet så nattningen känns inte alls kul...:(

Hur gör ni? Någon nattningsmetod ni tycker man ska prova? Ska man inte låta de sova lika länge på dagen kanske?

Skulle vilja börja natta i sängen men det är omöjligt hon tror vi ska busa och klättrar sen ner och går därifrån när hon tröttnat på en tråkig mamma som ligger å sjunger vaggvisor..

Hjälp mig snälla för jag håller på att bli gaaaaaalen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Hur nattar ni er 1-åring?
  • MinNatalie

Min lilla tös älskar att sova och sover i egen säng sen hon föddes.
    Hon är 1 år och brukar vilja sova runt kl 19 på kvällarna. Då hämtar hon sin filt, lägger den på golvet och lägger sig på den för att visa att hon är trött :)
    Nu lägger ju jag henne alltid samma tid (oavsett om hon visar att hon e trött eller ej) och har alltid haft fasta rutiner med det (med undantag på helger, då får hon gärna vara uppe med oss lite längre :)

Jag lägger henne i sin säng och ger henne vällingen. Sedan pussas vi lite och pappa pussar godnatt innan vi säger "natti natti" (som hon vet betyder "dags att sova") och går ut ur rummet samt stänger dörren. Hon somnar sen tryggt till ljudet av våra röster :)
    Är det nu så att hon inte är riktigt trött så leker hon en stund i sin spjälsäng med sin nalle...och vi brukar höra henne "prata" och skratta. Sen när hon vill sova så lägger hon sig bara och somnar.

Hon sover fram till 8, ibland 9 på morgonen. Sen sover hon en timma på eftermiddan runt kl 13 och sen vaken fram till läggdags runt kl 19 igen.

• linda  84

oh herre jeeeesus vilken skryttråd. :) haha. om alla hade det så enkelt som folket i denna tråd vore väl världen ett trevligt ställe, eller hur?
    FL i ett nötskal.

vår ettåring är en härlig mix mellan snäll ängel som somnar själv, och djävulsunge som ska böka i en timme innan han somnar. och det är ju liksom livet.

• MinNatalie

linda 84 skrev 2009-12-04 23:45:50 följande:

oh herre jeeeesus vilken skryttråd. :) haha. om alla hade det så enkelt som folket i denna tråd vore väl världen ett trevligt ställe, eller hur?FL i ett nötskal.vår ettåring är en härlig mix mellan snäll ängel som somnar själv, och djävulsunge som ska böka i en timme innan han somnar. och det är ju liksom livet.
    Skryttråd? Ts frågar och alla berättar. Vissa har det lättare andra svårare med att natta sina barn. Tycker det står lite av varje :)
  • Pruttiluskan

När hon bara var ett par månader så hade jag rent helvete...då ville hon inte somna förän 5 på morgonen! =S

Fick tipset från både vänner som har barn & bvc....börja med 5 min & efter ett tag vänta jag med 10 min...osv

Det gäller att inte ge sig bara...så barnet till slut efter VÄLDIGT många om & men fattar att de ska sova! =)

• MissLillan

tycker inte heller det är en skryttråd. vi ändrar rutinen när det börjar krångla vid nattningen. det är inte alltid en dans på rosor. men nästan alla kvällar går det super. så man får inte haka upp sig de gånger det inte går. linda 84 skrev 2009-12-04 23:45:50 följande:

oh herre jeeeesus vilken skryttråd. :) haha. om alla hade det så enkelt som folket i denna tråd vore väl världen ett trevligt ställe, eller hur? FL i ett nötskal. vår ettåring är en härlig mix mellan snäll ängel som somnar själv, och djävulsunge som ska böka i en timme innan han somnar. och det är ju liksom livet.
  • pojkens

vår son har varit krånglig med nattning den sista tiden. Ett tag fungerade det bra. Fram tills han var 8 månader nattade vi honom i famnen, men runt den åldern så började han bara skrika mer och mer i famnen och somnade aldrig. så vi började med nattning i sängen. la ner honom och gick därifrån. han reser sig upp, leker runt, efter ett tag blir han ledsen, då kfår man stoppa om honom igen. och så hpller det på så. har man tur går det snatbbt, otur tar det 2 timmar. Nu på sista tiden har han varit sjuk, nsätan konstant i 3 veckor så alla rutiner har farit långt bort. Blir bara till att börja om så fort han blir helt frisk.
    Vår son är dock ett energiknippe och jag tror aldrig han kommer bara lägga sig ner och mysa med nallen i sängen. är han vaken då ställer han sig upp och dunkar i väggen helt enkelt. han måste vara helt slut för att stänga ögonen och ligga still.

• Lodjur

Nu har jag ingen 1åring längre, men har 4 barn som alla har somnat ammandes i min säng. När dem har slutat amma har jag bara legat brevid tills dem somnat. Barnen har inte somnat själv förrän i 5-6års åldern.

• Buddaboll

Mina barn är visserligen inte 1 år längre, men de har alla somnat själva i sina sängar, sedan de var nyfödda. Och det har aldrig varit några direkta problem, visst har de krånglat någon enstaka gång, men som någon annan skrev det gäller att hålla på sina rutiner.
    De gånger de har krånglat har jag gått in efter en stund och sagt att nu är det dags att sova, sagt godnatt igen, och gjort så tills barnet har somnat. Och de har aldrig varit något långdraget krångel, för barnen har märkt att man får inte komma upp och göra något roligt istället för att sova.

Anser inte detta som skryt i denna tråd, utan snarare att man har lärt sina barn att somna själva från de är små, och då är de trygga med det.

• Muppmamma

Vi ligger bredvid (han har vanlig säng fast utan ben) tills hans somnar tar 2-45 minuter

Han är snart 16 månader och så har vi gjort i 2 månader. Kramas men försöker att inte grejsa eller prata för mycket då. Innan är det blöja, pyjamas och tandborsten som rutin och "markering".

• Resfeber

Vår 13-månaders somnar bra för det mesta. Vi byter blöja, äter välling i soffan, borstar tänderna, sedan kramas vi en stund på väg till spjälsängen och så lägger jag ner henne, säger godnatt och lämnar rummet. Ibland somnar hon nästan på en gång andra gånger ligger hon och jollrar och bökar en stund innan hon somnar (vanligtvis på tvärs, ovanpå täcket).

Enstaka kvällar händer det att hon protesterar och vill upp när vi lagt henne. Ska hon inte upp tidigt nästa morgon låter vi henne vara uppe 20-30 min till, tills hon verkar trött. Men ska hon till dagis nästa morgon gör jag rummet helt kolsvart och kramar och vaggar henne i famnen och vyssjar lite för att hon ska varva ner och känna sig sömnig. Lägger henne när hon verkar ha lugnat sig. Gråter hon och vill upp tar jag genast upp henne och håller och vyssjar en stund till. Ibland blir det 4-5 vändor innan hon ger upp och lägger sig tillrätta i sängen.

Hon sover ca 18.30-06.00, med en till två timmars sömn på dagen. Sover hon mer än två timmar och efter klockan 15 är det mycket svårare att lägga henne på kvällen.

Svar på tråden Hur nattar ni er 1-åring?