Inlägg från: Resfeber |Visa alla inlägg
  • Resfeber

Hur nattar ni er 1-åring?

Vår 13-månaders somnar bra för det mesta. Vi byter blöja, äter välling i soffan, borstar tänderna, sedan kramas vi en stund på väg till spjälsängen och så lägger jag ner henne, säger godnatt och lämnar rummet. Ibland somnar hon nästan på en gång andra gånger ligger hon och jollrar och bökar en stund innan hon somnar (vanligtvis på tvärs, ovanpå täcket).

Enstaka kvällar händer det att hon protesterar och vill upp när vi lagt henne. Ska hon inte upp tidigt nästa morgon låter vi henne vara uppe 20-30 min till, tills hon verkar trött. Men ska hon till dagis nästa morgon gör jag rummet helt kolsvart och kramar och vaggar henne i famnen och vyssjar lite för att hon ska varva ner och känna sig sömnig. Lägger henne när hon verkar ha lugnat sig. Gråter hon och vill upp tar jag genast upp henne och håller och vyssjar en stund till. Ibland blir det 4-5 vändor innan hon ger upp och lägger sig tillrätta i sängen.

Hon sover ca 18.30-06.00, med en till två timmars sömn på dagen. Sover hon mer än två timmar och efter klockan 15 är det mycket svårare att lägga henne på kvällen.

Svar på tråden Hur nattar ni er 1-åring?