• Turran

Usch på er som ger era barn KÖTT!

SuPe76 skrev 2009-12-05 15:49:50 följande:
    då jag relaterat till de jag känner som är veg. som är det pga att de inte gillar kött, för att de aldrig ätit kött, eller för de som valde att bli veg. i skolan för att få annan mat, så ses det för mig som en dubbelmoral. jag har förstått att det var ett stort misstag av mig, hur ska jag göra avbön? vad kan jag skriva för att blidka er arga?
    Jag är inte arg Jag förstår fortfarande inte hur man kan uppfatta det som dubbelmoral att en vegetarian äter en vegetarisk kebab. Men, men...
  • Turran
    microsoft skrev 2009-12-05 20:52:31 följande:
    vet inte om det har postast tidigare i tråden, men jag skulle gärna vilja se nån källhänvisning till påståendet att man lever 8 år längre på vegetarisk kost.
    Har aldrig sett dessa siffror, men det finns studier som visar på diverse hälsofördelar med vegetarisk kost.

"Well-balanced vegetarian diets are appropriate for all stages of the life cycle, including children, adolescents, pregnant and lactating women, the elderly and competitive athletes. In most cases, vegetarian diets are beneficial in the prevention and treatment of certain diseases, such as cardiovascular disease, hypertension, diabetes, cancer, osteoporosis, renal disease and dementia, as well as diverticular disease, gallstones and rheumatoid arthritis."

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15702597&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_MultiItemSupl.Pubmed_TitleSearch&linkpos=2&log$=pmtitlesearch4
  • Turran

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-12-06 09:05:08 följande:

mmmmm Quorn - bladmögelsvamp ..... mmmm gott
    Ja, jag har aldrig träffat någon som tycker att Quorn smakar äckligt
  • Turran
    LolloN skrev 2009-12-07 21:50:49 följande:
    Så vitt jag vet så ska man hellst äta vitamintillskott avsett för vegetarianer eftersom de ej får alla näringsämnen. Sen en annan grej som kanske också e intressant?? Soyaprotein som finns i de flesta vegetariska köttliknande produkterna innehåller fruktansvät mycket hormoner och tillsatser som är skadliga för kroppen.
    Källa?
  • Turran
    nika skrev 2009-12-07 21:42:40 följande:
    Om du inte vill tära på jordens resurser onödigt mycket föreslår jag att du lämnar jorden, för alls kan också vara onödigt mycket.
    That's the spirit! Att försöka leva miljövänligt är bara för mesar. Riktiga miljövänner toppar sig själva!
  • Turran
    nika skrev 2009-12-07 22:57:38 följande:
    Man är inte miljövänlig bara för att man inte äter kött och jag tycker inte alls att det är mesigt att tänka på naturen. Men sedan går det förstås inte att förneka att det mest miljövänliga är nog för oss människor att utgå, fast jag tänkte mig mer en sortie med rymdfärja när jag sa lämna jorden. Lämna alla kossorna att äta upp alla morötterna;)
    Nej, men köttindustrin är en riktig miljöbov.

Jaså, rymdfärja? Festligt!
  • Turran

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-12-08 00:10:45 följande:

Precis, men alla grönsaker plockas för hand, och packeteras i bananblad (absolut inte plast eller papper) så alla grönsaker är miljövänliga..... Nej
    Har jag sagt att alla grönsaker är miljövänliga? Nej, det har jag inte. Är köttindustrin är riktigt stor miljöbov. Ja, det är den.

" According to the FAO, the arm of the UN that works on worldwide hunger-defeating initiatives, animal farming presents a "major threat to the environment" with such "deep and wide-ranging" impacts that it should rank as a leading focus for environmental policy.

The report calls the livestock sector a "major player" in affecting climate change through greenhouse-gas production. The FAO found that the ranching and slaughter of cows and other animals generates an estimated 18 percent of total human-induced greenhouse-gas emissions globally. "

newstandardnews.net/content/index.cfm/items/3956
  • Turran

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-12-08 00:36:38 följande:

Kofisar alltså och ångor från deras skit. Lösning, döda alla kor.
    Nu är det ju inte bara kofisar som är aktuella då man talar om köttproduktion och miljöpåverkan. Läste du artikeln som jag länkade till?
  • Turran

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-12-08 10:58:24 följande:

Skummade igenom, läser inte miljölobbyistpropaganda.
    Så bra då att det inte var miljölobbyistpropaganda jag länkade till.
  • Turran
    MammaBecca skrev 2009-12-08 12:30:16 följande:
    Men vi som äter kött kanske väljer bort bilen, miljösorterar och offrar annat.
    Ja. Det är ju bra. Är det rimligt, enligt dig, att man uppmuntrar till minskad köttkonsumtion på samma sätt som att man uppmuntrar till källsortering?
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!