• Turran

Usch på er som ger era barn KÖTT!

High Heel Bitch skrev 2009-12-04 20:30:02 följande:

Snälla nån, jag har ju sagt hur många gånger som helst att fisk, fågel och kött innehåller mer saker än vad linser och böner och annat vegitariskt innehåller. Det är grunat på ren fakta, men jag har fortfarande inte fått svar på min fråga. Vi behöver äta kött så är det bara, och man kan aldrig få i sig samma nyttiga saker som finns i det genom böner, grönsaker och linser.
    För tredje gången då.... då kan du kanske svara på frågan vilka nyttiga saker man inte får i då man äter en vegetarisk kost? Eller?

Btw, jag har visst svarat på din fråga, men du kanske missade det? Inlägg #644.
  • Turran
    Phlippan87 skrev 2009-12-04 20:34:57 följande:
    jag anser att när du börjar hetsa upp dig över att vissa överkonsumerar kött i i-länderna så är det väl inte så konstigt så som vi överkonsumerar allt annat. jag är fortfarande evigt trött på alla dessa veganer och vegetarianer som fördömer mig för mitt val och försöker "omvända" mig till att bli vegetarian genom allsköns "skitsnack"
    Jag hetsar inte upp mig, jag tillhandahåller information. Mumsa du i dig din falukorv eller vad det nu är som faller dig i smaken i köttväg.
  • Turran
    FruNaftra skrev 2009-12-04 20:33:06 följande:
    Oki. Tack för infon Men säg att barnet VILL äta kött precis som sina kompisar medan mamman propsar på om att barnet ska äta vegetarisk mat? Jag är lite nyfiken på hur personalen ställer sig till sådana situationer. Mamman är inte där, barnet vill äta kött. Ska personalen neka barnet rätten att äta kött?
    Nu jobbar ju inte jag på förskola, men det förutsätter jag.
  • Turran
    kramgo80 skrev 2009-12-04 20:46:19 följande:
    Du, vi karnivorer kan iallafall stava.
    Ja, visst är det fantastiskt! Alla som äter kött är stavningsexperter!
  • Turran
    FruNaftra skrev 2009-12-04 21:01:47 följande:
    Vilken diskussionsnivå det är här inne Kastar in en fråga: Varför kan man inte låta barnet själv få välja om hon/han ska få äta kött?
    Ett litet barn är oförmöget att fatta informerade beslut. En vegetarisk kost är fullgod, så det finns egentligen ingen hälsoaspekt att ta hänsyn till. Tycker man sen som förälder att köttindustrin är vedervärdig är det inte konstigt om man inte vill att ens barn ska vara sponsorer.
  • Turran
    FruNaftra skrev 2009-12-04 21:26:34 följande:
    Ett litet barn kan självklart ha åsikter om vad hon/han äter. Det är en sak att äta varierad kost och därmed blanda både kött och vegetarisk mat, och en helt annan att systematiskt utesluta kött. Jag säger inte att vegetarisk kost är ohälsosamt men varför vara så extrem och neka ett barn rätten att få äta kött. Kött gör ingen skada. Så varför inte variera kosten och äta både och? Om barnet är stor nog att ha en åsikt, borde inte barnet få rätten att själv välja? Känns egoistiskt att frånta barnet den rätten
    Jag tycker att barn har rätt till näringsrik och bra mat. Jag tycker inte synd om barn som inte äter kött; jag tycker synd om barn som blir serverade ohälsosam mat i stil med falukorv.
  • Turran

High Heel Bitch skrev 2009-12-04 21:34:22 följande:

Men barnet har ju egna rättigheter helt enkelt, varför inte låta barnet ta det beslutet själv? Det är inte rätt att låta ett litet barn endast äta vegitarisk kost, barnen behöver allt som finns i kött.
    Snicksnack.
  • Turran

High Heel Bitch skrev 2009-12-04 21:47:18 följande:

Vad är det som är så ohälsosamt i falukorv då? Själa grisköttet eller? Det finns annan korv som innehåller mycket köttmängd och t ex kyckling eller kalkon, väldigt bra mat.
    www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_298768.svd
  • Turran

High Heel Bitch skrev 2009-12-04 21:59:36 följande:

Den innehåller för mycket vatten, och vatten är inte skadligt. Men är det kättmängden man är ute efter så finns det alltid andra alternativ.
    Hur var det nu med processerade köttprodukter? Bra för hälsan eller bör undvikas helt enligt cancerstudier?
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!