• Turran
    Dilong skrev 2009-12-04 22:51:13 följande:
    Jag hittar dock inget om att processade köttprodukter skulle vara en fara, på annat sätt än för det kött de innehåller.
    Första meningen: "WCRF UK recommends limiting consumption of red meat (such as beef, pork and lamb) and avoiding processed meats."
    Nu fanns det inga källhänvisningar på sidan, men tydligen ska det finnas studier som visar att ett högt intag av rött kött kan vara en tarmcancerrisk.
    Finns en hel del studier på PubMed i ämnet om du är intresserad:

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18076279&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_MultiItemSupl.Pubmed_TitleSearch&linkpos=3&log$=pmtitlesearch4

"CONCLUSIONS: Both red and processed meat intakes were positively associated with cancers of the colorectum and lung; furthermore, red meat intake was associated with an elevated risk for cancers of the esophagus and liver."
    Sidan rekommenderar att man äter mindre än 750g rött kött i veckan för att minska risken, vilket är ganska mycket kött.
    500 g tillagat kött. Och inget behandlat kött.
  • Turran
    MrsAlonso skrev 2009-12-04 23:06:48 följande:
    Om du syftar på falukorven så undrar jag om alla födda på 40 och 50 talen som är uppväxta med denna mat enligt dig kommer stendö i cancer nu då eller?
    Ja, jo precis. Huvudet på spiken.
    Och alla dessa "låtsaskött" produkter som ex sojakorv, vegetariska "köttbullar" , quornbiffar m.m. de innehåller väl rätt mycket skit de med eftersom de är hel/halvfabrikat eller?
    Säger du det så...
    Befolkningen på ex grönland som har en diet bestående av 75% kött/späck (som ren råvara ej processat obs) har det procentuellt lägsta antalet cancer och hjärtkärlsjuka personer i världen...bara en parentes lixom...
    Jaså, är det så? www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19186762
  • Turran

Frökensvår 83 skrev 2009-12-04 23:30:49 följande:

Jag tror ju knappast att hönan som sitter i en bur på 50*50 cm o värper ägg har det bättre än grisarna som äter på varandra så vart drar du gränsen? Jag kritiserar inte inlägget men tycker det är intressant att ifrågasätta iden bara, skapa en debatt likom.
    Oj, burhöns - finns de kvar i Sverige?
  • Turran
    Theréze skrev 2009-12-04 23:18:05 följande:
    Men även om ni är många som inte vill ge upp köttkonsumtionen helt och hållet så tycker jag att det vore ett bra alternativ att dra ner på köttkonsumtionen just med tanke på miljön.
    Ja, att dra ner på köttet är positivt både för hälsan och miljön.
  • Turran
    Phlippan87 skrev 2009-12-05 10:31:51 följande:
    skövlas en hel del regnskog för att odla grödor också.... vegetarisk kost är absolut inte alltid bäst för miljön
    Är det något som du hittat på, eller finns det vetenskaplig uppbackning till detta påstående?

Annars brukar det ju låta annorlunda i de rapporter jag tagit del av.

"Meat Contributes to Climate Change, UN Study Confirms"

"Written by the UN?s Food and Agriculture Organization (FAO),the report is the latest research linking meat-eating with environmental destruction. According to the FAO, the arm of the UN that works on worldwide hunger-defeating initiatives, animal farming presents a "major threat to the environment" with such "deep and wide-ranging" impacts that it should rank as a leading focus for environmental policy."

newstandardnews.net/content/index.cfm/items/3956
  • Turran

pappe jonthe skrev 2009-12-05 12:01:24 följande:

Ett utav de bästa tillfällena i mitt liv va när jag fick min sedan 12 år veggo vän att iallafall testa min lassange, dagen efter så förstod han inte riktigt va han gjort mot sig själv och gav upp sitt enligt honom pinsamma vegetarian liv.
    Du verkar leva ett väldigt tragiskt liv om du rankar en sådan händelse så högt.
  • Turran

Det känns så oerhört ignorant och oupplyst att propagera för _mer_ köttätande. Har man absolut noll koll?

Även om man är helt ointresserad av djurrätt, så kan man ju tycka att miljö- och hälsoeffekter är skäl nog att minska köttkonsumtionen.
    S ä r s k i l t då de handlar om ens barn.

• Turran

pappe jonthe skrev 2009-12-05 12:33:57 följande:

nä jag hoppas du är kapabel till att förstå att detta var något av en överdrift med tanke på trådens natur, vilket du inte verkar vara , så det va ju lite synd om dig som person. Om man kallar det en liten kul stund, blir det bättre då ? eller måste man utveckla det för dig ? jag lever ett högst strålande liv förövrigt :) detta var bara en utav de sakerna som piffade till vardagen lite extra :)
    Vilken tur då! Blev lite orolig där; ditt inlägg fick dig att framstå som en väldigt patetisk människa.
  • Turran
    SuPe76 skrev 2009-12-05 15:15:01 följande:
    (bara så du förstår att min fråga inte var ett påhopp på vad du skrev, utan just dessa fejkkebaber är en liten dubbelmoral i mina öron).
    Dubbelmoral? Hur tänker du då?
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!