Inlägg från: abuelita |Visa alla inlägg
  • abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Eftersom det kommit så många olika uppgifter om avnavlingsrutinerna i Göteborg på sista tiden tyckte jag det var dags att skriva till Sahlgrenska igen och fråga .  Och fick  svar nu! :
    "Hej Linda Morge! På de tre förlossningsavdelningarna i Göteborg använder vi rutinerna med tidig avnavling eftersom det ännu inte finns publicerade data, från någon europeisk studie, att alternativet sen avnavling är bättre. Det är tekniskt mycket svårare att ta prov från icke klampad navelsträng och tekniken måste kvalitets¬granskas. Om patienten så önskar avstår vi från tidig avnavling. PH-provet från navelsträngen har stort värde som kvalitetsvariabel och det är då viktigt att det tas på alla nyfödda. I dagsläget tas detta prov på cirka 96 % av de nyfödda. Om andelen barn med låga navelsträngs-pH är liten är detta en mått på hög kvalité på vården. För det enskilda barnet har värdet betydelse för diagnostik av eventuell asfyxi.
     Med vänliga hälsningar
    Maud Ankardal
    Verksamhetschef Obstetrikenheten Sahlgrenska Universitetssjukhuset "

För det första så har de infört denna extremt tidiga avnavling utan att det är evidensbaserat. Avnavling har visserligen aldrig varit evidensbaserat, vilket förstås är helt förkastligt, men det har ändå aldrig gjorts så tidigt som nu .

För det andra så har de inte rätt att fatta beslut över föräldrarnas huvud och  medvetet undanhålla dem information  . Det strider nämligen mot Hälso- och sjukvårdslagen.

För det tredje så har det gjorts hur många studier som helst på avnavling, vilka alla klart visar att både mamman och barnet mår bäst av sen avnavling.
    Och det är deras förbannade skyldighet att hålla sig ajour med det, och inte vänta på att någon ”höjdare”  ska sticka forskningsrapporterna under näsan på dem.

För det fjärde så har vi riktlinjer för avnavling i Sverige nu, vilka säger att det ska vara sen avnavling.

För det femte så rekommenderas sen avnavling av både  World Health Organisation och International Federation of Obstetrics and Gynecology.

De här goa gôbbarna och gômmorna  borde  verkligen skärpa sig och veta hut!!! 
    i synnerhet som tydligen de flesta barnmorskorna  tycket det är fel med tidig avnavling, men inte har något att säga till om (skrämmande!!!).

Obstetriken  har ingen vacker historia, vilket förre chefen för WHOs mödra-  och barnavårdsenhet, Marsden Wagner,  har ett och annat  att säga om på det här klippet ur  Business Of Being Born:

">

• abuelita

Kanske risk för att personalen på sjukhusen i Sthlm och region Skåne, precis som på sjukhusen i VG-regionen, ”sticker sig i fingrarna” när de tar pH-prov från pulserande navelsträng och därför måste återgå till klampning före första andetaget?
    Det här hittade jag nämligen:

” Antalet enheter fryst blod är för närvarande för lågt och måste höjas kraftigt för att ge önskad effekt. Dessutom bör det inrättas två insamlingsställen till, i Stockholm och i region Skåne”
    http://www.gotland.se/imcms/45599

• abuelita

Det finns en Facebook-grupp som heter BB Göteborg - förbättring, inte besparing.
    http://www.facebook.com/group.php?v=wall&ref=mf&gid=171653344365

Och en som heter Födelsehuset. http://www.facebook.com/group.php?gid=25498845751  Födelsehuset är en ideell förening som vill påverka och förbättra förlossningsvården i Västra Götaland. 

I de här grupperna kunde det ju vara lämpligt att informera/ ställa frågor om avnavlingsrutinerna i Göteborg. Men jag vill helst inte göra det själv. Har bråkat  så mycket redan med Göteborgs förlossningsvård och är rädd att det därför  kan få motsatt verkan istället.

• abuelita

Hjälp gärna till att sprida informationen, bl.a. genom att puffa den här tråden då och då.

"Change will not come if we wait for some other person or some other time. We are the ones we've been waiting for. We are the change that we seek." -- BARACK OBAMA, speech, Feb. 5, 2008

• abuelita
    lalabamba skrev 2010-01-04 21:05:13 följande:
    Ska få mitt första barn i början av mars och vill så klart göra allt jag kan för att den lilla ska må så bra som möjligt.Jag är Rh negativ och när jag tog upp frågan om avnavlingen med min barnmorska sa hon att det då är troligt att de avnavlar tidigt för att det inte ska uppstå problem. Jag frågade inte så mycket mer för det märktes tydligt att jag inte skulle få några konkreta svar. Attityden var ungefär "att vi får nog försöka lita på dom som kan det där".Jag skulle alltså vilja veta lite mer om hur det ligger till om man är Rh negativ, eller om det finns något bra jag kan läsa.Tack.
    Hej lalabama! Det är faktiskt ännu viktigare med sen avnavling då.
    I inlägg 388   i den här tråden  
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m44999576-38.html  finns det  info om rh neg och avnavling.
  • abuelita

Ni får gärna hjälpa till att puffa fram tråden så att den blir synlig. Kan ni inte komma på något att skriva så räcker det med ett "puff".

• abuelita
    bumsis mamma skrev 2010-01-08 12:02:34 följande:
    Halmstad har inte sen avnavling som standard!De nämner inte ens alternativen hos mödravården. Tar man upp frågan så säger de att studien inte visade nått fast detta är fel!De berättar inte ens för gravida om att det öt finns en studie de kan få info ifrån.

Det är ju inte KLOKT!!!

Vad är då detta???:

SEN AVNAVLING MINSKAR RISKEN FÖR NEONATAL ANEMI HOS FULLGÅNGNA SVENSKA BARN

Ola Andersson (2), Lena Hellström-Westas (3), Dan Andersson (1), Jesper Clausen (5), Magnus Domellöf (4)
    Barn- och ungdomskliniken, Länssjukhuset, Halmstad (1).Barn- och ungdomskliniken, Länssjukhuset, Halmstad  (2).Inst Kvinnor och Barns Hälsa, UAS (3).Institutionen för klinisk vetenskap, pediatrik, Umeå universitet (4).Kvinnokliniken, Länssjukhuset, Halmstad (5).

Sen avnavling har beskrivits kunna förbättra järnstatus hos spädbarn men har befarats kunna öka risken för neonatal ikterus (nyföddhetsgulsot). Praxis i Sverige varierar och vetenskapliga studier i jämförbara länder saknas.
    Vi inkluderade 400 svenska mödrar utan graviditetskomplikationer och randomiserade barnen till tidig (< 10 s) respektive sen (> 180 s) avnavling vid förlossning i fullgången tid. Barnmorskan bedömde barnen vid 1 respektive 6 timmars ålder enligt protokoll. Blod- och järnstatus analyserades i blodprov som togs i samband med PKU-provtagningen, Hb<145 g/l användes som indikator för anemi.
    Det fanns inga skillnader mellan grupperna i kliniska symtom (t.ex. gnyende andning, näsvingespel eller indragningar) vid 1 resp 6 timmars ålder.
    Blodprov togs vid 2,6 ± 0,6 dygns ålder (medelvärde ± SD). Sent avnavlade barn hade, jämfört med tidigt avnavlade barn, signifikant högre Hb (189 ± 18 vs 176 ± 19 g/L, p<0,001), högre EVF (0,53 ± 0,05 vs 0,50 ± 0,05 fL, p<0,001) och högre MCHC (356 ± 8 vs 354 ± 7 g/L, p=0,004). Signifikant färre sent avnavlade barn hade anemi, 1% jämfört med  7% hos tidig avnavlade (p=0,02).  Däremot sågs ingen skillnad i MCV, retikulocythemoglobin, serum-järn, transferrin, ferritin eller transferrinreceptorer. Inte heller sågs någon signifikant skillnad i bilirubin (145 ± 67 vs 144 ± 61 µmol/L, p=0,91).

Sen avnavling medför högre Hb och EVF, samt minskar risken för neonatal anemi hos fullgångna svenska nyfödda barn, men resulterar inte i högre bilirubinvärden vid 2-3 dygns ålder .
    (för höga bilirubinvärden innebär behandlingskrävande gulsot)

• abuelita
    isisisis skrev 2010-01-08 13:14:56 följande:
    Jag vet vad stamcellsforskning är och vet att de i USA spar navelstängar för EGET bruk för sitt  EGET barn om man vill.Vad jag undrar över är om moderkakan vid vanliga födslar får ligga och pulsera in syra och andra nyttigheter i en halvimme efter en födsel?Har jag inte varit med om vad jag kan minnas?
    Hej isisis!

tack och lov har vi inte privata blodbanker i Sverige, utan bara den nationella biobanken för navelsträngsblod i Göteborg.

För att det ska bli tillräckligt mycket blod kvar i moderkakan till biobanken klampas navelsträngen omedelbart på sjukhusen nära blodbanken, alltså redan innan barnet tagit sitt första andetag. Men då går barnet miste om upp till hälften av sin totala blodvolym och då samtidigt syreförsörjningen från navelsträngen under de första kritiska minuterna i livet medan lungorna gör sig redo att börja andas ( lungorna behöver blod för att kunna ta upp syre och det krävs blod för att syre ska kunna transporteras till hjärnan och andra viktiga organ) och dessutom går barnet miste om de viktiga stamcellerna i moderkakasblodet (som av någon anledning kallas navelsträngsblod) som ska skydda det mot sjukdomar under livet.

Inte förrän navelsträngen slutat pulsera och är vit och slapp och tömd på blod bör avklamping ske, och det är inte ens bråttom då. Det kan gott vänta tills moderkakan fötts fram och mamman själv tycker det är dags att klippa, vilket då kan göras utan att först klampa, eftersom det ändå inte kan blöda från navelsträngen då.
  • abuelita
    bumsis mamma skrev 2010-01-08 13:47:51 följande:
    Just det retar mig att de inte skickar vidare infon till mödravården!Men de kanske är rädda att medge att de gjort fel i årtionden...hur skall man annars tolka att de inte lämnar ifrån sig rapporten och ger riktlinjer som stämmer övverens om WHOs..
    Ja det kan man verkligen undra.  Vad 17 skulle de göra den här studien för om de inte går ut med den offentligt????
    Nåt lurt är det, något som jag ännu inte lyckats lista ut.
  • abuelita
    isisisis skrev 2010-01-08 14:06:24 följande:
    Hej.Men jag tycker inte jag fick svar på min fråga De klipper ju navelsträngen först,och  tar undan barnet och SEDAN föder man ut moderkakan som sedan slängs?Vid vanliga födslar?Då får ju inte barnet i sig något extra i en halvtimme?
    På sjukhusen nära blodbanken behandlas alla barn likadant, alltså även de vars blod inte ska doneras.
    Och detta beror förstås på att ingen förälder annars skulle gå med på att donera sitt barns blod om de fick veta att  barnet då inte skulle få samma behandling som andra barn, och då börja undra varför..... och lägga ihop 2 och 2..

Men man har alltså rätt att avsäga sig det här och begära att klampning inte får ske förrän navelsträngen slutat pulsera och barnet fått i sig allt sitt blod. Man har även rätt att få information om detta, men det får man inte, varken på mvc eller förlossningen.  När jag ringde Mölndals förlossning i somras och frågade varför de inte informerade föräldrarna om  det här fick jag till svar att det inte behövdes eftersom de ändå får lära sig det på internet. Är detta verkligen acceptabelt?!

Det är alltså därför jag lägger ner så mycket tid och energi på att upplysa blivande föräldrar om detta. Och jag hoppas att det är många som vill hjälpa till med det.
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!