Inlägg från: abuelita |Visa alla inlägg
  • abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Vitulina skrev 2010-01-12 21:20:57 följande:
    "Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod."Citerat från dig ett par inlägg upp. Jag tolkar det som att det inte är insamlingen som ska styra avnavlingsrutinen utan att det är upp till förlossningsavdelningen..
    Alltså, inte förrän NU inser jag att jag kan ha tolkat det här fel!!! "I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod."  hela tiden har jag tolkat det som att man inte ska ändra avnavlingsrutinerna från tidig till sen eftersom det då inte går att samla in navelsträngblod. Men det kanske rent av betyder tvärt om??? Alltså att man inte får anpassa avnavlingsrutinerna efter blodbankningen??
  • abuelita
    Lurifax skrev 2010-01-14 17:27:57 följande:
    Har läst i tråden tidigare och ville bara nämna att vi var på föräldragrupp nu under denna veckan och barnmorskan tog faktiskt upp det med tidig och sen avnavling. Hon pratade om Östra och Mölndal eftersom det är de sjukhusen som är aktuella för oss. Hon informerade oss om att det var vårt val och även om hon inte rakt ut sa att det allra bästa var sen avnavling så poängterade hon att bebisen faktiskt behöver den sista skvätten blod som de vid tidig avnavling går miste om. Hon var även tydlig med att blodet används till forskning vid tidig avnavling. Nu hade jag ju läst om detta innan så jag visste om det, men det var ändå skönt att höra henne berätta och bekräfta det man läst. De andra i föräldragruppen hade inte en aning om det så jag tror att det blev några fler som kommer att välja sen avnavling. Ville bara berätta det =)
    Tack snälla Lurifax för att du berättade det här!! Det är ju ortoligt goda nyheter
  • abuelita
    AnAngel skrev 2010-01-14 17:46:03 följande:
    abuelita: Vet du hur sthlms sjukhusen gör? Eller måste man säga till om man vill ha sen avnavling? Har faktiskt vetat om detta länge, och sa till maken för 2 år sen att han ska vänta 5 min innan han klipper och ingen ska klampa den innan! (fast detta blir vårt första barn men förberett oss länge för de ).
    Hej AnAngel!   Du kanske har läst här i tråden att  de ska  börja  med insamling av navelsträngsblod  (eller kanske radan har börjat?) i Stockholm också? Så då lär det antagligen bli så  (eller kanske redan är?) att unersköterskorna  på Stockholmsssjukhusen också "sticker sig i fingrarna" när de tar pH-prov från pulserande navelsträng och därför måste klampa meddetsamma, precis som på sjukhusen i Göteborgsområdet.
    Nu får vi ju inget veta om det, eftersom det smusslas bakom ryggen på blivande föräldrar om det här. Men du skulle ju kunna ta upp frågan på mvc, på informationsmöte eller på visning på förlossningen, och se vad du får för svar.

Men annars är de rapporter jag fått från Sthlms-sjukhusen sedan riktlinjerna för avnavling presenterades i oktober 08 att de klampar efter ca 30 sek - 1 minut, istället för att låta det pulsera färdigt,  och kallar det för "sen avnavling" . De har hittills ,  enligt rapporter jag fått från trådbesökare,  skyllt på gulsotsrisken, men det lär de ju inte kunna fortsätta med nu när avnavlingsstudien i Halmstad kommit fram till att sen avnavling INTE ökar risken för behandlingskrävande gulsot.

Enligt en stamcellsforskare på KS, som deltog i mina trådar om avnavling under hela sin egen graviditet ( hennes barn blev sent avnavlad   ) så beror det här på att det finns forskare på universitetssjukhusen som vill ha moderkakor med blod kvar i. men de behöver inte lika mycket blod  kvar i moderkakan som nationella biobanken för navelsträngsblod,   därför behövs det inte omedelbar klampning, utan de räcker med 30 sek - 1 minut.. 

Men kom ihåg att du har rätt att begära att de väntar med avklampningen så länge du själv vill, och det finns INGEN anledning att ha bråttom med det, man kan i princip vänta hur länge som helst.  Och om de trilskas med att de inte kan ta pH- från pulserande navelsträng så tycker jag du ska avsäga dig det helt, eftersom det ändå inte är till  för barnets skull, utan för personalens. De vill ha det som en "kvalitetssäkring". kan de bevisa med provet att barnet mådde bra i födelseögonblicket så har de ryggen fri om det senare skulle visa sig att det fått en förlossningsskada, eller t.o.m. dör. Att blodförlusten som orsakades av avnavling kanske var orsaken tas tydligen ingen hänsyn till.

Har du sett den här tråden då? www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html

(grattis till graviditeten )
  • abuelita
    Vitulina skrev 2010-01-14 20:32:35 följande:
    Om blodet som samlas in efter avnavling går till forskning är det inte biobanken som samlar in utan någon annan. Donerar man till biobanken sparas blodet för att finnas till hands om någon någonstans i världen behöver det för en transplantation. Biobankens enheter är en del av Tobiasregistret.
    Vi är många som inte själva jobbar inom blodbankning eller forskning på navelsträngsblod som blandar ihop det här, alltså säger forskning istället för donation och tvärt om.  För oss som tänker på att bebisarna   behöver sitt blod själva spelar det i regel inte så stor roll vad som händer med blodet när barnen väl blivit av med det, utan vi tänker mest på att barnet  har förlorat en massa blod, och att föräldrar både  blivit  vilseledda och undanhållna  information om att forskning kommit fram till att barnet mår bäst av sen avnavling  och de har rätt att välja det till sitt barn .

Men nu börjar det ju låta hoppfullt, eftersom  Lurifax berättade  att barnmorskan på föräldragruppen själv tagit upp att man kan välja sen avnavling och att barnet mår bäst av det. 
  • abuelita
    lovecats skrev 2010-01-14 19:22:39 följande:
    Låter ju helt otroligt att de utsätter så små barn för detta. Det var vårt första barn som var helt normal men hon skrek inte, hon åt inte och hon ville inte vakna och till råga på allt så fick vi efter 2 dagar på BB höra att det var normalt för barn att inte äta första dygnen och inte gå att väcka. (tänk om de redan då misstänkte att det var avnavlingen det berodde på men inte ville säga något.) Då har man ju som förstagångs förälder oroat sig en himla massa i onödan för både det ena och det andra som skulle kunna vara fel på barnet. Och om det nu berodde på tidig avnavling så kan jag inte fatta att man fortsätter med det utan att informera. Vore något för uppdrag granskning eller dokument inifrån att ta upp så alla får ta del av denna informatione. Tänkte bara poängtera att jag inte till hör VG-regionen.
    Ja det är verkligen helt otroligt  att de utsätter bebisar för detta. Fullkomligt obegripligt !!!
    Håller med om  att det verkligen vore ett fall för Uppdrag Granskning och liknande program.  Och vem vet....?  Så här skrev Gaspari, som tydligen jobbar på biobanken för navelsträngsblod, i inlägg 53 :

"Nej, jag tackar för mej och rekommenderar att du ringer Janne Josefsson, som tydligen är en auktoritet på området!? " 

Undrar just vad han menade med det?? kanske Josefsson rent av har hört av sig??  Man kan ju alltid hoppas
  • abuelita
    AnAngel skrev 2010-01-15 11:35:58 följande:
    abuelita: Har läst din andra tråd också... ska kika med mvc sen hur de gör... min man kommer hålla koll så de blir sen avnavling, så de löser sig!
    Låter bra  
    Berätta gärna vad mvc sa.
  • abuelita
    Lurifax skrev 2010-01-15 08:09:56 följande:
    Ahh, hade visst lite bråttom då jag skrev, trodde jag la in mitt inlägg i den andra tråden som finns om avnavling. Jag var bara så glad att de nämnde det på föräldragruppen och blev lite ivrig att berätta det =) 
    Men det var ju jättebra att du berättade i den här tråden, eftersom den vänder sig till Göteborgare
    Och nu la istället jag in ditt inlägg i den andra tråden, som du kanske såg?  Ville att alla skulle få ta del av denna goda nyhet
  • abuelita

"A SIN, done to our children."   Kort protestvideo mot tidig avnavling och blodbankning.

">

• abuelita
    oväntatväntatgravid skrev 2010-01-15 19:30:17 följande:
    Hej, förlåt men kan någon förklara vad ni menar med att de "sticker sig i fingrarna" och måste klampa?? Jag vill ha väldigt sen avnavling, så det var väldigt intressant att läsa det här.
    Hej!  Det pH-prov som tas rutimässigt på i princip alla  barn som föds på svenska sjukhus går att ta med spruta från den fortfarande pulserande navelsträngen istället för att ta det från tidigt klampad och avklippt navelsträng. Men de ansvariga inom förlossningsvården i VG-regionen har uppget som skäl till att de måste fortsätta att klampa och klippa tidigt, trots att riktlinjerna rekommenderar sen avnavling,  är för att det är för tekniskt svårt att de det från pulserande navelsträng,  bl.a att undersköterkorna (det är oftast de som sköter avnavlingen och provtagningen) "sticker sig i fingrarna".

Men innan Nationella biobanken för navelsträngsblod öppnade på Sahlgrenska 2006 tog uskorna detta prov från pulserande  navletsträng. Och på de flesta andra svenska sjukhus tas det här provet nu helt utan problem från pulserande sträng.

Bra att du tänker begära sen avnavling, för det har du rätt till. Om förlossningspersonalen skulle trilskas och säga att de inte kan ta pH-provet då, kan du avsäga dig det helt. Det är nämligen inte till för barnets skull, utan för personalens.  De vill ha det som en kvalitetssäkring av vården; Kan de bevisa med hjälp av provsvaret att barnet mådde bra när det föddes har de ryggen fri om det senare skulle visa sig att barnet fått en förlossningsskada, eller t.o.m. dö.  Att barnet kanske blev skadat, eller dog,  av den enorma blodförlust som tidig avnavling innebär, tas tydligen inte med i beaktningen.
    Ibland uppges som skäl till pH-provet att barnläkaren ska kunna sätta in rätt behandling om barnet mår dåligt. Men provsvaret är sällan färdigt förrän efter 10 minuter, och vid det laget måste de akuta upplivningsåtgärderna redan ha påbörjats.

Det krävs alltså klampning före första andetaget för att det ska bli tillräckligt mycket blod kvar i moderkakan till biobanken.

Bor du i Göteborgstrakten? Har du i så fall fått någon information på mvc eller på informationemöte, om avnavling?  Hittills ha de nämligen inte informerat blivande föräldrar om att de enligt hälso- och sjukvårdslagen har rätt att begära sen avnavling, men glädjande nog berättade Lurifax här i tråden i går att bm i föräldragruppen hade tagit upp det självmant, och berättat att barnet mår bäst av sen avnavling och att föräldrarna har rätt att begära det  
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!