Inlägg från: abuelita |Visa alla inlägg
  • abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

oväntatväntatgravid skrev 2010-01-20 15:05:02 följande:
    Det har jag också tänkt på. Vill ha barnet i några sekunder under nivån av "exithålet" så att blodet snabbare kan rinna dit. Sen vill ja ha barnet i famnen, utan klampning. Så här ska det vara tills navelsträngen slutat pulsera eller hur den gör.. får läsa lite mer om det. Därefter kan de få klippa den, eller min sambo får klippa den om han vågar :D
    Men det är bara om barnet är medtaget och snabbt måste navlas av som man först ska hålla det under placentanivån  och samtidigt mjölka navelsträngen. Annars  behöver man inte göra det, utan transfusionen fungerar ändå när barnet ligger i mammas famn redan från börja (vilket är väldigt viktigt för bondingen)

Tyvärr har de som tagit fram riktlinjerna för avnavling missuppfattat det här och tror att barnet inte får något blod om det inte hålls i samma nivå eller under placenta de första 30 sekunderna.   Det är bara om man håller barnet 40-50 cm ovanför mamman (som ofta görs vid snitt)  som transfusionen inte fungerar.

Mödrar har under miljoner år rent instinktivt tagit sina nyfödda i famnen  direkt, och alltså inte hållt dem under placentanivå först,  och transfusionen har fungerat ändå, så det är klart att även nutidens mödrar kan göra likadant.

I synnerhet under de första 5 minuterna av den viktiga bondingen, med dess unika hormonspel, registrerar barnet ALLT, som sen finns kvar i det undermedvetna för resten av livet. Då är det mycket bättre att det har ljuva harmoniska minnen av att  ligga hos mamma  hud-mot-hud istället för att rädd och skrikande hållas av en främmande person .
  • abuelita
    oväntatväntatgravid skrev 2010-01-20 15:23:08 följande:
    Jaha men dåså. Jag hade läst någonstans att man skulle göra så, ha barnet under placentanivån. Men dåså.. då kan få sin lilla apa i famnen på en gång :D Mycket bättre. Tyckte det verkade lite tråkigt men tänkte att det kanske är bäst så, att den får i sig blodet först. Tack för informationen!
    Men då gäller det förstås att se till så navelsträngen verkligen får pulsera färdigt innan den klampas. Vissa sjukhus med "sen avnavling" har som standard att klampa efter 2-3 minuter (av någon underlig anledning som de antagligen inte själva begriper) och  om man ska tillåta det är det förstås viktigt att barnet först hålls under moderkakan så att det hinner få i sig så mycket blod som möjligt. Men om man lämnar det år naturen kan det hålla på och pulsera upp till en halvtimme, ja ibland t.o.m. längre. Det vanligaste är dock att det tar ca 5 minuter när barnet läggs hos mamman direkt, annars ca 3-5 minuter.
  • abuelita
    lovecats skrev 2010-01-20 21:06:57 följande:
    abuelita: Detta hör ju kanske inte riktigt hit men förstod det som att du jobbat på förlossningen och har undrat över det dom sätter på huvudet på bäbisen när den ligger inne i magen. Tror det ska mäta hur barnet mår. Jag trodde det var typ som en elektrod med klister på som man satte uppe på huvudet och gav därför mitt godkännande men fick senare veta att man skruvar in den och undrar om det verkligen är som min barnmoska sa att barnet inte kan känna det? Bara för att barnet ligger i magen så borde den väl endå känna smärta som vi? (vår dotter hade ju en skorpa där i 1 1/2 vecka efter förlossningen)
    ja mycket riktigt så skruvas  den in i skalpen på barnet, som en jäkla korkskruv!! {#lang_emotions_surprised} 
    Har försökt hitta någon bild men det verkan nästan inte finnas några på nätet (då skulle väl ingen förälder gå med på att det användes!?)  Den bästa jag kunde hitta var den här. Där ser man själva korkskruven, om än lite otydligt.

http://2.bp.blogspot.com/_MY1v9jVD8xc/RmhU1LiH0EI/AAAAAAAAAYU/XFF9-FfrriQ/s400/bmjcred00471-0027-a.jpg

Den gamla tron att så små barn inte känner något lever skrämmande nog fortfarande kvar bland förlossningspersonal än i våra dagar.
    Jag bråkade en hel del om skalpelektroden på 80-talet, när jag själv jobbade på förlossningen,  och fick då alltid det oerhört korkade svaret att "de inte känner något", men inte trodde jag denna kusliga villfarelse skulle leva kvar långt in på 2000-talet .
  • abuelita
    lovecats skrev 2010-01-20 21:56:17 följande:
    Fy fan va äkligt. börjar ju till och med lippa av att min dotter haft en sån i huvudet. Man känner sig så himla hemsk som förälder men man är ju inte det för man går ju bara på alla jävla dumma lögner från personalen. Känns hemsk att man är så utsatt som tex på en förlossning. Och att personal som jobbar där för barnens skull inte ser till barnets bästa. (gäller ju inte all personal såklart)
    Precis, man kan lipa för mindre. Min dotterdotter fick en sån där jäkla skruv i skalpen också .  Hade tyvärr missat att varna min dotter och svärson för den, så när jag var ute en stund hade den skruvats in i det lilla huvudet.

ja det är verkligen hemskt att man är så utsatt när man föder barn , och att personalen många gånger är så skrämmande okunniga. men det är därför jag har  startat de här trådarna, så att föräldrar ska få en chans att skydda sina barn, och sig själva, från skadliga interventioner. 
  • abuelita
    Vitulina skrev 2010-01-21 20:53:32 följande:
    En skalpelektrod sätts när man vill ha barnet under uppsikt under förlossningen för att man är rädd att barnet inte mår bra och vill kunna övervaka det ordentligt. Det är iaf vad jag kunde läsa mig till när jag fick mitt första barn. Är inte det en bra sak? Att hålla barnet under noga uppsikt så att man kan ta snabba beslut om så behövs? Alla som skriker över detta, vad hade ni sagt om det INTE satts någon skalpelektrod som övervakade barnet och något sedan gått fel och barnet tagit skada av det? Hade ni då inte gormat lika mycket på den värdelösa sjukvården som inte övervakat ert barn och sett till att det fick vård i rätt tid?
    Om det hade funnits en medvetenhet om att nufödda faktiskt känner MINST lika mycket smärta som äldre barn så hade man förstås gjort en annan uppfinning. 
     Jag tror faktiskt inte någon förälder med hjärtat på rätta stället och med förståndet i behåll skulle gå med på att det helt utan bedövning skruvades in en skruv i skallen  på ett lite äldre barn.   Och om föräldrar fick se en skalpelektrod på nära håll skulle de säkerligen säga blankt NEJ, så då hade man  förstås hittat på någon annan lösning..
  • abuelita
    Vitulina skrev 2010-01-22 07:04:52 följande:
    Jag har sett en skalpelektrod och den hade ingen som helst likhet med den groteska bild från 60-talet som du länkade till. Skruven var knappt noterbar för ögat och ca 1 mm djup. Och äldre barn får ju sprutor som sticks in bra mycket längre utan att ge bedövning. Tror väl inte att nån kräver Emla för en vaccination. Det känns betydligt mera våldsamt i så fall om man nu ska jämföra.
    Sist jag såg en skalpelektrod  var 2007, den som skruvades in i mitt barnbarns huvud, och den såg ut så där som den uppförstorade bilden jag länkade till.

Apropå Emla så var det faktiskt jag som tjatade mig till att de skulle börja använda det på BB/förlossningsen på Kullbergska sjukhuset i Katrineholm där jag jobbade i slutet av 80-talet. De tog t.ex. bort födelsemärken utan bedövning, och sa "men de känner ju inget, de skriker bara reflexmässigt för att de behöver vädra lungorna".  De visste inte ens vad Emla va!!! Men sen började de faktiskt använda det, när jag stod på mig och berättade att vi använde det på St. Görans barnsjukhus där jag hade jobbat fram till att jag började på Kullbergska.  Det användes visseligen inte vid vanlig liten injektion (typ vaccination), men när nål skulle sättas använde vi Emla. 
  • abuelita

Vitulina, jag tycker det vore intressant att höra din syn på det som jag la ut i  inlägg 258:

"Förlust av detta blod initierar en inflammatorisk reaktion som leder till kramper, hypoxisk-ischemisk encefalopati (HIE) och hjärnskador eller dödsfall.
    Djurstudier har visat att när humana stamceller från navelsträngsblod injiceras i   buken på en råtta  efter inducerad hjärnskada, kan råttans hjärna skyddas från att utveckla bestående skador.

För att förhindra skador på nyfödda barn måste barnet få sin hela blodvolym och de stamceller  som går förlorade vid tidig avnavling.

Rekommenderade motåtgärder för forskning är:

(1) återupplivning med intakt navelsträng mellan mammans ben , eller (2) mjölkning av navelsträngen innan klampning, eller (3)  transfusion av barnets eget moderkaksblod efter förlossningen, eller (4)  snar transfusion av O negativt blod efter födseln,  innan kramper har infunnit sig. ”

• abuelita
    SchumiFerrari skrev 2010-01-22 10:05:24 följande:
    Det stora "problemet" är att här i sverige använder man skalpelektroder till att utföra hinnsprängningar, något som inte heller är bra. Ibland behövs det men ofta så behövs det inte alls utan gör mer skada än nytta...
    Hade faktiskt ingen aning om att skalpelektroden används vid hinnsprängning.

Precis, hinnsprängning gör många gånger mer skada än nytta. Mitt barnbarn höll ju på att dö p.g.a. det, och han hade säkert gjort det också om inte jag varit med.
  • abuelita
    Vitulina skrev 2010-01-22 18:44:25 följande:
    Jag har inga åsikter på det. Har varken tid eller ork att engagera mig i det.
    Men...jag trodde du skulle tycka det här var jätteintressant!!

Det är ju verkligen ditt område det här...eller?   {#lang_emotions_undecided}
  • abuelita

Om man jobbar med att bota sjuka människor med hjälp av stamceller från navelsträngsblod och inte känner till att tidig avnavling (som alltså krävs för donation av navelsträngsblod)  är skadligt , så är man förstås barmhärtig  och helt oskyldig. 

Men om man faktiskt känner till  att det här är  skadligt  för donatorn och ÄNDÅ  gör reklam för att  fler föräldrar ska donera sina bebisars blod så måste det väl ändå betyda att man  lider av något slags syndrom, något som kan liknas vid  Munchausen by proxy?

” Mynchhausen by Proxy  är en mycket sadistisk form av barnmisshandel. Här handlar det om att vårdtagaren, oftast barnets mamma, gör sitt eget barn sjukt/skadar det, för att sedan, av sjukvården, få uppmärksamhet. ”

För att inte tala om Munchausen Obstetrics!!
    http://www.math.missouri.edu/~rich/MGM/birthUSA3.txt

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!