myrstacken skrev 2009-11-13 17:46:46 följande:
Det låter Cat36 som att om man är hemmamamma gör man inte roliga saker med sina barn och att barnen har det långtråkigt.Dem flesta av alla föräldrarlediga tar ju även ansvart vad gäller disken och tvätten MINST när man är hemma med sitt barn om dagarna. Såvitt jag vet iallafall. Och jag tvivlar på att barnen har tråkigt, eller? Barnen är ju med och pysslar och ser på när man donar hemma och lär sig. Det måste ju vara mysigt att få vara hemma med sin mamma eller pappa om dagarna för att även få stimulans på tex. öppna örskolan några timmar i veckan.
Somn sirisdotter säger, du läser slarvigt. Min mamma som var husmor hade under inga villkor haft tid eller möjlighet att ta med mig till öppnis några timmar per vecka. Om det nu hade funnits öppnisar. Möjligen att hon träffade andra grannfruar och fikade någon gång då och då och då fick vi barn leka med de barn som stod till bjuds. När vi barn var större så fick vi roa oss själva, på egen hand. Inte så att man hade tråkigt, men man var ju inte med sin mamma. Möjligen att man tittade på vad hon gjorde, men hon var ju tvungen att jobba i hushållet hela tiden. Jag är ju MED min son betydligt mer varje dag, än vad min mamma var med mig, trots att jag jobbar heltid, för varje timme vi har tillsammans, är vi tillsammans.
Att vara hemma 1-2 år med föräldrapenning gör ju att man har den ekonomiska möjligheten att göra saker med sitt barn. De flesta hemmafruar jag känner idag, (alltså efter att fp-perioden är slut) måste ägna betydligt mer tid åt hushållet än vad jag själv gör för att få ekonomin att gå ihop, kanske jobba lite extra, eller plugga lite eller nåt sånt.
Jag tror du har en väldigt romantisk syn på det hela, baserad på amerikanska femtitalsfilmer.