• lövet2

Tror ni att det var lättare att vara mamma för 20-30 år sedan? Mer krav på dagens mammor.

Jag blev mamma för första gången för 25 år sedan, och det var både lättare och svårare då.
    Lättare: Fler besök på MVC, så man fick faktiskt information under graviditeten. BB-vistelsen var längre, så vi hann lära oss det mesta om spädbarnsskötsel. Vi hade order om att lägga våra barn på mage, vilket gjorde att de sov tyngre och längre. Det var inte så krångligt överhuvudtaget med sömnen. Det poppade upp någon enstaka sömnmetod, men de försvann lika fort.
    Svårare: En bra mamma ammade var 4:e timme. Var 3:e kunde accepteras, men blev det oftare, så var man rätt dålig som mamma. Det här gjorde att många nyblivna mammor antingen hade ett ständigt skrikande barn eller ett ständigt plågsamt samvete. Vi levde också med ett stort hot hängande över huvudet; PSD. Det hotet finns fortfarande, men inte på samma sätt. Alla kände någon som drabbats, och det var väldigt många barn som dog varje år.

I princip alla mammor började jobba när barnet var ett år. Fast jag kände några stycken som skrev in sig på AF och sedan kunde vara hemma längre med barnet och stämpla samtidigt.

What future?
  • lövet2
    sirisdotter skrev 2009-11-13 12:38:06 följande:
     När jag vaknade på natten av att brösten spände måste jag sitta ensam i en skrubb och pumpa ur i st f att amma, då de redan gett min baby (vad funderade jag inte på då - nu undrar jag).
    På vårt BB gav de bröstmjölk från andra mammor. De mammor som hunnit få ett överskott på mjölken, hällde sitt överskott i flaskor som ställdes i kylen. Sedan gavs den mjölken på natten till de barn som inte ammades nattetid.
    Redan 2 år senare hade de slutat ge andras bröstmjölk, för då hade AIDS-epidemin hunnit i fatt oss.
    What future?
Svar på tråden Tror ni att det var lättare att vara mamma för 20-30 år sedan? Mer krav på dagens mammor.