Inlägg från: sirisdotter |Visa alla inlägg
  • sirisdotter

Tror ni att det var lättare att vara mamma för 20-30 år sedan? Mer krav på dagens mammor.

Tror du att vi var hemmafruar för 20-30 år sedan.... Det var väl snarare för 50- 60 år sedan som det en KORT tid i kvinnohistorien fanns hemmafruar i VISSA samhällsklasser! Hushållsarbetet var tyngre förr, innan t ex tvättmaskin och frys blev standard. Färdiga barnkläder fanns inte att köpa som nu, man sydde och stickade mer i hemmen. Kvinnorna i bondesamhället var t ex knappast hemma och enbart passade barnen hela dagarna. De mjölkade, skötte hönsen med barnen omkring sig och hade ansvar för att familjen fick mat flera gånger om dagen, bakade, tog hand om slakt, hjälpte suggan att föda kanske mitt i natten osv.

Mitt barn är 25 och alla hennes kompisars mammor jobbade, liksom jag, och lämnade barn på dagis. Att lämna 9-månaders barn till dagis förekom (ensam förälder som inte hade råd att vara borta från jobbet längre). Förskolorna har byggts ut sedan dess och nu får väl alla barn, vars föräldrar vill ha plats börja på dagis (slipper trassla med div. privata lösningar), föräldraförsäkringen har också förbättrats. Till detta bidrog starka kvinnor på 70-talet genom att kämpa för det, politiskt och utomparlamentariskt.

• sirisdotter

Lövet2. Intressant kommentar! Jo en vecka på BB var vanligast.
    Och 4 timmars amning levde kvar hos en del, ja! Blev utskälld på BB för att jag spontanammade. Oftare än var fjärde timme var inte lämpligt enligt en äldre personal. Jag hade läst på om amning och hade minst en väninna, som fått barn åtta år före mig och sett hur hon gjorde. T o m mín mor, som fått fyra barn på 30- 0ch 40-talen struntade i att lyda 4-timmarsprofeterna, så det vågade jag också.

Man fick inte ha babyn hos sig på natten på BB; alla nyfödda drogs in i en sal. Det ansågs väl att vi mammor behövde vila. Att pappan skulle få sova kvar efter förlossningen kunde man nog inte föreställa sig för 25 år sedan. När jag vaknade på natten av att brösten spände måste jag sitta ensam i en skrubb och pumpa ur i st f att amma, då de redan gett min baby (vad funderade jag inte på då - nu undrar jag).

• sirisdotter

Tack Lövet2, så var det nog; andra mammors bröstmjölk! När jag blev mormor frågade min dotter och jag hade ingen aning. Funderade på sockervatten....

• sirisdotter

Just det, till blöjorna hade man plastsnibbar, som sköljdes av mellan varven (körde dem första gången i tvättmaskinen, då blev det fel på maskinen) och cellstoff för 25 år sedan. OK, det fanns "lyxblöjor" också; engångs, jag hade i allafall inte råd med dem.
    I bostadsrätt i Stockholms innerstad fanns i mitten på 1980-talet där jag bodde inte torkskåp för lakan och annat man inte ville tumla. Tvättstugan låg nere i källaren och det blev fem trappor upp utan hiss till torkvind, där lakan kunde släthängas. Var det kallt ute kunde lakanen vara stelfrusna när man skulle hämta dem.
    Myrstacken, du verkar ha läst CAt36 slarvigt - det var knappast ovilja att pyssla med barnen det var fråga om - husmor hade fullt upp med att sköta hemmet. Det fanns knappast hämtpizza eller djupfryst micromat, ALLT lagades från grunden. Man sköljde ur mjölkflaskor och köpte mjölk i lösvikt, grannfrun gjorde ost själv, min mamma vävde eller stickade. Man satt knappast framför tv utan något arbete i händerna samtidigt, strumpor stoppades, gummiband byttes i underbyxor. Väninnor sydde om makens kostymer osv.

Svar på tråden Tror ni att det var lättare att vara mamma för 20-30 år sedan? Mer krav på dagens mammor.