Tror ni att det var lättare att vara mamma för 20-30 år sedan? Mer krav på dagens mammor.
Tror du att vi var hemmafruar för 20-30 år sedan.... Det var väl snarare för 50- 60 år sedan som det en KORT tid i kvinnohistorien fanns hemmafruar i VISSA samhällsklasser! Hushållsarbetet var tyngre förr, innan t ex tvättmaskin och frys blev standard. Färdiga barnkläder fanns inte att köpa som nu, man sydde och stickade mer i hemmen. Kvinnorna i bondesamhället var t ex knappast hemma och enbart passade barnen hela dagarna. De mjölkade, skötte hönsen med barnen omkring sig och hade ansvar för att familjen fick mat flera gånger om dagen, bakade, tog hand om slakt, hjälpte suggan att föda kanske mitt i natten osv.
Mitt barn är 25 och alla hennes kompisars mammor jobbade, liksom jag, och lämnade barn på dagis. Att lämna 9-månaders barn till dagis förekom (ensam förälder som inte hade råd att vara borta från jobbet längre). Förskolorna har byggts ut sedan dess och nu får väl alla barn, vars föräldrar vill ha plats börja på dagis (slipper trassla med div. privata lösningar), föräldraförsäkringen har också förbättrats. Till detta bidrog starka kvinnor på 70-talet genom att kämpa för det, politiskt och utomparlamentariskt.