Mitt barn blev MISSHANDLAD på dagis!
Hemmaföräldern skrev 2009-12-21 17:11:18 följande:
Du skrev någonstans att din dotter inte känner igen honom? Det tycker jag låter konstigt, kan det inte vara så att hon förtränger det hela och honom. Hon måste ändå vistas där varje dag och ha honom i närheten och måste då hitta sitt eget sätt att förhålla sig. Ni vet att personalen håller koll på honom men hon vet bara vad som hände förut. För ett så litet barn borde det vara omöjligt att förstå att de nu ska försöka hålla koll, hon minns ju bara att det inte fungerade förut. Jag tycker att det låter väldigt skrämmande när du skriver att "hon vågar vara själv i sitt eget rum kortare stunder nu". Hon måste vara väldigt traumatiserad. Nu har jag inte läst hela tråden men visst går hon hos barnpsykolog och får hjälp att bearbeta det som hänt även om hon är så pass liten.
Jag förstår ditt sätt att tänka, och det var även på liknande sätt vi tänkte om situationen förut. Nu visar det sig faktiskt vara så att pojken inte känner igen Elise och hon känner inte igen honom.
Även om man försöker läsa in sina egna känslor i situationen så tar barn det på ett helt annat sätt och dom kanske inte reagerar alls så som man själv tror.
Elise har sett pojken vid ett flertal tillfällen, hon har vinkat till honom genom ett fönster och hon reagerar inte på något sätt mot honom jämfört med andra barn.
Visst låter det konstigt men vi får ju ta det utifrån hur situationen faktiskt ÄR istället för hur det skulle kunna vara.
Dock är hon traumatiserad. Hon är reserverad mot barn, och tycker inte om när de kommer för nära, men detta handlar om barn generellt. Senast igår pratade hon om händelsen, fick panik och ville upp i famnen. Hon upprepar ofta vad som hänt och berättar vad pojken gjorde.
Hon får hjälp av en barnpsykolog, men hon "går" inte till någon, så som äldre barn och vuxna gör. Psykologen observerar henne i leken och aktiviteterna för att se hur hon beter sig med och mot andra barn.