Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Mamma Freja skrev 2010-01-09 22:57:04 följande:
    Jo, men ja tycker de borde svidit mer i övriga ansiktet me.. :/
    Den kanske visste var den behövdes som mest och tog extra mycket där? =)
  • Denebola

Jag tycker mitt hår är ovanligt statiskt (det brukar knappt vara statiskt alls), jag funderar på om det beror på gårdagens Klick... Någon som har samma erfarenhet?

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Denebola
    RiNan skrev 2010-01-10 23:51:17 följande:
    Det brände på vissa punkter. Kanske hade någon irritation i hårbotten men det är inget jag märkt av tidigare. Jag lät inte det sitta så himla länge, ca 1 timme. Hade plastpåse och handduk. Sköljde noga men kanske inte tillräckligt då. Men jag sköljde och masserade i säkert 5-10min, tills mina armar nästan började göra ont Det med bränningen kan jag stå ut med men jag blev besviken på att det inte kändes så underbart som jag hade föreställt mig att göra. Alla pratar om hur mjukt deras hår blir men mitt kanske är rätt mjukt redan? Har rätt fin och glansig kvalité så det kanske inte går att bättra på så mycket efter en omgång? Önskar att det inte kändes så tungt och fett dock. För drar jag med handen genom håret känns det rent men ändå som gammalt fettigt hår känns. Går inte att beskriva.
    Jag tycker också att mit hår känns lite tungt efter SMT, och jag tror att det kan bero på att mitt hår inte behöver den extra fukten, att det mår rätt bra ändå. Det kanske är samma för dig då?
  • Denebola
    RiNan skrev 2010-01-11 12:10:09 följande:
    Ja men så kan det ju vara! Det är rätt mjukt och fint som det är. Speciellt nu när jag börjat att köra utan schampo. Men hur vet du när det är dags för lite extra fukt?
    Hmm... Jag har nog mest gjort SMT "bara för att" och inte för att jag egentligen behövt det. Jo, en gång, när jag hade varit tvungen att tvätta med schampo. Då var håret torrt, sprött och statiskt.
  • Denebola
    RiNan skrev 2010-01-11 12:15:07 följande:
    Läste på SalongK.se om avokadoinpackning med en mogen avokado och 3dl majonäs (har man torrt hår ska man lägga till 2msk olivolja och har man fett hår 2tsk pressad citronjuice) och fördela i torrt hår. Det är nåt recept som veckorevyn skrivit om. Majonäs? Vad gör det för håret tror ni? Och jag som anväder citronsaft att skölja ur håret med istället för äcv, torkar det ut månne?
    Majonäs i håret låter ju helfestligt :P

Men det består ju av olja och ägg så det är kanske inte så knäppt som det låter. Ägg antar jag är bra för att det innehåller proteiner (om ens hår/hårbotten nu tål proteiner).

Citronen kanske inte är uttorkande, utan avfettande? Det finns ju ett hursmodersknep som säger att man ska dra en skiva citron i bunken innan man vispar äggvitor till fluff för att få bort eventuellt fett som sitter där och kan förstöra för fluffet.
  • Denebola
    Denebola skrev 2010-01-11 12:21:37 följande:
    Majonäs i håret låter ju helfestligt :P
    Mäh. Majonnäs menade jag ju.
  • Denebola
    RiNan skrev 2010-01-11 12:28:45 följande:
    Vad bra du är som har sån koll! Kanske man ska testa då. Men då kan man ju likagärna ta lite ägg och olja istället, är nog billigare än en massa majonnäs Det som jag tycker är knepigt är mängderna man ska ta när man inte får ett recept raktav. Läste tex att öl är jättebra för håret eftersom det innehåller en massa B-vitamin så man kunde blanda öl med massa saker som tex äggula, olja, etc men då sitter ju jag som ett frågetecken och inte alls vet hur mycket man ska ta av vad. Har du testat öl? Alkoholfritt innehåller mer B-vitamin och inge alkohol så det är väl det bästa då
    Måste nog säga att jag antar en hel del, så jag kanske inte har koll alls ;)

Jag har heller ingen koll på hur mycket man ska ta av varje sak, jag brukar gå efter ungefär hur mycket jag behöver för att det ska räcka till hela håret. Och om jag skulle ha något rinnigt som öl, skulle jag inte ta så mycket, eftersom det då bara skulle rinna ner för axlarna... I alla fall om jag skulle ha det i en inpackning. Skulle jag skölja håret med öl skulle det vara en annan sak.

Jag har inte testat öl.

Så länge man inte har något som man tror är direkt skadligt så kan man nog testa sig fram en hel del. Och så får man komma hit och gnälla om det gick åt pipsvängen, eller dela med sig om det gick bra :D
  • Denebola
    RiNan skrev 2010-01-11 12:51:19 följande:
    Jag sitter just nu med lite uppvispad äggula och lite äppecidervinäger i håret. Varför vet jag inte men jag fick lust. Ska duscha bort det snart och sen får jag se. Vissa kör i handdukstorrt hår och andra i torrt... jag körde i torrt och det blev som klister. Såg ut som en punkare
    När jag testade ägg en gång hade jag i det i torrt hår. Men då hade jag två hela uppvispade ägg + honung och lite citron så det blev rätt blött. I början innan jag vågade hälla på ordentligt så var det riktigt klistrigt :P
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo