Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Nya frågor om pulverdeosarna: Blir det inte vitt i kläderna och så vidare? Dammar av sig? Vit i armhålan?

• Denebola
    Cybele skrev 2010-01-15 02:16:28 följande:
    Om du (eller någon annan) hittar ett bra alternativ till handtvål, tipsa gärna.
    Flytande honung?
  • Denebola
    fruganL skrev 2010-01-15 10:44:16 följande:
    Hehe, ja stegvis helt klart. Tänkte mest på sikt. Har något barnängen just nu tror jag. Det var billigt på ÖB. Och inga problem med håret. Hade dreads, klippte av dem och jah, nu är det kort. Cybele - inte alls motigt att komma igång. Har lite annat som gör att tummen rostat fast bara. Och eftersom den där balsammetoden inte känns så lockande så, jaah. Jag vet inte haha. Och jag menar inte att varken duschtvål, handtvål eller något av det andra måste bytas ut. Tänkte mest bara att det säkerligen finns dumheter i sånt också. Avnände min mammas handtvål under julen och efter ett par-tre dagar blev händerna sjukt torra. Bytte till en annan tvål men behöver fortfarande smörja in händerna. Det är ju uppenbarligen ganska olika saker i tvålarna och somligt av det lär ju vara sämre för huden än annat.
    Om du har väldigt kort hår så kanske du kan våga dig på att köra WO, alltså att tvätta håret med enbart vatten och massage. Tror det är lättare att få hela hårstråna rena när de är kortare. Eller tvätta i honungsvaten eller liknande.
  • Denebola
    Cybele skrev 2010-01-15 15:24:43 följande:
      Vet du hur det funkar?  (fast jag tänkte "vet du om det funkar :) Använder du det själv?
    Nä, jag använder det inte själv. Men det har varit på tal i tidigare trådar. Man kan ju tvätta ansiktet med honung, så varför inte händerna? Och har man en flaska flytande honung stående på handfatet så blir det ju ungefär om flytande tvål =)
  • Denebola
    fruganL skrev 2010-01-15 16:14:25 följande:
    Barnängen creme normal har vi, grönt lock. Det är SLS i den så trodde inte den var okej, men det kanske gick bra i sistaschampot? Förstod inte grejen med SLS egentligen... Har WOat mellan schamponeringarna, när det sett smutsigt ut. Egentligen inte masserat hårbotten mer än för att tillfredsställa det behovet...haha. Två år med dreads gör att det där att massera hårbotten och dra fingrarna genom håret (hur kort det än må vara just nu) skapar en otroligt skön rysning genom kroppen. Lovely! Och nog ser det otroligt rent ut när håret är torrt igen. Så ja, kanske WO räcker och blir över ändå. Honungsvatten, hur gör man sånt? Blanda ut honung i varmt vatten (så det smälter) och låta vattnet svalna eller vad? Honung är ju tokklibbigt. (spillde ut varmt honungsvatten över tagnentbordet vid ett tillfälle. Knastrade duktigt, men gick att använda när vätskan väl hade torkat.)
    Du kan blanda honung i svalt vatten också, du kan ta ljummet men du behöver inte koka vattnet och låta det svalna.

Honung är rengörande och gör håret supermjukt. Och eftersom det är vattenlösligt är det inga problem att skölja ut, men man kan ju vara lite extra noga innan man har lärt sig =)

Jag smetade in hela håret med honung häromdagen, det var inga problem att få ut och det var itne klibbigt efteråt.
  • Denebola
    fruganL skrev 2010-01-15 16:41:42 följande:
    Är det någon lukt kvar i håret sen? Honung luktar ju ganska gott, i alla fall riktig honung. Har lite svårt för hittepålukter som vanlijdoftljus eller ja...honungsdoftsaker.
    Jag tycker inte att det blir så mycket lukt. Kanske en svag honungsdoft.
  • Denebola
    Meli skrev 2010-01-15 21:19:28 följande:
    Hej! Jag hinner inte läsa igenom alla trådar, men jag undrar om någon har ett bra tips mot klåda i hårbotten. Apotekets Fungoral hjälper bra, men sen kommer det tillbaka. Kanske något naturpreparat som hjälper bättre och är mildare? Sen undrar jag hur man bäst gör för att sluta med schampoo. Jag använder lite olika schampoon och vet inet om det varit silikoner i dem. Då behöver man ett "sistaschampoo" förstod jag... något tips på bra märke? Och tvättar ni håret med bara balsam sen, eller hemmagjorda naturpreparat? Ursäkta om jag ställer en fråga som ställts en miljon gånger, men det var inte lite att läsa igenom här....
    Det finns olika metoder. En är att tvätta med balsam, en är att tvätta med bikarbonat, osv. Man kan även göra lite olika varianter.

Vill du testa att tvätta med balsam så får du först göra en tvätt med ett sistashampo. Jättebra listor på sådana finns i forumet på lockig.se. Där kan du även hitta godkända balsam, utan mineraloljor och silikoner. Där finns också listor över vad olika silikoner och mineraloljor heter, så att du kan kolla om något av de schampon du har hemma är ok som sistaschampo.

Balsamtvätt: Du fördelar balsamet i hårbotten, masserar hårbotten noga i minst 2 minuter. Akta hårstråna, då fuktigt hår är väldigt skört. Fokusera alltså på hårbotten. Sen låter du balsamet sitta i 10-15 minuter, innan du sköljer noga. Avsluta skäljningen med så kallt vatten som du förmår, det sluter stråna på hårståna. Sen kan du om du vill avsluta med att skölja med utspådd ÄppelCiderVinäger (10 delar vatten och 1 del ÄCV), det kanske till och med kan hjälpa mot klådan. Sen att börja använda mildare saker än uttorkande schampo kanske hjälper till att lösa problemen.

Hoppas det inte blev för rörigt, jag är lite stressad =) Fråga på om du undrar något mer!!
  • Denebola
    Mars2007 skrev 2010-01-15 21:38:44 följande:
    Ger mig in här för att se om jag kan få bort shampot också - så jag undrar ungefär samma frågor som föregående, alltså bra shampo att trappa ned med tips på bra balsam om man vill ha doft i håret. Och hur lång tid kan man räkna med att det tar innan man blir "fri" från shampo.
    Fri från schampo kan du bli med en gång, efter en tvätt med sistaschampo (läs mer om det i #2182). Sen är det bara att sätta igång med någon annan tvättmetod.

Vill du inte sluta drastiskt, råder jag dig att skaffa ett godkänt sistaschampo, och späd ut det med vatten (alltså använd mindre än vanligt, blanda i en tom schampoflaska för att underlätta appliceringen i hårbotten), och försök på så sätt att fasa ut shcampoanvändandet. Fokusera på att massera hårbotten och inte bara gno runt håret, det sliter massor på håret att göra så. Låt det kanske sitta i lite längre än du gör med outspätt schampo.

Sen kan man sträva efter att fasa ut tvättarna, det är många i tråden som gör det. Det handlar då om att få bukt med sebum(fett)produktionen som går på högvarv efter åratal av uttorkande schampotvättar. Ett sätt att göra detta är att tvätta med så milda produkter som möjligt, lika ofta som man brukar, tex varannan dag om man tvättat så ofta tidigare. Efter ett tag märker man att man inte behöver tvätta den "varannan" dagen, då kan man börja tvätta var tredje dag. Och så vidare.
  • Denebola
    Anxiety skrev 2010-01-15 21:45:43 följande:
    En fråga i all välmening, varför använder man inte shampoo?
    För att det innehåller starka rengöringsmedel som torkar ut och tar bort hårets naturliga oljor, som behövs för att håret ska må bra.

(Sedan ersätter man ofta dessa oljor med balsam, som innehåller silikoner och mineraloljor, som lägger sig som en hinna på hårstrået. Håret känns då mjukt och lent, men det är bara en illusion, under hinnan är håret ofta i väldigt dålig kondition på grund av schampot.)
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo