Meli skrev 2010-01-15 21:19:28 följande:
Hej! Jag hinner inte läsa igenom alla trådar, men jag undrar om någon har ett bra tips mot klåda i hårbotten. Apotekets Fungoral hjälper bra, men sen kommer det tillbaka. Kanske något naturpreparat som hjälper bättre och är mildare? Sen undrar jag hur man bäst gör för att sluta med schampoo. Jag använder lite olika schampoon och vet inet om det varit silikoner i dem. Då behöver man ett "sistaschampoo" förstod jag... något tips på bra märke? Och tvättar ni håret med bara balsam sen, eller hemmagjorda naturpreparat? Ursäkta om jag ställer en fråga som ställts en miljon gånger, men det var inte lite att läsa igenom här....
Det finns olika metoder. En är att tvätta med balsam, en är att tvätta med bikarbonat, osv. Man kan även göra lite olika varianter.
Vill du testa att tvätta med balsam så får du först göra en tvätt med ett sistashampo. Jättebra listor på sådana finns i forumet på
lockig.se. Där kan du även hitta godkända balsam, utan mineraloljor och silikoner. Där finns också listor över vad olika silikoner och mineraloljor heter, så att du kan kolla om något av de schampon du har hemma är ok som sistaschampo.
Balsamtvätt: Du fördelar balsamet i hårbotten, masserar hårbotten noga i minst 2 minuter. Akta hårstråna, då fuktigt hår är väldigt skört. Fokusera alltså på hårbotten. Sen låter du balsamet sitta i 10-15 minuter, innan du sköljer
noga. Avsluta skäljningen med så kallt vatten som du förmår, det sluter stråna på hårståna. Sen kan du om du vill avsluta med att skölja med utspådd ÄppelCiderVinäger (10 delar vatten och 1 del ÄCV), det kanske till och med kan hjälpa mot klådan. Sen att börja använda mildare saker än uttorkande schampo kanske hjälper till att lösa problemen.
Hoppas det inte blev för rörigt, jag är lite stressad =) Fråga på om du undrar något mer!!