Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Björnmossa skrev 2010-01-08 14:07:35 följande:
    Låter intressant! Lust att mäta ungefär hur mycket citronsaft det blev? Det borde ju gå lika bra med saft på flaska menar jag, så slipper man köpa citron om man inte har
    Jag ska försöka =) Men i kommentarerna till det där inlägget beskriver hon ungefär vilken konsistens det blir, så ska försöka gå på det.

Blev jätteglad då jag hittade detta recept eftersom jag tycker jag börjar få mer pormaskar :S
  • Denebola
    Babalu skrev 2010-01-08 14:15:26 följande:
    citron o bakpulver. ql. Blir hyn mkt torr efteråt?
    Jag vet inte, har inte testat än. Men jag tänkte göra som i inlägget och lägga en honungsmask efteråt och kanske smörja med lite olja om jag känner att det behövs.
  • Denebola

I inlägget så skriver hon att hennes porer blivit rena, men fortfarande är stora. Är inte ÄCV porsammandragande. Vågar man ta på det efter kanske?

• Denebola
    Magrat skrev 2010-01-08 14:25:14 följande:
    Utspätt funkar det nog bra. Testa 30/70 eller nå't och känns det inget prova 50/50. Meddela hur det går.
    Ska jag göra. Haha, kommer bli ett helt företag med allt jag tänkte göra med ansiktet i kväll.

Askorbinsyreskrubb
    OCM
    Citron- och bikarbonatmask
    Honungsmask
    ÄCV-ansiktsvatten

Plus att jag ska duscha och tvätta håret :P
  • Denebola
    Denebola skrev 2010-01-08 14:36:34 följande:
    Ska jag göra. Haha, kommer bli ett helt företag med allt jag tänkte göra med ansiktet i kväll. Askorbinsyreskrubb OCM Citron- och bikarbonatmask Honungsmask ÄCV-ansiktsvatten Plus att jag ska duscha och tvätta håret :P
    Läste just i mina anteckningar att askorbinsyra är porsammandragande, så ska nog byta ut den mot bikarbonat i skrubben i början. Onödigt att dra ihop porerna när jag vill öppna dem under OCM :P
  • Denebola

En utvärdering nu då.

Jag tog 1 msk citron (på flaska) och hade i 2 tsk BS. Det blev väldigt rinnigt och för mycket citron, 50/50 hade nog varit bättre, men med mindre citron då.

Det bubblade och fräste, men det hade bubblat klart innan jag fick på det på ansiktet, så det bubblade inte i ansiktet (som det stod i bloggen). Jag tog i hela ansiktet.

När det hade torkat var det jättestelt, kändes helkonstigt och jätteroligt =) Som om ansiktet satt fast i något och man själv inte fick bestämma hur man skulle röra på det :P Men så fort jag la på en fuktig tvättlapp så löstes det upp igen.

Jag vet inte om det blev så stor skillnad på pormaskarna, men jag kommer göra om den här masken och hoppas på en förbättring i längden.

Jag använde bikarbonat på burk. Den är mer finfördelad än den i påse, och jag funderar på om det var därför den hann bubbla klart innan jag fick på den på ansiktet. Så jag ska köpa BS på påse och se om det funkar bättre då.

Jag tyckte inte att ansiktet blev torrt av det alls, men så hade jag också precis gjort en OCM.

Nu efter alla behandlingar är mitt ansikte jättemjukt och lent, skinande rent =)

Testar Klick i håret också, så det är många test på gång här i kväll :D

• Denebola
    Mamma Freja skrev 2010-01-08 21:07:14 följande:
    Stod de inte bakpulver i bloggen?? Om de e anledningen till att de slutade bubla innan du fick den i ansiktet..
    Hmm det stod det ju... Jag läste bikarbonat automatiskt :P
  • Denebola
    Magrat skrev 2010-01-08 21:38:29 följande:
    Bikarbonat måste ha surt för att reagera i degar, bakpulver behöver det inte. Kan det vara så att det bubblar extra mycket med bikarbonat? Själv sitter jag med en stelnande mask i ansiktet.
    Bubblade din i ansiktet? Använde du bikarbonat eller bakpulver? =)
  • Denebola
    Schnauser skrev 2010-01-08 22:06:45 följande:
    Hjälp! Min hårbotten har blivit lite torr och flagig av bikarbonat/ÄCV. Lite som mjäll... vilket jag aldrig haft förut.  Vad göra? Själva håret känns och ser bra ut, men tydligen gillar inte hårbotten bikarbonaten. What to do?
    Gör någon form av inpackning, kanske en oljeinpackning eller en med kokosmjölk.

Testa att använda lite mindre bikarbonat så det inte blir lika starkt nästa gång..?
  • Denebola
    Schnauser skrev 2010-01-08 22:54:19 följande:
    Det kan vara fukt som behövs också och då passar en SMT bättre. Men bikarbonat är uttorkande och om hårbotten flagar så skulle jag gissa på att den behöver lite olja/fett.
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo